تبیان، دستیار زندگی
ازدواج در زندگی خیلی ها یک اتفاق است که بهانه اش شاید در جایی که هیچ وقت فکرش را نمی کردند پیش بیاید.محل کار،دانشگاه،کلاس زبان،انجمن های خیریه و هرجایی جز بستر رسمی و سنتی خانواده.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 نکته برای دادن پیشنهاد ازدواج


ازدواج در زندگی خیلی ها یک اتفاق است که بهانه اش شاید در جایی که هیچ وقت فکرش را نمی کردند پیش بیاید.محل کار،دانشگاه،کلاس زبان،انجمن های خیریه و هرجایی جز بستر رسمی و سنتی خانواده.در این موارد شاید ترجیح دهید تا قبل از مطلع کردن خانواده،مدتی طرف مقابلتان را زیر نظر بگیرید و رفتار او را در محیط اجتماعی بررسی کنید تا بی گدار به آب نزنید به هر حال پیشنهاد ازدواج دادن بی شک یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین قدم‌هایی که باید در زندگی بردارید و اگر کمی آن را جا به جا بگذارید، ممکن است احتمال موفقیتتان به حداقل برسد. ما برای شما چند توصیه داریم که به کار بستن آن‌ها می‌تواند خواستگاری و ازدواج موفقی را در زندگی شما رقم بزند.


10 نکته برای دادن پیشنهاد ازدواج

1- خیلی زود و یا خیلی دیر پیشنهاد ندهید

زمان معینی برای پیشنهاد ازدواج وجود ندارد اما بهتر است بعد از گذشت 2 ماه از آشنایی با کسی به او پیشنهاد ازدواج ندهید. در این مدت می‌توانید طرف مقابل را در نظر داشته باشید و در موقعیت‌های مختلف بسنجید و بعد تصمیم بگیرید.

2- مطمئن شوید که فرد مناسبی را برگزیده‌اید

ازدواج چیزی نیست که بخواهید به خاطر انگیزه‌های آنی وارد آن شوید. ممکن است شما دیوانه‌وار همدیگر را دوست داشته باشید اما اگر در مسائل کلی و مهم زندگی اختلاف سلیقه داشته باشید یا ارزش‌های شما با ارزش‌های همسرتان متفاوت باشد، ازدواج شما زیاد دوام نخواهد آورد.

3- مطمئن شوید هر دوی شما آمادگی دارید

پیش از آنکه پیشنهاد ازدواج دهید درباره اینکه در زندگی به دنبال چه اهدافی هستید، حتی اهداف 50 سال آینده خود با یکدیگر صحبت کنید. هر چه بیشتر با یکدیگر در مورد آنچه برای شما اهمیت دارد گفتگو کنید بیشتر متوجه می‌شوید که آیا با هم تفاهم و سازگاری دارید یا نه.

4-  افراد زیادی را از قصد و تصمیم خود آگاه نکنید

ممکن است وسوسه شوید که قصد خود را با دوستان و فامیل و غریبه و آشنا در میان بگذارید. اما عاقلانه‌تر آن است که این خبر را تنها با یکی دو تا از دوستان و یا نزدیکان صمیمی خود در میان گذاشته و بعد از مشخص شدن نتیجه خواستگاری، خبر خوش را به اطرافیان بدهید.

5- مکان و زمان مناسب را بیابید

اگر با همسر آینده‌تان در محل کار یا دانشگاه آشنا شده‌اید و می‌خواهید درخواست ازدواج خود را با او در میان بگذارید و برای خواستگاری اجازه بگیرید، توجه کنید که این کار را در چه فضایی انجام می‌دهید. مکان عمومی، یا خارج از محیط کار و دانشگاه؟ تلفنی یا حضوری و رو در رو؟ زمان این کار هم بسیار مهم است. اگر او شرایط سختی را سپری می‌کند، اگر خسته و یا گرفتار دغدغه‌های شخصی و شغلی خود است یا آنکه از دست کسی عصبانی است، زمان مناسبی برای این کار به نظر نمی‌رسد.

6- او را دستپاچه نکنید

فرد را در منگنه نگذارید که همان موقع درباره این‌ که با شما ازدواج می‌کند یا نه چیزی بگوید. به او زمان دهید تا درباره شما فکر کند، مشورت کند و بعد تصمیم بگیرد.

10 نکته برای دادن پیشنهاد ازدواج

7- طوری پیشنهاد دهید که خوشایند او باشد

مراسم خواستگاری نیازی به تجمل ندارد اما همین مراسم ساده را طوری خلاقانه و زیبا طرح ریزی کنید که باب میل و سلیقه همسر آینده‌تان و خانواده او بوده و مطابق با شخصیتشان باشد. محترمانه، با دسته گل و شیرینی و لباس زیبا و آراسته. فکر نکنید اگر شلخته و ساده به خواستگاری بروید خاکی بودن خود را نشان داده‌اید. یا اگر به یک دسته گل ساده بسنده کنید، قناعت خود را به او نشان داده‌اید. در اولین برخورد، این پیشکش‌ها نشان دهنده تمایل، احترام و علاقه شما هستند.

8- طوطی نباشید!

در خواستگاری با نهایت صداقت جلو بروید و حرف بزنید. در مورد حرف‌هایی که می‌خواهید به او بزنید یادداشت بردارید اما دقیقاً آن‌ها را از بر نکنید. به او بگویید که چرا انتخابش کرده‌اید و چه ویژگی‌هایی در او دیده‌اید که نظرتان را جلب کرده بعد شروع به بیان عقاید زندگی‌تان کنید.

9- انتظار همه نوع پیشامدی را داشته باشید

صرف‌نظر از همه نقشه‌ها و طرح ریزی‌ها، امکان دارد امور دقیقاً آن طوری که شما تصور می‌کردید پیش نرود. خود را برای واکنش‌های احتمالی آماده کنید. او ممکن است دستپاچه شده و یا هیجان زده شود، یا کاملاً آرام و بی تفاوت باقی بماند. حتی ممکن است همان لحظه جواب رد دهد، از او بخواهید بیشتر روی پیشنهاد شما فکر کند و یک هفته بعد در تماسی که با او خواهید داشت، نتیجه را از او جویا شوید.

10-  دلسرد نشوید

اگر جواب منفی شنیدید، دلسرد نشوید. با او صحبت کنید و علت عدم آمادگی او را جویا شوید. از او بخواهید اگر لازم است با مادر یا خواهرتان گفتگو کند و دلایل خود را برای آن‌ها بگوید یا اگر ماجرای مخالفت خانواده او در میان است، بخواهید که خودتان با خانواده او ملاقات داشته باشید تا آن‌ها را متقاعد کنید. یادتان باشد که گاهی به زمان بیشتری برای خواستگاری کردن نیاز دارید.

فراوری:فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از عصر ایران، سیمرغ

مطالب مرتبط:

10نکته برای اولین جلسه خواستگاری  

سؤال و جواب‌های خواستگاری   

خواستگاری با چشمان باز   

خواستگاری پشت درهای بسته  

رازهایی که درباره همسرتان نمی‌دانید   

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.