تبیان، دستیار زندگی
چیزهایى هستند که شما نمى‌توانید کنترل کنید و ناامیدکننده‌ترین بخش قضیه هم همین است. زمانى که در چنین وضعی قرار گرفته‌اید، ممکن است به سادگی فکر کنید که قادر به تغییر چیزى نیستید. اما چنین نیست و هنوز مى‌توانید خیلى چیز‌ها را عوض دهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میوه ی ممنوعه ی جوانان


چیزهایى هستند که شما نمى‌توانید کنترل کنید و  ناامیدکننده‌ترین بخش قضیه هم همین است.  زمانى که در چنین وضعی قرار گرفته‌اید، ممکن است به سادگی فکر کنید که قادر به تغییر چیزى نیستید. اما چنین نیست و هنوز مى‌توانید خیلى چیز‌ها را عوض دهید. در حقیقت استرس در زندگی همه ما انسانها وجود دارد و یک میوه ممنوعه .....

میوه ی ممنوعه ی جوانان

استرس حالتی است که شما در واکنش به فشار دنیاى بیرون (مدرسه، محیط کار،خانواده، دوستان و ...) یا دنیای درون ( تمایل به موفقیت، میل به پذیرفته شدن و ...) احساس مى‌کنید. در حقیقت استرس واکنش طبیعى افراد در هر سنى است. استرس از غریزه فرد در محافظت از خویش در برابر فشار عاطفى یا جسمى و  مقابله با خطر نشات مى‌گیرد.

در واقع اندکى استرس لازم است. بیشتر ما بدون احساس رقابت نمى‌توانیم در ورزش، موسیقى، کار و مدرسه موفق شده به کمال برسیم. بدون استرس بیشتر ما پروژه‌ها یا کار‌هاى خود را به موقع به پایان نخواهیم رسانید.

اما رخدادهای زیادى در زندگى روى مى‌دهد، پس احساس شکست و یاس امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. چیزهایى هستند که شما نمى‌توانید کنترل کنید و  ناامیدکننده‌ترین بخش قضیه هم همین است.  زمانى که در چنین وضعی قرار گرفته‌اید، ممکن است به سادگی فکر کنید که قادر به تغییر چیزى نیستید. اما چنین نیست و هنوز مى‌توانید خیلى چیز‌ها را عوض دهید. در حقیقت استرس در زندگی همه ما انسانها وجود دارد و یک میوه ممنوعه نیست. استرس یکی از واکنش های طبیعی انسانی به شمار می رود به خصوص در موقعیت هایی که ما تحت ارزیابی و بررسی قرار می گیریم. اما بر همین  منوال، روشهایی نیز برای مدیریت استرس ها وجود دارد. به یاد داشته باشید که شما همیشه می توانید از کمکهای تخصصی برای رفع استرس خود بهره گیرید اما به کار بردن نکات خودیاری در زمینه کنترل استرس نیز به شما کمک می کند

پیشنهادات مابرای جوانانی که می خواهند زندگی خوبی داشته باشند:

* از خودتان مراقبت کنید. توجه به رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و خواب کافی از اصول اولیه حفظ ارامش است.

*  هر روز حداقل یک فعالیت آرام بخش را انجام دهید. عبادت، قرآن خواندن، مناجات، قدم زدن، گردش در فضای سبز، مطالعه آزاد و ... همه جز فعالیتهایی است که به انسان آرامش می دهد.

*در مورد مشکلاتتان صحبت کنید. در مورد چیزهایی که  زندگی تان را به چالش و نگرانی مواجه می کند صحبت کنید. برای این کار با دوستان، همکلاسی ها و یا اقوام همسال خود(که البته شرایطی مشابه شما دارند) صحبت کنید. از اینکه نگرانی هایتان را با کسی در میان می گذارید نگران نباشید.

* برای زمان امتحان و ارزیابی که دچار استرس می شوید، طرحی برای مدیریت استرس داشته باشید . یک ورزش بلند مدت در این زمینه یادگیری روشهای تنش زدایی است که در یادداشتهای قبلی به آن پرداخته شده است.

در حقیقت استرس در زندگی همه ما انسانها وجود دارد و یک میوه ممنوعه نیست

فکر کردن به تمام نتایج احتمالی مانند نتایج مثبت، در نظر گرفتن شکست احتمالی،  و .. به شما کمک می کند که خودتان را برای هر نتیجه و اتفاقی آماده کرده و کمترین استرس را تحمل کنید

* تکنیکهای کنترل استرس و کسب آرامش از قبیل تمرینای تنفسی، آرامش ماهیچه ای و .. را بیاموزید و سعی کنید در طی روز حداقل 20 دقیقه به این تمرینات بپردازید.

