تبیان، دستیار زندگی
نتایج تاسف بار تداوم نا امنی ها در افغانستان شاید وارد فاز جدیدی شده باشد، چون برادر رئیس جمهور این كشور در خانه خود ترور شد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترور کرزی و تداوم ناامنی ها


نتایج تاسف بار تداوم نا امنی ها در افغانستان شاید وارد فاز جدیدی شده باشد، چون برادر رئیس جمهور این كشور در خانه خود ترور شد!

روز سه شنبه مقامات افغان اعلام کردند که "احمد ولی کرزی"، برادر کوچک حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان در یک سوء قصد کشته شده است.

کرزی

گزارش های اولیه نشان می دهد که احمد ولی کرزی در منزلش از سوی یکی از محافظان خود مورد تیراندازی قرار گرفته است.

احمد كرزی برادر رئیس جمهور افغانستان، رئیس شورای ولایتی قندهار و از چهره های بسیار مطرح سیاسی در افغانستان بود و كشته شدن وی شاید حساسیت ها نسبت به تداوم ناامنی ها در افغانستان را بیشتر كند.

طبق اعلام خبرگزاری ها، وحید عمر، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان نیز دیروز کشته شدن احمد ولی کرزی را تائید کرد.

احمد ولی کرزی از جمله سیاستمداران با نفوذ و سرشناس افغانستان بود كه گفته می شد روابط نزدیکی با آمریکا داشته است و حامیان کرزی او را از مدافعان حقوق قوم پشتون در افغانستان می دانند و در عوض مخالفانش، وی را بارها به فساد مالی گسترده و دست داشتن در قاچاق مواد مخدر متهم کرده اند؛ هرچند كه کرزی این اتهامات را بی اساس می دانست و حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان نیز از برادرش در برابر این اتهامات دفاع می کرد.

دقایقی پس از انتشار خبر كشته شدن احود ولی كرزی، حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان در یک کنفرانس خبری از پیش تنظیم شده با رئیس جمهوری فرانسه در کابل حضور یافت كه در این کنفرانس، حامد کرزی اظهاراتی نداشت.

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه تاسف خود را نسبت به کشته شدن برادر رئیس جمهور افغانستان ابراز کرد و دیگر نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان نیز از کشته شدن آقای کرزی ابراز تاسف کرده اند.

احمد ولی کرزی، تاکنون از چندین سوء قصد جان سالم به در برده بود.

آخرین این حملات، مربوط به  سال 2009 بوده است. در آن زمان خودرو حامل كرزی در مسیر رفتن به طرف کابل مورد حمله قرار گرفت ولی وی جان سالم به در برد.

سال قبل از آن یعنی در سال 2008 نیز، یک بمب گذاری در محل دیدار احمد كرزی با مقامات دولتی در قندهار صورت گرفت که در آن حمله، شش نفر کشته و حدود چهل تن دیگر زخمی شدند، اما به وی آسیبی نرسید. کرزی در آن زمان گروه طالبان را مسئول این حمله دانسته بود.

دقایقی پس از انتشار خبر كشته شدن احود ولی كرزی، حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان در یک کنفرانس خبری از پیش تنظیم شده با رئیس جمهوری فرانسه در کابل حضور یافت كه در این کنفرانس، حامد کرزی اظهاراتی نداشت

در سال 2003 نیز، انفجاری در خانه برادر رئیس جمهوری افغانستان در شهر قندهار صورت گرفت، اما مقامات امنیتی افغان اعلام كردند که این حادثه ناشی از انفجار غیر عمدی مهمات در داخل خانه بوده است.

طی یك هفته گذشته، اخبار ناگوار مختلفی از استمرار ناامنی ها در افغانستان منتشر شده و موجب شده است كه این كشور باز هم به خاطر اخبار ناگوارش در صدر اخبار حوزه بین الملل رسانه های جهان قرار گیرد.

هفته گذشته بیش از سی نفر از کارمندان یک شرکت مین روبی در افغانستان ربوده شدند و چند روز بعد مقام های محلی در افغانستان اعلام كردند اجساد شش نفر از کارمندان این شرکت كه ربوده شده بودند، در غرب این کشور پیدا شده است.

مقام های محلی افغان گروه طالبان را مسئول این آدم ربایی دانستند ولی یک سخنگوی طالبان در تماس با برخی رسانه ها گفته است که آنها در این آدم ربایی دخیل نیستند. مسئولان امنیتی افغانستان همچنین گفته اند که احتمالا هدف ربایندگان توقف برنامه مین روبی در این منطقه بوده است؛ چراكه منطقه ای که مین روبان سرگرم پاکسازی آن بودند، توسط طالبان مین گذاری شده است.

کرزی

اما دو روز بعد یكی از مسئولان پلیس فراه گفت که چهار تن از مین روب ها کشته شده اند و دو جسد دیگر، مربوط به سربازان ارتش افغانستان است و در همین روز مقام های محلی در ولایت فراه در غرب افغانستان اعلام كردند که 28 تن از افراد مین روب ربوده شده در این ولایت، آزاد شده اند.

بامداد روز شنبه نیز طی یك درگیری مسلحانه میان یک افسر اداره امنیت ملی افغانستان و سربازان آمریکایی در پنجشیر در شمال کابل، دو سرباز آمریکایی و یک افسر افغان كشته شدند.

در گزارش ها آمده است زمانی که سربازان آمریکایی از یك افسر افغان خواستند که خودرو حامل خود را از فراز پلی در پنجشیر عبور دهد، بین این افسر افغان و سربازان آمریکایی دعوا شد و در پی آن افسر افغان به سوی سربازان آمریکایی آتش گشود.

یك روز پیش از این درگیری نیز یک فرمانده محلی پلیس در شرق افغانستان ربوده شد. پلیس لغمان در شرق افغانستان تایید کرد که یک فرمانده محلی پلیس نورستان و سه تن دیگر به وسیله افراد مسلح ناشناس در لغمان ربوده‌ شده اند.

همچنین روز جمعه در نتیجه یک عملیات هوایی در ولایت خوست در شرق افغانستان، دست کم سیزده نفر کشته شدند كه به گفته مردم محل، هشت کودک، سه زن و دو مرد از قربانیان این حادثه هستند.

چنر روز قبل نیز یك درگیری سنگین در ولایت نورستان در شرق افغانستان به وقوع پیوست كه طی آن بیش از سی نفر از ماموران پلیس کشته شدند و هفت سرباز دیگر در این درگیری ها زخمی شده و علاوه بر این، دست کم چهل نفر از شورشیان مسلح نیز جان خود را از دست دادند.

بامداد روز شنبه نیز طی یك درگیری مسلحانه میان یک افسر اداره امنیت ملی افغانستان و سربازان آمریکایی در پنجشیر در شمال کابل، دو سرباز آمریکایی و یک افسر افغان كشته شدند.

این درگیری ها روز گذشته زمانی آغاز شد که به گفته مقام های افغان، گروهی از شورشیان مسلح به پاسگاه های پلیس در ولایت نورستان حمله کردند و بدین ترتیب یکی از سنگین ترین درگیری ها در شرق افغانستان ظرف ماههای اخیر، حدود 70 کشته برجای گذاشت.

شاید بالا گرفتن درگیری ها در مناطق مختلف افغانستان و مهمتر از آن، كشته شدن برادر رئیس جمهور افغانستان در این اوضاع نابسامان امنیتی، مقامات این كشور و البته نیروهای فرامنطقه ای را به فكر بیندازد كه برای تامین امنیت آن سرزمین چاره جویی جدی تری كنند.

حسین هرمزی

بخش سیاست تبیان