تبیان، دستیار زندگی
یک روان شناس گفت: هم اکنون متولی حجاب در کشور کدام سازمان است؛ بسیج، وزارت ارشاد، وزارت کشور یا نیروی انتظامی، کدام سازمان متولی حجاب و عفاف است؟ باید یک سازمان را متولی بحث حجاب و عفاف در کشور کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متولی حجاب ناشناخته می‌ماند؟


یک روان شناس گفت: هم اکنون متولی حجاب در کشور کدام سازمان است؛ بسیج، وزارت ارشاد، وزارت کشور یا نیروی انتظامی، کدام سازمان متولی حجاب و عفاف است؟ باید یک سازمان را متولی بحث حجاب و عفاف در کشور کنیم.


علی حاتمی در میزگرد راهکارهای ارتقاء عفاف و حجاب در جامعه که در باشگاه خبری فارس «توانا» برگزار شد، اظهار داشت: در بحث حجاب و عفاف دو اصطلاح آسیب و تهدید وجود دارد که باید به درستی تعریف شود؛ زمانی که می‌خواهیم بحث بدحجابی را آسیب‌شناسی کنیم، طیفی از بی بند و باری، بی‌حجابی و بدحجابی مطرح می‌شود و باید مشخص کنیم که به چه موضوعی تهدید و به چه موضوعی آسیب می‌گوییم؟

حجاب

وی افزود: معتقدم بحث حجاب و عفاف در مراحلی آسیب و در جاهای دیگر تهدید است؛ منظور ما از آسیب، کارکردی‌های بد سازمان‌ها و نهادهای مسئول در زمینه حجاب و عفاف است؛ برخی از این نهادها وظایف خود را به درستی اجرا نکرده و در اجرای آن مشکل دارند که این یک آسیب است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه عملکرد ضعیف یک سازمان در بحث حجاب و عفاف آسیب تلقی می‌شود، گفت: منشأ این آسیب درونی است خیلی از افراد معتقدند آنچه را که ما هم اکنون در خیابان‌ها شاهد هستیم آسیب بوده و تهدید نیست که این آسیب به دلیل بد کارکردی سازمان‌ها، نهادها و سمن‌های مسئول در این حوزه است.

 تغییر ارزش‌ها و نگرش‌های پایه، تهدید نرم دشمن.

حاتمی ادامه داد: عده دیگری نیز معتقدند اگر وضعیت کنونی حجاب و عفاف را آسیب شناسی کنیم با یک تهدید مواجه می‌شویم به عبارتی دیگر یک بازیگر داخلی و یک بازیگر خارجی برنامه‌ریزی شده و سازمان‌دهی شده می‌خواهند شکافی را در جامعه ایجاد کنند که در این حالت با تهدید نرم مواجه هستیم.

این روان شناس اضافه کرد: تغییر ارزش‌ها و نگرش‌های پایه یکی از شاخص‌های تهدید نرم است و می‌توان نمود تغییر ارزش‌ها و نگرش‌های پایه را در بحث حجاب و عفاف مشاهده کرد، میان آسیب و تهدید یک رابطه دو سویه وجود دارد و دشمن دقیقاً در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که آسیب‌ها خود را نشان می‌دهند.

حاتمی با اشاره به اینکه جنگ نرم از یک طیف برخوردار است که تغییر رفتار تا براندازی را شامل می‌شود، عنوان کرد: تهدید نرم کاملاً برنامه‌ریزی شده است و آن چیزی را که امروز در خیابان‌ها به عنوان رفتار مشاهده می‌کنیم دقیقاً تهدید و یک برنامه سازمان‌دهی شده است.

وی گفت: از خود بیگانگی و بحران هویت، تغییر در سبک زندگی، کاهش دلبستگی ملی، کاهش انسجام اجتماعی و رواج فمینیسم از نمونه‌های تهدید نرم است و باید مشخص شود که وضعیت کنونی آسیب است یا تهدید ولی در مجموع این وضعیت آسیبی است که نهایتاً به تهدید ختم خواهد شد.

تغییر ارزش‌ها و نگرش‌های پایه یکی از شاخص‌های تهدید نرم است و می‌توان نمود تغییر ارزش‌ها و نگرش‌های پایه را در بحث حجاب و عفاف مشاهده کرد، میان آسیب و تهدید یک رابطه دو سویه وجود دارد و دشمن دقیقاً در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که آسیب‌ها خود را نشان می‌دهند.

