تبیان، دستیار زندگی
شنا کردن در دریا، دریاچه، استخر، پارک‌های آبی یا بازی در اطراف استخر و حوض، تهدیدی جدی برای سلامت کودکان است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودک را هنگام شنا تنها نگذارید


شنا کردن در دریا، دریاچه، استخر، پارک‌های آبی یا بازی در اطراف استخر و حوض، تهدیدی جدی برای سلامت کودکان است. غرق شدن دومین علت شایع مرگ و میر کودکان کوچک‌تر از 14 سال است و به همین دلیل باید خیلی بیشتر به ایمنی آن‌ها دقت کرد.


شنا کردن کودک در استخر

تابستان، کم‌کم از راه می‌رسد؛ روزهایی تعطیل و آزاد که باید برای استفاده هر چه بهتر از آن‌ها برنامه‌ای دقیق و حساب شده داشت. البته همیشه در روزهای گرم تابستان، آب‌تنی و شنا کردن در استخر رونق می‌گیرد و بچه‌ها ترجیح می‌دهند به کلاس‌های آموزش شنا بروند و در استخر ورزش و تفریح کنند. آیا همیشه بودن در آب و شنا کردن گزینه مناسبی برای کودکان است؟ آیا کودک شما می‌تواند در آب بازی کند؟ آیا با استفاده از بازوبندهای ایمنی می‌توان با خیال راحت کودک را در آب رها کرد؟ آیا میکروب‌های موجود در آب و محیط استخر موجب بیماری کودک نمی‌شود؟ این سوال‌ها و ده‌ها سوال دیگر، همیشه ذهن پدر و مادر را به خود مشغول می‌کند؛ اما برای اینکه پاسخ این سوال‌ها را پیدا کنید و بهترین تصمیم را بگیرید، باید اطلاعاتی در این زمینه به دست آورید.

شنا کردن در دریا، دریاچه، استخر، پارک‌های آبی یا بازی در اطراف استخر و حوض، تهدیدی جدی برای سلامت کودکان است. غرق شدن دومین علت شایع مرگ و میر کودکان کوچک‌تر از 14 سال است و به همین دلیل باید خیلی بیشتر به ایمنی آن‌ها دقت کرد. در واقع ممکن است کودک خیلی سریع – در زمانی کمتر از 2 دقیقه – غرق شود و به همین دلیل زمان کافی برای نجات او وجود ندارد. البته اغلب وقتی کودک ناگهان داخل آب سقوط می‌کند، این شرایط پیش می‌آید و برای همین همیشه باید حواستان به او باشد.

ایمنی در اطراف استخر

وقتی کودک را برای شنا به استخر می‌فرستید، همیشه مطمئن باشید فردی باتجربه و بزرگسال همراه او حضور دارد. چون کودک هیچ وقت نباید در چنین مکان‌هایی تنها باشد. همچنین به او بیاموزید، قوانین استخر را کامل رعایت کند تا مشکلی برایش ایجاد نشود. او نباید در محیط اطراف استخر بدود یا بازی کند، نباید هنگام شنا کردن آدامس بجود یا غذا بخورد و نباید برای شوخی، بقیه بچه‌ها را داخل آب بیندازد.

برای محافظت از سلامت پوست و مو، کودک باید حتماً قبل و بعد از شنا کردن دوش بگیرد و از لوازم شخصی خود استفاده کند

بلعیدن آب استخر

بلعیدن آب استخر، به خصوص اوایل دوره آموزش کودک طبیعی است؛ البته باید دقت داشته باشید که بلعیدن مقدار کمی آب، جای نگرانی ندارد و باعث بروز مشکل خاصی نمی‌شود. اما اگر این وضعیت تکرار شود و کودک آب زیادی ببلعد، احتمال دارد بیمار شود. پس قبل از آموزش شنا، به کودک یاد بدهید آب استخر را در هیچ شرایطی ننوشد.

حفاظت از چشم‌ها در زیر آب

شنا کردن و قرار گرفتن طولانی مدت زیر آب، می‌تواند باعث پف کردن و قرمزی چشم‌ها شود. برای آرام کردن و کاهش ناراحتی چشم‌ها، بهترین راه‌حل این است که پس از شنا کردن، چشم بچه‌ها را با آب تمیز و خالص شستشو دهید. همچنین می‌توانید کودک را تشویق کنید از عینک‌های مخصوص شنا استفاده کند تا مشکلات و ناراحتی‌های چشمی به حداقل برسد.

شنا کردن کودک در استخر

بهترین سن برای آموزش شنا

بسیاری از کودکان، دوچرخه سواری و شنا را در سنی خاص می‌آموزند؛ معمولاً تابستان قبل از رفتن به پیش‌دبستانی و آمادگی زمانی است که آن‌ها برای آموزش شنا اقدام می‌کنند. چنانچه شما هم می‌خواهید به کودک خردسال خود شنا کردن را بیاموزید، بهتر است استخری مناسب سن او پیدا کنید و از تجربه و مهارت مربیان مطمئن شوید.

چطور کودکان را موقع شنا ایمن نگه داریم؟

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از غرق شدن کودکان،‌ آموزش شنا به کودکان 4 ساله و بالاتر است. برای کمک به ایمن نگه‌داشتن کودکان نزدیک آب به این توصیه‌ها توجه کنید:

* در مورد کودکان کمتر از 4 سال با فرد متخصصی که می‌داند شنا برای کودکی در این سن بی‌خطر است یا نه،‌ مشورت کنید.

* همیشه هنگامی که کودکان نزدیک آب هستند‌ حتی وان حمام،‌ مراقب آن‌ها باشید.

* هنگامی که کودک شنا می‌کند، اطمینان حاصل کنید که کودک جلیقه نجات مناسبی را پوشیده است. جلیقه نجاتی را برای کودک کم‌سن انتخاب کنید که اندازه او باشد و برای دور سر کودک حمایت ایجاد کند و نواری میان پاها داشته باشد.

* به جلیقه‌های بادی یا "بادکنک"های بازویی برای محافظت کودک از غرق شدن اعتماد نکنید و از آن‌ها استفاه نکنید.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

جام جم آنلاین - نیلوفر اسعدی بیگی

همشهری آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.