تبیان، دستیار زندگی
عید است و برپایی سیورسات سفرش. خدا نكند اما در خلال سفر در جاده‌های سر سبز شمال یا جاده‌های كویری مركز و جنوب سر از رستوران‌های بین راهی در بیاورید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رستوران های بین راهی با طعم مسمومیت


عید است و برپایی سیورسات سفرش. خدا نكند اما در خلال سفر در جاده‌های سر سبز شمال یا جاده‌های كویری مركز و جنوب سر از رستوران‌های بین راهی در بیاورید.

رستوران

نشستن بر سر سفره برخی از این رستوران‌های بین راهی همان و راهی درمانگاه و بیمارستان شدن همان. با این وجود اما رئیس اداره نظارت بر بهداشت اماكن و مواد غذایی وزارت بهداشت از تشدید نظارت‌های بهداشتی بر اماكن عرضه مواد خوراكی توسط حدود یك‌هزار  اكیپ بازرسی در طرح بسیج سلامت نوروز خبر می‌دهد؛ نظارتی كه شاید كمی به مردم اطمینان خاطر دهد، البته فقط كمی!

با رسیدن به ماه پایانی سال كم كم زنگ مسافرت‌های نوروزی هم به صدا در می‌آید. همه ساله میلیون‌ها نفر از ایرانیان با آغاز ایام تعطیلات راهی سفر می‌شوند و در این میان سفرهای جاده‌ای بیشترین حجم را به خود اختصاص می‌دهند.

غذای رستوران‌های بین راهی با طعم مسمومیت

حجم انبوه مسافران نوروزی یعنی مشتریان بی‌شماری كه می‌توانند بازار كسب و كار رستوران‌های بین راهی را حسابی سكه كنند. برخی از این رستوران‌ها اما فقط و فقط به كسب در آمد فكر می‌كنند و سلامت مشتری‌هایی را كه شاید همین یكبار میهمانشان باشند در دو دو تا چهارتای سود بیشتر به فراموشی می‌سپرند. نظارت از سوی نهادهای ذیربط یعنی سازمان گردشگری و وزارت بهداشت هم گاهی وقت‌ها كمرنگ تر از آن است كه برای اینگونه افراد متخلف دغدغه به‌وجود آورد. از همین روست كه بیماری و مسمومیت طعمی است كه بسیاری از میهمانان رستوران‌های بین راهی تا آخر عمر زیر دندانشان باقی می‌ماند. با این وجود اما وزارت بهداشت همه ساله طرح بسیج سلامت نوروزی و افزایش نظارت‌ها بر این اماكن را اجرا می‌كند؛طرحی كه امسال نیز در حال اجراست.

همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته گاهی اكیپ‌های بازرسی مشتركی در راستای حفظ سلامت و ایمنی مواد غذایی، تمامی اماكن عرضه و توزیع مواد غذایی را به خصوص درنقاطی كه تردد مسافران نوروزی در آنها بیشتر است تحت نظر دارند و حتی در مواردی تیم‌های قضایی، بازرسان دانشگاه‌ها را همراهی می‌كنند تا در صورت تخلف بلافاصله برخورد صورت گیرد و حتی علاوه بر بازرسی‌های روزانه، اكیپ‌هایی برای بازرسی شبانه دارند

بسیج 4هزار ناظر بهداشتی برای برقراری سلامت در غذاخوری‌ها

امسال نیز رئیس اداره نظارت بر بهداشت اماكن و مواد غذایی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «جوان» از اجرای طرح افزایش نظارت بر عرضه مواد خوراكی خبر می‌دهد. به گفته مهندس سید رضا غلامی در سراسر كشور براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی مراكز بهداشت استان‌ها و مناطق، 4 هزار ناظر بهداشتی در قالب هزار و 100 تیم سیار در طرح بسیج سلامت نوروزی بر مراكز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی نظارت می‌كنند. این بازرسی‌ها تا 15 فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