رفتار جزیره‌ای در بحث حجاب و عفاف.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: معتقدم 70 درصد از وضعیت کنونی در کشور تهدید سازمان‌دهی شده است و بازیگران داخلی و خارجی در اجرای آن نقش دارند؛ در حالی که بسیاری از سازمان‌های مسئول و افرادی که باید برای برخورد با این وضعیت نظام‌نامه تهیه کنند، غافل هستند.

حاتمی با بیان اینکه برخورد با وضعیت کنونی حجاب و عفاف که به نوعی تهدید نرم است باید به صورت نرم صورت بگیرد، تصریح کرد: طبق آخرین برآورد یک میلیون دیش در شهر تهران وجود دارد آیا با جمع آوری آن‌ها مشکلات حل می‌شود؟ باید بگویم نه، چون هنوز باور و نگرش افراد تغییر نکرده است.

وی عنوان کرد: صدا و سیما باید از طریق برنامه‌های مختلف و جذاب مردم را حفظ کند، سریال‌های تاریخی مانند مختارنامه با اقبال بسیاری از سوی مردم مواجه شده است همچنین طبق آمارهای نیروی انتظامی در هنگام پخش سریال پایتخت در ایام عید میزان تماشای فیلم‌های ماهواره بسیار کاهش پیدا می‌کرد و مردم برای تماشای این سریال جذاب برنامه‌های ماهواره را تماشا نمی‌کردند.

بدحجابی

وی گفت: در بحث حجاب و عفاف سازمان‌های مختلف به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و هیچ سازمان متولی وجود ندارد که در بحث حجاب و عفاف سازمان‌های مختلف را که به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند، دور هم جمع کرده تا راهکارهای عملی را برای مقابله نرم با بدحجابی اتخاذ کنند.

حاتمی با اشاره به اینکه طرح چهره به چهره حجاب و عفاف که از سوی بسیج جامعه زنان طراحی و در حال اجرا بوده، کار مناسبی است، عنوان کرد: سازمانی به منظور جمع آوری افراد نخبه باید متولی شود تا طرح‌های متفاوت را برای بهبود وضعیت حجاب و عفاف ارائه کنند چون در این صورت به نتیجه خواهیم رسید.

رسانه ملی و عملکرد نامناسب در رابطه با حجاب و عفاف.

حاتمی به بحث رسانه ملی اشاره و تصریح کرد: متأسفانه در فیلم‌های تلویزیون مشاغل خوب مانند پزشکی و مهندسی برای افراد بدحجاب بوده و افراد باحجاب در موقعیت اجتماعی پایین قرار دارند که این اقدامات خود پیام بسیاری دارد و یک برنامه‌ریزی پنهان است.

این روان شناس بیان کرد: هم اکنون دو هزار کانال ماهواره ذهن جوانان را به خود مشغول می‌کند که در قالب جنگ نرم برای تغییر باورها و فرهنگ جامعه تلاش می‌کنند و نیروی انتظامی برای برخورد با آن‌ها باید به دنبال اقتدار نرم باشد.

حاتمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون میان نظام هنجار شناختی مدرسه با نظام هنجار شناختی خانه تعارض وجود دارد، اظهار داشت: هر آن چه را که می‌خواهیم به عنوان حجاب به فرزندان بگوییم، باید به صورت مشارکتی باشد چرا که این تعارض‌ها بر روی شخصیت فرزندان تأثیر منفی می‌گذارد.

از خود بیگانگی و بحران هویت، تغییر در سبک زندگی، کاهش دلبستگی ملی، کاهش انسجام اجتماعی و رواج فمینیسم از نمونه‌های تهدید نرم است و باید مشخص شود که وضعیت کنونی آسیب است یا تهدید ولی در مجموع این وضعیت آسیبی است که نهایتاً به تهدید ختم خواهد شد.

حاتمی اضافه کرد: آگاه سازی، هوشیار سازی، همراه سازی، توانمند سازی و ظرفیت سازی راهبردهایی هستند که باید در زمینه حجاب و عفاف به آن‌ها توجه کرد.

وی تصریح کرد: در نظام آموزش و پرورش برنامه‌ریزی آشکار و پنهان وجود دارد و به برنامه ریزی پنهان که بیشتر در ذهن دانش‌آموزان باقی می‌ماند باید توجه داشت، تأثیرگذاری یک معلم فیزیک اگر بیشتر از معلم قرآن نباشد، کمتر از او نیست چرا که معلم فیزیک می‌تواند در قالبی دیگر دانش‌آموز را به سمت خدا رهنمون کند اما هم‌اکنون در نظام آموزش و پرورش وظیفه آشنایی دانش آموزان با مباحث دینی بر عهده معلمان پرورشی قرار گرفته است.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:خبرگزاری فارس