شما ممکن است روشهای مختلفی از آرامش ورزی که در بالا نام بردیم را امتحان کنید ولی تنها یکی از آنها تاثیر واقعی و دلخواه را بر شما داشته باشد. عبادت، راز و نیاز با خدا، خواندن کتابهای اسمانی(برای مسلمانان قرآن )و .. از موثرترین روشهایی است که عموما به افراد توصیه می شود.

* بر توانایی هایتان تمرکز کنید. شما می توانید لیستی از آنچه که دوست دارید، زمینه هایی که در آن موفق هستید و به طور کلی آنچه باعث افزایش عزت نفس تان می شود را مشخص کنید.

فراموش نکنید که هیچگاه تسلیم شن در برابر استرس ها و نگرانی ها انتخاب خوبی نیست

* تعادل را در زندگی تان برقرار کنید. این یک راهبرد کلیدی در کنترل استرس هاست. کسانی که همواره بر روی یک بعد از زندگی شان سرمایه گذاری عاطفی و روانی بسیار می کنند عمدتا از همان ناحیه بیشتر آسیب پذیر خواهند بود. برای مثال کسی که حساسیت زیادی بر موفقیت شغلی خود دارد مسلما هر نوع تغییر و تحولی در این زمینه به او فشار روانی بسیاری وارد کرده و استرس را وارد زندگی وی می کند لذا توجه به ایجاد تعادل در زندگی و صرف کردن انرژی متعادل و منطقی در در جنبه های مختلف زندگی مانع از بروز استرس شدید در افراد می گردد.

* بر مدیریت زمان تاکید داشته و به اولویت بندی کارهای محوله بپردازید. به خاطر داشته باشید که اگر برای همه کارهای خود زمان مشخصی را تعیین کرده و هر کار در زمان و موقعیت مشخص خود انجام شود کارهایتان با حداقل نگرانی به سرانجام می رسد.

شما ممکن است روشهای مختلفی از آرامش ورزی را امتحان کنید ولی تنها یکی از آنها تاثیر واقعی و دلخواه را بر شما داشته باشد

میوه ی ممنوعه ی جوانان

کنترل افکار

سعی کنید چرخه افکار منفی تان را بشکنید. به چالش کشیدن افکار منفی و خودگویی هایی از قبیل" من به اندازه کافی با هوش نیستم" یا " من توانایی لازم را ندارم" و .. باید به چالش کشیده شود.

برای مثال از خودتان بپرسید:" آیا همکلاسی ها و معلم من توقع دارند من همه چیز را بدانم؟" و یا " چه دلیلی داری که به اندازه کافی با هوش نیستی؟" و ...

البته هجوم این افکار منفی، وقتی که شما را تحت فشار و استرس هستید بیشتر می شود و لذا در این مواقع به چالش کشیدن این افکا بسیار مهم تر و ارزنده تر خواهد بود. در ضمن فکر کردن به تمام نتایج احتمالی مانند نتایج مثبت، در نظر گرفتن شکست احتمالی،  و .. به شما کمک می کند که خودتان را برای هر نتیجه و اتفاقی آماده کرده و کمترین استرس را تحمل کنید.

دلایل هر کاری را که انجام می دهید(مانند درس خواندن، کار کردن، ازدواج، و ..) را برای خودتان روشن کنید. اجازه ندهید استرس بر اهداف بلند مدت زندگی تان سایه افکند. شاید لازم باشد برای حفظ حرکت خود به سمت جلو از حمایت و کمک تخصصی بهره گیرید.

حجم کارتان را مرور کنید. مطمئن باشید که مدیریت ضعیف زمان، شما را از اهداف تان دور می کند.

و در نهایت فراموش نکنید که هیچگاه تسلیم شدن در برابر استرس ها و نگرانی ها انتخاب خوبی نیست. بعد از مرور دقیق کارها و وظایف محوله ممکن است به این نتیجه برسید که توانایی لازم برای انجام این حجم کار را ندارید. از طرف دیگر احساس می کنید راهی برای فرار از این موقعیت نیز ندارید. در اینجاست که به شما توصیه می شود با همدوره ای ها و همرده های خود صحبت کرده و مشورت کنید تا ببینید دیگران چطور از پس شرایط مشابه شما برآمده اند؟

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی  تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.