همكاری سازمان‌های مرتبط برای تأمین سلامت

شاید شما هم بعد از چند ساعت نشستن پشت ماشین و رانندگی،درست وقتی صدای گرسنگی شكمتان در می‌آید تصمیم بگیرید دركنار یك رستوران در مسیر راهتان نگه دارید و دل به دریا بزنید و برای صرف غذا به آنجا بروید یا اینكه مسافر یك خودروی عمومی باشید و با توقف اتوبوس در نزدیكی رستوران شما هم تشویق بشوید مانند برخی از 40 مسافر این وسیله نقلیه مهمان رستورانی باشید كه تاكنون گذارتان به آنجا نیفتاده و بعد از این هم شاید هرگز به چنین مكانی پا نگذارید. به هر صورت از در و دیوار رستوران گرفته تا سر و لباس پیشخدمت حسابی شما را از اشتها می‌اندازد و شاید این همه كثیفی به دلیل آن است كه نظارت بر اماكن عرضه و فروش مواد غذایی با سركشی‌های هر از چند گاه بازرسان بهداشت محیط وزارت بهداشت چندان میسر نیست و به همكاری‌های بین بخشی نیاز دارد. مراجع قضایی، اداره اماكن نیروی انتظامی، اتحادیه‌های صنفی، سازمان صنعت معدن و تجارت، بازرسی سازمان تعزیرات و سازمان دامپزشكی در این بازرسی‌ها همكاری دارند.

4 هزار ناظر بهداشتی در قالب هزار و 100 تیم سیار در طرح بسیج سلامت نوروزی بر مراكز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی نظارت می‌كنند. این بازرسی‌ها تا 15 فروردین ماه ادامه خواهد داشت

همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته گاهی اكیپ‌های بازرسی مشتركی در راستای حفظ سلامت و ایمنی مواد غذایی، تمامی اماكن عرضه و توزیع مواد غذایی را به خصوص درنقاطی كه تردد مسافران نوروزی در آنها بیشتر است تحت نظر دارند و حتی در مواردی تیم‌های قضایی، بازرسان دانشگاه‌ها را همراهی می‌كنند تا در صورت تخلف بلافاصله برخورد صورت گیرد و حتی علاوه بر بازرسی‌های روزانه، اكیپ‌هایی برای بازرسی شبانه دارند. این درحالی است كه در بازرسی‌های كارشناسان محیط دانشگاه شهید بهشتی در محدوده این دانشگاه 769مركز غیر بهداشتی به دادگاه معرفی شده‌اند.

راه ،مسافرت

نمی‌توان به مردم اطمینان داد!

با وجود تمام این نظارت‌ها آیا مردم می‌توانند با اطمینان خاطر در هر رستورانی غذا صرف كنند؟

رئیس اداره نظارت بر بهداشت اماكن و مواد غذایی وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال نمی‌تواند به مردم چنین اطمینانی بدهد. وی تصریح می‌كند: ممكن است مواردی ازچشم همكاران ما دور مانده باشد، به همین خاطر از مردم می‌خواهیم در امر نظارت به ما كمك كنند.

مهندس غلامی شماره تلفن 09678 را پل ارتباطی میان ستاد سلامت محیط كار و مردم عنوان می‌كند و می‌افزاید: در صورت تماس مردم، همكاران ما پیگیری لازم را در برخورد با نواقص خواهند داشت، البته در حدی كه قانون اجازه می‌دهد. به گفته وی حد و حدود مجازات اشخاصی كه سلامت مردم را به بازی می‌گیرند از جریمه نقدی تا تعطیلی موقت واحد است. اما آیا چنین مجازاتی با چنان تخلفی تناسب دارد و چقدر بازدارنده خواهد بود؟

حتی غذای خانگی در سفرخطر دارد!

با توصیف وضعیت رستوران‌های بین راهی و ارقام نجومی كه بعضی از این اماكن برای ارائه سرویس به مردم بسیاری از خانواده‌ها را وا دار می‌كند تا پیش از بستن بار سفر دست به كار پخت و پز شده و غذایی خانگی برای بین راهشان تدارك ببینند اما مهندس غلامی برای این افراد هم توصیه‌هایی دارد. به گفته این كارشناس بهداشتی، غذای پخته شده سرد باید حداقل تا 70 درجه گرم شود و در غیر این صورت احتمال آلودگی میكروبی بالاست. بنابراین اگر نمی‌خواهید طعم خوش سفرهای نوروزی به كامتان تلخ شود، خودتان مراقب خورد و خوراكتان باشید.

بخش اجتماعی تبیان

منبع :جوان انلاین