تبیان، دستیار زندگی
كاروان نفت از میانه‌ی راه استان اراك بار دیگر به تهران بازگشت تا باز هم نمونه‌ای دیگر از اوج بی برنامگی و ناهماهنگی در فوتبال بر روی پرده برود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفت رفت و برگشت


كاروان نفت از میانه‌ی راه استان اراك بار دیگر به تهران بازگشت تا باز هم نمونه‌ای دیگر از اوج بی برنامگی و ناهماهنگی در فوتبال بر روی پرده برود.


داستان تكراری و خسته كننده انتقال نفت تهران به استان مركزی كه مدت‌هاست نقل محافل شده و روند بسیار نامتعارفی به خود گرفته همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ی این سریال بار دیگر اعلام شد كه این باشگاه در استان تهران می‌ماند.

سپاهان - نفت تهران

* مسئولان از جان نفت چه می‌خواهند؟

رفت و برگشت چندباره‌ی این باشگاه به اراك و تهران یك موضوع را مشخص كرد كه در ماجرای این انتقال تنها چیزی كه برای مسئولان اهمیتی ندارد وضعیت این تیم در فصل آینده است. در حالی كه چندروزی بیشتر به پایان فصل نقل و انتقالات و آغاز فصل جدید باقی نمانده، اعضای باشگاه، بازیكنان و كادر فنی هنوز نمی‌دانند باید فصل آینده در كجا زندگی كنند، نمی‌دانند زمین تمرین‌شان بالاخره دركدام شهر است، نمی‌دانند برای یك سال آینده‌ی خود چگونه برنامه ریزی كنند.

بسیاری از تیم‌ها تمام بازیكنان موردنظرشان را جذب كرده و اردوهای پیش فصل خود را آغاز كرده‌اند تا در یازدهمین دوره‌ی لیگ حضوری قدرتمند داشته باشند. در این میان یك روز خبر قطعی شدن انتقال نفت به استان مركزی و روز دیگر خبر بازگشت این تیم در رسانه‌ها منتشر می‌شود تا سرگردانی و بلاتكلیفی بازیكنان و اعضای باشگاه بیشتر شود.

در حالی كه به نظر می‌رسد فلسفه‌ی داشتن تیم برای یك شهرستان یا استان رسیدن به موفقیت و ایجاد غرور و افتخار باشد، این موضوع در مورد نفت صدق نمی‌كند. مسئولان می‌خواهند این باشگاه به هر شكل ممكن منتقل شود و كاری به این ندارند كه چه بر سر این تیم در فصل آینده‌ی رقابت‌ها خواهد آمد. سوالی كه مطرح می‌شود این است كه آیا كسانی كه برای انتقال این تیم تلاش می‌كنند راضی می‌شوند این تیم با هر قیمتی به این استان منتقل شود. حتی به قیمت ضعیف بسته شدن و سقوط به دسته پایین تر...؟

بررسی رسانه‌ها، سخنان نمایندگان مخالف، بحثهای كارشناسی و همه و همه نتوانست مانعی سر راه این انتقال ایجاد كند و قنبرزاده مدیرعامل باشگاه نفت تهران با بیان این كه انتقال قطعی است گفت: با توجه به اینكه ما همه طلب‌ها را تسویه كرده و بدهی نداریم، تمام امور اداری كار انتقال نفت به اراك هم انجام شد و نماینده استان مركزی به طور رسمی تیم را تحویل گرفت.

موضوع انتقال نفت را نباید تمام شده تقلی كرد. صرف نظر از اینكه ماجرای این انتقال به كجا برسد، یك چیز برای مردم و علاقمندان به فوتبال روشن شد؛ این كه تصمیم‌های ورزشی در سطح كلان مبنای قانونی و منطقی ندارد و تنها سود و منقعت كوتاه مدت و منافع شخصی باعث اتخاذ چنین تصمیم‌هایی می‌شود

در حالی كه اكثر قریب به اتفاق كارشناسان با این انتقال مخالف بودند، این كار انجام شد تا بار دیگر اثبات شود كه برنامه ریزی، قانون گرایی و سرمایه گذاری دراز مدت در ورزش ایران جایی ندارد و همه علاقه دارند به جای كاشت نهال درخت را با ریشه قطع كنند.

