تبیان، دستیار زندگی
امروزه عینك آفتابی تبدیل به بخشی از شخصیت افراد شده است. اما این عینك‌ها بیشتر از آن‌كه جنبه زینتی داشته باشند، نقش پیشگیرانه دارند. عینك آفتابی تنها وسیله مقابله با پرتوهای فرابنفش و محافظت از چشم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستورالعمل خرید عینک آفتابی

عینک آفتابی


امروزه عینك آفتابی تبدیل به بخشی از شخصیت افراد شده است. اما این عینك‌ها بیشتر از آن‌كه جنبه زینتی داشته باشند، نقش پیش‏گیرانه دارند. عینك آفتابی تنها وسیله مقابله با پرتوهای فرابنفش و محافظت از چشم است.


برخلاف باور عمومی، گران بودن عینك دلیل خوب بودن آن نیست. در حقیقت ما نمی‌توانیم از روی مدل، مارك، رنگ، قیمت، طرح یا حتی میزان تیرگی یك عینك آفتابی بفهمیم كه تا چه حد می‌تواند چشم را در برابر پرتوهای فرابنفش محافظت كند. مطالعه‌ای در سال 1995نشان داد‌ بسیاری از عینك‌های آفتابی مارك‌های معروف در برابر پرتوهای فرابنفش محافظت كامل ایجاد نمی‌كنند.

عینك‌های آفتابی معمولا به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول عینك‌های زینتی هستند. این عینك‌ها عدسی‌هایی دارند با تیرگی و رنگ اندك كه برای استفاده در نور ملایم طراحی شده است. این نوع عدسی‌ها بین صفر تا شصت درصد از نور مرئی و فرابنفش نوع A، و بین87.5 تا 95درصد از فرابنفش نوع B را جذب می‌كنند. این عینك برای استفاده در طول روز توصیه نمی‌شود.

دسته دوم عینك‌های استفاده عمومی هستند. این عینك‌ها مانع از عبور بین 60تا 92درصد از نور مرئی و فرابنفش نوع A، و بین 95 تا 99درصد از فرابنفش نوع B می‌شوند. این عینك برای استفاده در طول روز مناسب است.

دسته سوم عینك‌های استفاده خاص است. این عینك‌ها تا 97درصد از نور مرئی و 98.5درصد از نور فرابنفش نوع A، و حداقل 99درصد از فرابنفش نوع B را جذب می‌كنند. این نوع برای كسانی كه مدت زیادی به طور پیوسته در معرض نور خورشید قرار دارند یا چشمشان مشكل خاصی دارد مناسب است.

رنگ‌های دودی، قهوه‌ای و سبز مناسب‌ترین رنگ برای عینك‌های آفتابی هستند، ولی استفاده از رنگ سبز به علت خطا در دید به هنگام رانندگی مناسب نمی‌باشد، علاوه بر نوع رنگ، شدت رنگ در تمام سطح عدسی عینك باید یكسان باشد و نباید تغییر رنگی وجود داشته باشد.

تیرگی عدسی عینك آفتابی باید متعادل باشد به طوری كه 15تا 25درصد نور خورشید را از خود عبور دهد كه این امر امروزه توسط دستگاهی به نام رسپكتوفوتومتر تعیین می‌شود.

در عینك‌های غیراستاندارد اگر تیرگی عینك زیاد باشد، نور كمی به چشم می‌رسد و مردمك چشم‌گشاد می‌شود و رنگ روشن عدسی هم موجب عبور نور بیشتر می‌شود كه هر دو مورد آسیب به چشم را به همراه خواهند داشت.

جنس عدسی عینك آفتابی بهتر است از پلاستیك یا پلی‌كربنات باشد تا نور بیشتری را بلوكه كند.

عدسی عینك آفتابی نباید نمره داشته باشد و فرد برای اطمینان باید تك‌تك عدسی‌ها را بر چشم خود امتحان كند و كسانی كه عینك طبی استفاده می‌كنند بهتر است از عینك‌های 4 لنزه‌ای كه هم لنز طبی و هم لنز آفتابی دارند، استفاده كنند.

غیر از شیشه، قاب عینك آفتابی نیز باید استاندارد باشد. قاب یا فریم عینك باید روی پل بینی سوار شود و فیكس باشد، گوش‌ها را اذیت نكند، به گیجگاه فشار نیاورد و در ضمن اطراف چشم را تا حدی بپوشاند زیرا اشعه آفتاب از بالا یا اطراف هم به چشم نفوذ می‌كند.

منبع: جام جم آنلاین


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: hasantaleb