تبیان، دستیار زندگی
در دنیای گوشی ها اندازه یک مساله ی مهم و کلیدی است. شاید گوشی شما صفحه نمایش ۴ اینچی داشته باشد و به نظر بزرگ برسد اما ضخامت آن برای شما مهم است. مشکلی که در مورد گوشی های بسیار باریک وجود دارد این است که اجزای داخلی تحت فشار خواهند بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوربین‌های کوچک در بدن انسان


در دنیای گوشی ها اندازه یک مساله ی مهم و کلیدی است. شاید گوشی شما صفحه نمایش 4 اینچی داشته باشد و به نظر بزرگ برسد اما ضخامت آن برای شما مهم است. مشکلی که در مورد گوشی های بسیار باریک وجود دارد این است که اجزای داخلی تحت فشار خواهند بود. باتری باید کوچک تر باشد، دکمه های فیزیکی باید کمتر شود. مساله ی اصلی در این جا سنسور (حس گر) دوربین آن است که باید کوچکتر باشد.

مشکل سنسور کوچک این است که کیفیت عکس چندان خوب نیست. حتی وقتی عکسی با رزولوشن کم توسط آن گرفته میشود باز هم کیفیت عکس راضی کننده نیست.

پیکسل های سنسور جدیدی که Toshiba تولید کرده دارای اندازه ی کوچکی است و تعدادشان نیز بسیار زیاد است. این سنسور CMOS (مخفف Complementary Metal–Oxide–Semiconductor به معنی نیم رسانای اکسید فلزی مکمل) دارای تکنولوژی روشن سازی از پشت یا back-side illumination) BSI) نیز است. با استفاده از قابلیت روشن سازی از پشت، میتوان لنز را تا پشت سنسور عقب برد، یعنی تا جایی که لایه ی سیلیکونی سنسور قرار دارد و این عمل باعث میشود که نور بیشتری نسبت به حالتی که لنز جلوی سنسور قرار دارد، عبور کرده و کیفیت عکس بیشتر شود.

دوربین‌های کوچک در بدن انسان

با وجود اندازه ی کوچک پیکسل ها که 1.12 میکرومتری هستند و اندازه ی کوچک سنسور که قطر آن تنها 6.35 میلی متر است، کیفیت عکس 8 مگاپیکسلی که با آن گرفته میشود، بسیار عالی است. این سنسور میتواند با سرعت 60 فریم بر ثانیه ویدیوهای 720 p (یا 1280 در 720 پیکسل) و یا 1080p (یا 1920 در 1080 پیکسل) فیلم برداری کند.

در حال حاضر توشیبا نمونه هایی از این سنسور کوچک و فوق العاده ی خود را به کمپانی های مختلف میدهد و تولید گسترده ی آن را بعدا شروع خواهد کرد. نمونه های این سنسور با شماره ی اجزاء T4K05 و قیمت 15 دلار آمریکا در حال حاضر فروخته میشود.

از طرفی علم همیشه حرکتی رو به جلو دارد و البته همه چیز -از جمله جسم انسان - هم با این پیشرفت همراه است. طی قرن ها انسان ها آموخته اند که چگونه برای زندگی طولانی تر و سالم تر باید با تغییرات جهان تطبیق پیدا کنند. برخی از این پیشرفت ها برای ادامه حیات ضروری به نظر می رسند، برخی هم به گونه ای بوده اند که باعث تخصصی شدن و ماندگاری بیشتر بدن انسان شده اند. از دیرباز برخی هم به دنبال راه هایی برای تولید ارگانهایی با قدرت، سرعت و کیفیت بیشتر برای دست یابی به ناممکن ها بوده اند.

دوربین‌های کوچک در بدن انسان

تانیا ماری زن جوانی است که در سال 2005 طی یک سانحه رانندگی یک چشم اش را از دست داده است. حالا او تصمیم دارد به جای چشم اش یک دوربین عکاسی و فیلم برداری دیجیتال جایگزین کند. ‏

برای عملی کردن این ایده او کارهای فنی اولیه را انجام داده اما نیاز به کمک مالی دارد به همین دلیل در سایت «کیک استارتر» پروژه ای را راه اندازی کرده و یک بودجه 15 هزار دلاری را در خواست کرده تا چشم جدید اش را بسازد. ‏

در صورتی که بودجه نهایی تامین بشود چشم جدید قرار است دوربینی باشد که می تواند تصاویر را به صورت بی سیم به یک تلفن همراه منتقل کند و یک سنسور هم دارد که با پلک زدن عکس بگیرد! ‏

دوربین‌های کوچک در بدن انسان

تا به حال آرزو کرده اید که توانایی دید در شب را داشتید؟ یا دارای قدرت بینایی بی نقص و چند برابری بودید؟ خب، چشم بیونیک قادر خواهد بود که این امکان را به شما هدیه کند. امروزه این تکنولوژی می تواند قدرت بینایی را به افراد نابینا بازگرداند، اما تحقیقات سازگاری دید، در حال نزدیک شدن به هدف خود برای دید در شب کامل و توانایی دید دوردست ها است. چشم بیونیک به شما قابلیت دیدی فراتر از استعداد انسانهای عادی را خواهد بخشید.

مهندس های طراح می خواهند این دوربین را تا حد امکان شبیه چشم واقعی طراحی کنند تا به راحتی از چشم واقعی قابل افتراق نباشد و در صورت امکان امکانات دیگری مانند زوم دیجیتال، بلوتوث و... را هم به آن اضافه کنند. ‏

اگر بودجه مورد نیاز پروژه تامین و در نهایت به صورت عملی هم اجرا بشود می توانیم یک گام دیگر خودمان را به ایده انسان ماشینی نزدیک تر ببینیم.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: نارنجی، گویا