* رفت و برگشت چندباره و مشكلات مالی

رفت اول: موضوع انتقال باشگاه نفت تهران در فصل گذشته سروصدای زیادی ایجاد كرد. پس از مخالفت‌های زیادی كه مطرح شد، این انتقال سرانجام به تصویب رسید تا نفتی‌ها با توجه به سابقه‌ی بد تیم‌های منتقل شده هراس فصل آینده را داشته باشند. در حالی كه اكثر قریب به اتفاق كارشناسان با این انتقال مخالف بودند، این كار انجام شد تا بار دیگر اثبات شود كه برنامه ریزی، قانون گرایی و سرمایه گذاری دراز مدت در ورزش ایران جایی ندارد و همه علاقه دارند به جای كاشت نهال درخت را با ریشه قطع كنند.

سپاهان - نفت تهران

برگشت اول: اما اراكی‌ها كه پیش از این تلاش زیادی انجام داده بودند تا انتقال انجام شود پس از این كه وزارت نفت اعلام كرد كه حمایتی از نفت نخواهد كرد، اعلام كردند كه این باشگاه را بدون حمایت مالی نمی خواهند و این انتقال منتفی شد.

رییس هیات فوتبال استان مرکزی در خصوص آخرین وضعیت انتقال تیم نفت تهران به اراک گفته بود: مشکل خاصی در خصوص انتقال امتیاز وجود ندارد اما، باید قبل از انجام این انتقال، منابع مالی تیم مشخص شود. همان طور که در سفر سوم هیات دولت به استان مصوب شد تیم نفت با حمایت وزارت نفت به اراک منتقل شود، ما از این مصوبه حمایت کردیم و امیدواریم وزارت نفت همچنان به حمایت‌های خود از این تیم ادامه دهد.

تربیت‌بدنی یا هیات فوتبال که باشگاه‌دار نیستند که تیم به آنها واگذار شود؛ فقط قمری مدیرکل تربیت بدنی به نمایندگی از استان مرکزی برای تحویل گرفتن تیم نفت و انتقال به اراک معرفی شده است.

به هر صورت در حالی كه پیش از این عنوان شده بود كه استان مركزی تمام امكانات و زیرساخت‌های لازم برای داشتن یك تیم را در اختیار دارد و می‌تواند در صورت انتقال تمام كارها را به خوبی انجام دهد مسئولان استان از پذیرش تیم سرباز زدند و نفت بار دیگر به استان تهران بازگشت.

موضوع انتقال نفت را نباید تمام شده تقلی كرد. صرف نظر از اینكه ماجرای این انتقال به كجا برسد، یك چیز برای مردم و علاقمندان به فوتبال روشن شد؛ این كه تصمیم‌های ورزشی در سطح كلان مبنای قانونی و منطقی ندارد و تنها سود و منقعت كوتاه مدت و منافع شخصی باعث اتخاذ چنین تصمیم‌هایی می‌شود

در حالی كه اكثر قریب به اتفاق كارشناسان با این انتقال مخالف بودند، این كار انجام شد تا بار دیگر اثبات شود كه برنامه ریزی، قانون گرایی و سرمایه گذاری دراز مدت در ورزش ایران جایی ندارد و همه علاقه دارند به جای كاشت نهال درخت را با ریشه قطع كنند.

رفت دوم: رفتار مسئولان استان مركزی كه اعلام كرده بودند كه باشگاه را بدون حمایت مالی نمی خواهند باعث نشد كه مسئولان وزارت نفت كنار بیایند و اعلام شد كه تیم در تهران می‌ماند. به این ترتیب این ترفند هم ره به جایی نبرد و اراكی‌ها كه باز هم بدون تیم مانده بودند این بار كوتاه آمدند و اعلام كردند نفت را حتی بدون حمایت وزارت نفت هم می‌خواهند.

