تبیان، دستیار زندگی
یائسگی مرحله‌ای از زندگی خانم‌ها می‌باشد که در آن مرحله، ذخیره تخمک تخمدان به انتها می‌رسد و در طی آن خانم‌ها تغییرات هورمونی تخمدانی پیدا می‌کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات خانم‌ها در یائسگی


یائسگی مرحله‌ای از زندگی خانم‌ها می‌باشد که در آن مرحله، ذخیره تخمک تخمدان به انتها می‌رسد و در طی آن خانم‌ها تغییرات هورمونی تخمدانی پیدا می‌کنند که برای پیشگیری از پوکی استخوان و عواقب آن باید هورمون درمانی شوند.


خانم های یائسه

خانم‌های یائسه به شدت در معرض پوکی استخوان هستند

احمدرضا جمشیدی، فوق تخصص روماتولوژی گفت:

«خانم‌های یائسه به شدت در معرض پوکی استخوان هستند و باید با نظر پزشک متخصص زنان، هورمون درمانی شوند، یا از داروهای شبه هورمونی برای پیشگیری از پوکی استخوان استفاده کنند. همچنین مردان هم در سنین بالای 65 سال به شدت در معرض ابتلا به این عارضه هستند که باید از این نظر بررسی شوند.

به پوکی استخوان، بیماری خاموش گفته می‌شود. هر چه سن بالاتر برود، پوکی استخوان افزایش می‌یابد. پیشگیری از این عارضه را باید از دوران کودکی با تغذیه مناسب که شامل لبنیات و غذاهای سرشار از کلسیم، ویتامین D، میوه‌ها و ماهی باشد آغاز کرد و باید توجه داشت که این تغذیه در دوران بلوغ از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

در کنار تغذیه سالم تحرک و ورزش از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری که تحرک موجب تراکم مناسب استخوان می‌شود و بی‌حرکتی موجب بروز پوکی استخوان می‌شود.

سیگاری‌ها، افراد مبتلا به لاغری شدید، بیمارانی که مجبور به مصرف کورتون و هپارین هستند، مبتلایان به بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم، پرکاری تیروئید، دیابت و پرکاری غده پاراتیروئید، سرطانی‌ها و افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند، مستعد ابتلا به این عارضه هستند.

مصرف کافی کلسیم در پیشگیری از ابتلا به این بیماری نقش به سزایی دارد. متأسفانه در بهترین شرایط مصرف روزانه کلسیم ایرانیان 400 میلی گرم است، در حالی که نیاز روزانه افراد به طور متوسط 1000 میلی‌گرم در روز است؛ لذا باید رژیم غذایی اصلاح شود و لبنیات و سبزی‌های خام بیشتری وارد رژیم غذایی مردم شود.

معمولاً درمان پوکی استخوان بلندمدت است و کلسیم و ویتامین D پایه درمان هستند. همچنین در کنار آن از داروهایی مانند بی فسفات‌ها و آلندرونات که موجب پیشگیری از پوکی استخوان می‌شوند استفاده کرد.»

خانم‌های یائسه بیشتر مراقب بهداشت دهان و دندان‌های خود باشند

خانم‌ها پس از یائسگی باید به دفعات بیشتری در سال، سلامت دهان و دندان‌های خود را نزد دندان پزشک بررسی کنند.

دکتر لینا پالومو، متخصص دانشکده دندان پزشکی دانشگاه کیس وستون ریزرو و دستیارش در کلینیک کلیوند در این باره خاطرنشان کردند: خانم‌ها پس از یائسگی نه دو بار در سال، بلکه باید حداقل چهار نوبت در سال به دندانپزشک خود مراجعه کرده و سلامت دندان‌های خود را کنترل کنند.

این دو متخصص مطالعه‌ای جدید انجام دادند تا اثرات بلندمدت درمان‌های بیسفوسفونات روی استخوان آرواره را مورد ارزیابی قرار دهند. در این بررسی‌ها 28 زن یائسه با استخوان‌های طبیعی با 28 زن یائسه که حداقل دو سال یا بیشتر تحت درمان با بیسفوسفونات بودند، مقایسه شدند. شرکت کنندگان همگی در گروه سنی بین 51 تا 80 سال بودند.

بنا بر این گزارش، هر دو گروه از خانم‌ها استانداردهای بهداشت دهان و دندان را که از سوی انجمن دندان پزشکی آمریکا توصیه شده و شامل دو بار مسواک زدن در روز، کشیدن نخ دندان و حداقل دو نوبت چکاپ سالانه هستند، به دقت دنبال کرده و انجام دادند.

در این آزمایشات یافته‌های مربوط به قدرت استخوانی و سایر نشانگرهای پوکی استخوان در هر دو گروه یکسان بود، اما محققان متوجه شدند که در هر دو گروه سطح پلاک‌های دندانی افزایش یافته است که برای آرواره‌های خانم‌های که یائسگی طبیعی دارند، می‌تواند خطرناک باشد.

مطالعات نشان داده است خانم‌های یائسه که در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند، با خطر ابتلا به بیماری لثه و دندان نیز مواجهند که روی اتصال دندان‌ها به استخوان آرواره می‌تواند تأثیر نامطلوب داشته باشد

مطالعات قبلی توسط همین محققان نیز نشان داد که مصرف کوتاه مدت داروی بیسفوسفونات موجب افزایش توده استخوانی در آرواره می‌شود، اما به مرور زمان اگر پلاک‌های زیاد بر روی دندان‌ها باقی بمانند، روند بیماری لثه را تسریع می‌کنند.

خانم‌ها در دوران یائسگی مراقب مشکلات تنفسی باشند

محققان توصیه می‌کنند: خانم‌ها در دوران یائسگی باید به منظور جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی، توجه بیشتری به وزنشان داشته باشند.

به گفته متخصصان، پس از یائسگی مشکلات حساسیتی و آسمی در خانم‌های یائسه افزایش پیدا می‌کند.

نتایج این پژوهش که از سوی دانشمندان نروژی صورت گرفته، حاکی از آن است که آغاز مشکلات تنفسی با کاهش میزان هورمون استروژن پس از توقف عادت ماهانه، ارتباط مستقیم دارد.

طبق نتایج بررسی‌ها، استروژن که هورمون جنسی خانم‌ها است، ظاهراً نقش محافظت از ریه‌ها را بر عهده دارد.

خانم‌های ورزشکار، مشکلات کمتری در دوران یائسگی دارند

محققان دریافتند، مشکلات شایع دوران یائسگی ماندن گر گرفتگی در خانم‌های ورزشکار کمتر بروز می‌کند.

به نقل از خبرگزاری آلمان، محققان دریافتند خانم‌هایی که فعالیت بدنی و ورزش می‌کنند، در اثر تمرینات ورزشی، سیستم قلبی و عروقی قوی‌تری دارند و به همین دلیل علائم یائسگی در آن‌ها کمتر دیده می‌شود.

بنا بر این گزارش محققان، این خانم‌ها را به دو گروه ورزشکار و خانم‌های که ورزش نمی‌کردند تقسیم کرده و سپس آن‌ها را از نظر جسمی و روانی مورد معاینه و بررسی قرار دادند و دریافتند خانم‌هایی که تمرینات ورزشی کافی انجام می‌دادند، از نظر روحی مشکلات کمتری در دوران یائسگی داشتند.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

سلامت نیوز

فارس

ایسنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.