تبیان، دستیار زندگی
ماده مؤثره موجود در قرص‌ها و اسپری‌های حشره‌کش، دارویی به نام پرمترین و تترامترین است که روی دستگاه عصبی حشرات تأثیر می‌گذارد و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایی که حشره‌کش زده‌اید، نمانید


ماده مؤثره موجود در قرص‌ها و اسپری‌های حشره‌کش، دارویی به نام پرمترین و تترامترین است که روی دستگاه عصبی حشرات تأثیر می‌گذارد و باعث بروز اختلال در پرواز و تنفس آن‌ها می‌شود.استفاده از این داروها در محیط‌های کوچک و فضاهای بسته مناسب نیست.


حشره کش

شبی را تصور کنید که فرزند خردسالتان در اتاق کوچک خودش، آرام و راحت خوابیده است، اما صدای پشه‌ای مزاحم، خواب راحت او را برهم می‌زند. البته علاوه بر صدای آزاردهنده، نیش پشه و آلودگی‌هایی که همراه دارد نیز دردسر بزرگ دیگری است که پدر و مادر را نگران می‌کند. برای همین پدر و مادر به فکر می‌افتند تا برای آرامش فرزندشان به او کمک کنند. در این شرایط اولین راه‌حلی که به ذهن آن‌ها می‌رسد استفاده از اسپری‌ها یا قرص‌های حشره‌کش است، غافل از این که مواد موجود در این اسپری‌ها و قرص‌ها می‌تواند سلامت کودک را در معرض مشکلاتی جدی قرار دهد.

دکتر لیدا عطارد، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی درباره استفاده از حشره‌کش‌ها می‌گوید:

ماده مؤثره موجود در قرص‌ها و اسپری‌های حشره‌کش، دارویی به نام پرمترین و تترامترین است که روی دستگاه عصبی حشرات تأثیر می‌گذارد و باعث بروز اختلال در پرواز و تنفس آن‌ها می‌شود. در نتیجه پس از استفاده از این مواد، حشره نمی‌تواند پرواز کند، اکسیژن به آن نمی‌رسد و از بین می‌رود.

می‌کشند، اما گاهی انسان‌ها را!

دکتر عطارد با اشاره به این نکته که این داروها بر سلامت انسان‌ها هم تأثیر می‌گذارند، توضیح می‌دهد: این داروها ممکن است توسط ریه‌های انسان جذب شوند و در نتیجه تأثیرات نامطلوبی روی دستگاه عصبی افراد داشته باشند. این داروها به خصوص روی اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک انسان‌ها تأثیر می‌گذارند و می‌تواند مشکلاتی جدی برای آن‌ها ایجاد کنند. البته چنانچه این داروها به مقدار زیاد وارد بدن شوند، موجب بروز صدماتی جدی می‌شوند و سلامت فرد را به خطر خواهند انداخت.

دوز بالای این دارو، سبب بروز سردرد، حالت تهوع، ضعف عضلانی، بزاق فراوان، تنگی نفس و تشنج می‌شود. البته باید دقت داشته باشید دوز بالای این مواد احتمال ابتلا به سرطان ریه و کبد را نیز افزایش می‌دهد.

به گفته وی این داروها روی مخاط بینی هم تأثیر می‌گذارد و در نتیجه علائمی آلرژیک ایجاد خواهند کرد.

ساخت اتاق گاز با حشره‌کش‌ها!؟

البته با وجود تمام مشکلاتی که ممکن است در اثر استفاده از این داروها ایجاد شود، باز هم گاهی وجود آن‌ها ضروری است. در نتیجه باید با دقت و توجه بیشتر از آن‌ها استفاده کنیم تا تأثیرات نامطلوب آن‌ها به حداقل برسد.

دکتر عطارد با ذکر این نکته که استفاده از این داروها در محیط‌های کوچک و فضاهای بسته مناسب نیست، خاطرنشان می‌کند: در محیط‌های بسته این مواد تجمع پیدا می‌کند و عوارض بیشتری ایجاد خواهد کرد، در نتیجه توصیه می‌شود تنها در محیط‌هایی که هوا به خوبی جریان دارد از این داروها استفاده شود.

اگر ناچار بودید در محیط بسته‌ای از حشره کش استفاده کنید، بعد از زدن حشره کش در آنجا نمانید و محیط را ترک کنید، و یا درب اتاقی را که در آنجا حشره کش زده‌اید ببندید تا هوای آن خارج نشود و بعد از گذشت مدتی، درب را باز کنید

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی به گروه‌های خاص اشاره می‌کند که حشره‌کش‌ها برای آن‌ها خطرناک‌تر است و می‌گوید: سالمندان، کودکان و افراد مبتلا به آسم و آلرژی باید تا حد امکان از این مواد دوری کنند. البته چنانچه در مکانی از این داروها استفاده شد نیز باید از تهویه مناسب هوای محیط مطمئن باشید.

وی همچنین توصیه می‌کند این مواد را حتماً دور از دسترس کودکان قرار دهید.

دکتر عطارد می‌افزاید: عوارض نادر دیگری هم برای داروهای حشره‌کش ذکر شده است. به عنوان مثال مواردی همچون داشتن عوارض مشابه هورمون‌ها و تأثیر گذاشتن روی دستگاه تناسلی، بروز نقایص خلقتی و مشکلات یادگیری بچه‌ها نیز در مورد داروهای حشره‌کش بیان شده که هنوز صددرصد به اثبات نرسیده است.

وی به بیمارانی که به آلرژی مبتلا هستند هشدار می‌دهد از قرار گرفتن در معرض این مواد خودداری کنند و در این‌باره می‌گوید: در صورتی که بیماران مبتلا به آلرژی در معرض این داروها قرار گیرند، دچار تنگی‌نفس و خس‌خس سینه می‌شوند و از سرفه‌های شدید آزار خواهند دید. البته در این شرایط احتمال بروز حملات آسم نیز گزارش شده است.

ورود ممنوع مخصوص حشرات

اگر می‌خواهید در روزهای گرم تابستان، پنجره‌ها را باز بگذارید، حتماً از توری‌های مخصوص پنجره استفاده کنید و از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید. همچنین زمانی که پشه یا مگسی وارد محیط خانه شما می‌شود، سعی کنید او را از در یا پنجره بیرون بفرستید و تا جایی که ممکن است به جای استفاده از حشره‌کش‌های شیمیایی از مگس کش استفاده کنید.

در ضمن سعی کنید با رعایت بهداشت در محیط خانه، مشکلات ناشی از تجمع حشرات را به حداقل برسانید و از ورود آن‌ها به محل زندگی خود پیشگیری کنید.

زنان باردار از تماس با حشره‌کش‌ها بپرهیزند

محققان در پژوهش جدیدی هشدار دادند تماس مادران در دوران بارداری با آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها، خطر ابتلای کودک به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی را افزایش می‌دهد.

محققان معتقدند کودکانی که مادران آن‌ها در زمان بارداری با انواع خاصی از حشره‌کش‌ها در تماس بوده‌اند، پس از تولد، در سنین بالاتر با مشکلاتی در خصوص توجه و تمرکز مواجه خواهند شد.

این پژوهش که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا روی زنان باردار انجام شده است، نشان می‌دهد مواد موجود در آفت‌کش‌ها کاملاً جذب بدن مادر می‌شوند و سپس روی جنین و پس از تولد، در تمام مدت رشد روی کودک تأثیر می‌گذارند.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

جام جم آنلاین – نیلوفر اسعدی‌بیگی

ایسنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.