قنبرزاده درباره انتقال مجدد تیم فوتبال نفت تهران به اراك گفت: بحث منتفی شدن انتقال تیم فوتبال نفت تهران به استان مركزی وقتی مطرح شد كه مسوولان استانداری اراك باید تیم را با قبول تامین منابع مالی‌اش تحویل می‌گرفتند كه از پذیرش تیم با این شرایط عذرخواهی كردند. از طرفی طبق قانون دولت حق هیچ گونه هزینه در ورزش حرفه‌ای را ندارد. در آخرین لحظاتی كه كار واگذاری نفت به بخش خصوصی و ماندن در تهران دنبال می‌شد، مسوولان استان مركزی اعلام كردند حاضرند با شرایط فوق تیم را در اختیار بگیرند.

استیل آذین - نفت تهران

برگشت دوم:در حالی كه همه شواهد و قراین از نهایی شدن انتقال نفت به استان مركزی گواهی می‌داد، مدیركل وزرش وزارت نفت بار دیگر اعلام كرد كه پس از بررسی‌های عمیق صورت گرفته تصمیم بر این شده كه نفت در تهران بماند.

شاه كرمی درباره‌ی این موضوع گفت: تمامی تهمیدات لازم برای این انتقال انجام شد و تسویه حساب‌های مالی هم صورت گرفت. اما در ادامه پس از جلسات مختلف و در نظر گرفتن مقررات فدراسیون فوتبال و كنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) طرفین یعنی استان مركزی و وزارت نفت با نشست منطقی كه داشتند به این نتیجه‌ رسیدند كه به منظور حفظ این سرمایه، تا زمان ایجاد بستر لازم، امكانات و شرایط استاندارد مد نظر AFC كه در مقررات آمده است، مدیریت تیم نفت مانند گذشته در تهران دنبال شود.

* قسمت آخر سریال چیست؟

موضوع انتقال نفت را نباید تمام شده تقلی كرد. صرف نظر از اینكه ماجرای این انتقال به كجا برسد، یك چیز برای مردم و علاقمندان به فوتبال روشن شد؛ این كه تصمیم‌های ورزشی در سطح كلان مبنای قانونی و منطقی ندارد و تنها سود و منقعت كوتاه مدت و منافع شخصی باعث اتخاذ چنین تصمیم‌هایی می‌شود. آن اندازه كه مسئولان استان مركزی تلاش كردند تا تیمی را بتوانند به استان‌شان بیاورند اگر تلاش كرده بودند تا یك تیم پایه با بازیكنان بومی تشكیل دهند بیشتر به موفقیت می‌رسیدند.

* هزار راه رفته ...

برای اجرایی شدن یك طرح موفقیت آمیز به دو عامل نیاز است: اولی دانش و آگاهی و داشتن اطلاعات و دومی ضمانت اجرایی. در موضوع انتقال باشگاه نفت به استان مركزی - یا هر استان دیگری- در باره‌ی فاكتور اول مشكلی وجود ندارد وبارها مسئولان و كارشناسان از منطقی نبودن این طرح داد سخن داده‌اند، اما نبود عامل ضمانت اجرایی مطمئن باعث شده طرحی كه مطمئنا نتیجه‌ی خوبی برای فوتبال و ورزش كشور ندارد در مرحله‌ی اجرایی شدن قرار بگیرد و البته فقدان كار كارشناسی و تجزیه و تحلیل تمام عوامل باعث شود كه این باشگاه در جاده تهران - اراك نوسان كند!

موضوع انتقال نفت به استان مركزی هر لحظه شرایط متفاوت و جدیدی پیدا می‌كند و چه بسا در فاصله‌ی نگارش همین چند خط موضوع دگرگون شده باشد!

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا