تبیان، دستیار زندگی
رئیس نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم از برگزاری این نمایشگاه از روز پنج‌شنبه 26 شعبان المعظم (6 مرداد) تا جمعه 26 رمضان المبارك (4 شهریور) با شعار «قرآن؛ كتاب بیداری» خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجت‌الاسلام محمدی در نشست خبری عنوان كرد؛

برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با شعار «قرآن؛ كتاب بیداری»

حجت ‌الاسلام حمید محمدی

رئیس نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم از برگزاری این نمایشگاه از روز پنج‌شنبه 26 شعبان المعظم (6 مرداد) تا جمعه 26 رمضان المبارك (4 شهریور) با شعار «قرآن؛ كتاب بیداری» خبر داد.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی در نشست خبری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم كه عصر سه‌شنبه در خبرگزاری قرآنی كشور (ایكنا) برگزار شد، افزود: نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، از ساعت 17 تا 24 روزهای یاد شده، برگزار می‌شود.

وی این نمایشگاه را نمایانگر فعالیت‌های گوناگون قرآنی در ایر ان و برخی كشورهای دیگر در ابعاد مختلف توصیف و تاكید كرد: نمی‌توان مدعی شدكه هر آنچه در مورد قرآن در كشور تولید می‌شود را در نمایشگاه ارائه كرده‌ایم چرا كه تحقق این موضوع نیازمند رفع محدودیت‌هایی در بودجه و مباحث اجرایی و ... است اما سعی ما ارتقای انس با قرآن كسانی است كه در نمایشگاه حضور می‌یابند.

محمدی گفت: شعار نمایشگاه امسال "قرآن؛ كتاب بیداری است" كه اشاره دارد به نهضت جامع جهان اسلام در بیداری اسلامی كه این خود در انقلاب اسلامی ریشه دارد بنابراین تلاش نمایشگاه آشنا ساختن افراد جامعه نسبت به بیداری و آگاهی‌بخش بودن قرآن كریم است.

وی از "بیداری اسلامی" و «دشمن‌شناسی» به عنوان غرفه‌های نخستی یاد كرد كه بازدیدكنندگان در بدو ورود به نمایشگاه بین المللی قرآن كریم، با آن مواجه می‌شوند و هدف از این كار را برجسته‌سازی موضوع « آشنایی با وهابیت، صهیونیست و تمامی تحركات دشمن علیه گزاره‌های اسلامی» دانست.

قائم مقام قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یكی از اشكالات ما این است كه در عرصه "تولی" موفقیم ولی در جهت ایجاد بغض مقدس (تبری) نسبت به دشمنان دچار اشكال هستیم و تلاش كرده‌ایم كه مردم در جای جای نمایشگاه امسال با این مقوله آشنا شوند.

محمدی گفت: بزرگترین بخش نمایشگاه بخش هنر مفهومی است كه در جهت تبیین مفهومی ولایت فقیه فعالیت می‌كند و در خارج شبستان مستقر شده است.

وی با اشاره به بحث پرداختن به تولید علم قرآنی در نمایشگاه قرآن امسال گفت: شاید بتوان گفت در طی 33 سال گذشته گامی به این بلندی در تولید علم قرآنی برداشته نشده است.

رییس مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی اظهار كرد: رویكرد اصلی ما در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم مشاركت حداكثری تمامی دستگاه‌های قرآنی است و در همین راستا بخش آموزش به وزارت آموزش و پرورش و بخش پژوهش به وزارتین علوم و بهداشت واگذار شده است كه این بخش دارای 72 غرفه است و در آن 86 نشست دانشگاهی برگزار می‌كنیم.

محمدی گفت: در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم تمامی معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد در حد نیاز وارد عمل شده‌اند كه از آن جمله معاونت هنری بخشهای هنری، عفاف و حجاب و تئاتر و هنرهای نمایشی را در این نمایشگاه بر عهده دارد و معاونت رسانه‌های دیجیتال نیز در بخش رسانه‌های دیجیتال فعالیت می‌كند.

نشست خبری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

وی اظهار كرد: گرایش هنری نمایشگاه ، به طور جدی مورد توجه است و در آن بر مسایل روز نیز تاكید می‌شود.

رییس مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی گفت: بخش عترت و ولایت از مهمترین بخش‌های نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم است و شاید در آینده به این سمت برویم كه نمایشگاه قرآن و عترت داشته باشیم و از جمله بخش‌های آن نیز امام علی (ع) و نهج‌البلاغه، امام سجاد (ع) و صحیفه سجادیه، مهدویت و امام رضا (ع) است.

محمدی اظهار كرد: سعی می‌كنیم كه افتتاح نمایشگاه كه در تاریخ 26 شعبان 6 مردادماه و شب جمعه برگزار می‌شود با تجمع بزرگ قرآنیان كشور و با حضور رییس جمهوری و اهدای جوایز به خادمان قرآن همراه باشد.

وی با اشاره به توجه به نوآوری‌های متنوع و ارائه بهتر دستاوردهای قرآنی در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم گفت: در این نمایشگاه هر هفته مجموعه‌ای از دستاوردهای نوین بخش‌های مختلف رونمایی می‌شوند.

رییس مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی گفت: زمان برگزاری نمایشگاه 26 شعبان تا جمعه 26 رمضان خواهد بود و تلاش ما بر این بوده است كه پوشش رسانه‌ای مناسبی از این نمایشگاه صورت گیرد كه از آن جمله می‌توان به این نكته اشاره كرد كه مراسم افطار نمایشگاه برای اولین بار پخش مستقیم خواهد شد و شبكه‌های تلویزیونی و به خصوص شبكه 2 نیز در آن حضور خواهند داشت و شبكه‌های كوثر و العالم نیز دائما این نمایشگاه را رصد خواهند كرد.

محمدی گفت: در طول نمایشگاه 550 نشست تخصصی خواهیم داشت كه تلاش برای برگزاری آن‌ها از شش ماه پیش آغاز شده است و بخشی از محتوایی كه در آن‌ها مطرح می‌شود به سفارش مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی و نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم تولید شده است.

وی در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران در رابطه با بخش های مختلف نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم با بیان اینكه این نمایشگاه دارای 30 بخش است، اظهار كرد: كارهای محتوایی عمیقی در این بخش‌ها انجام می‌شود و در بخش دشمن‌شناسی به مباحثی چون ولایت محوری، فتنه‌شناسی و قرآن‌سوزی و در بخش هنرهای مفهومی به موضوعات انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و نیز در بخش تحول علوم انسانی نیز امكان مناظره با نمایندگان بخش‌های مختلف فعال در این عرصه و نوآوری‌های جدید قرآن در حوزه علوم انسانی فراهم است.

رییس مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی افزود: در بخش عفاف و حجاب نیز بنیاد مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت كشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌كنند كه این بخش به زیرزمین نمایشگاه منتقل شده است.

محمدی ادامه داد: بخش بین‌الملل نیز پس از گذشت یك دهه از طول زمان نمایشگاه برگزار می‌شود و در این بخش حدود 30 كشور با حضور عناصر قرآنی خود در نمایشگاه فعالیت خواهند كرد.

وی اظهار كرد: تراكم و ترافیك زیاد نمایشگاه نیز تقریبا منتفی شده است.

رییس مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی با بیان اینكه امسال نمایشگاه‌های قرآن بسیاری در سطح شهرستان‌ها و نیز نمایشگاه‌های قرآن بسیاری نیز در سطح روستاها برپا خواهیم كرد، اظهار كرد: نمایشگاه‌های قرآن ویژه‌ای در برخی از استان‌ها چون خراسان رضوی برگزار می‌كنیم.

محمدی گفت: تجمع عظیم مدیران مسئول موسسات قرآن كشور كه زیرمجموعه وزارت ارشاد هستند و نیز برخی از مسئولان موسسات زیرمجموعه سازمان دارالقرآن‌الكریم در محل نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم از جمله دیگر برنامه‌های ما در طول برگزاری این نمایشگاه است.

وی در ادامه افزود: هر موسسه قرآنی از پانصد هزار تا یك میلیون تومان بن خرید كتاب از نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم دریافت خواهد كرد.

رییس مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران در رابطه با تعداد ترجمه‌های انجام شده از قرآن كریم توسط این مركز گفت: ما هیچ مسئولیتی در این زمینه بر عهده نداریم و چنین مسئولیتی بر عهده مركز بین‌المللی ترجمه قرآن به زبان‌های بین‌المللی و مركز ترجمه كتب و علوم اسلامی به زبان‌های خارجی و برخی از موسسات آزاد فعال در این عرصه است و ما تنها وظیفه ترویج و نشر آن‌ها را بر عهده داریم.

محمدی با بیان اینكه ما امسال مانند سال گذشته بر راه‌اندازی تهویه‌های مناسب در محل نمایشگاه تاكید بسیار داریم، ادامه داد: ساعات شروع و پایان كار نمایشگاه 17 تا 24 است كه البته پس از این ساعت كار شبستان به اتمام رسیده و در محیط نمایشگاه مراسم مناجات‌خوانی برگزار خواهد شد كه آن نیز تا ساعت یك بامداد به طول خواهد انجامید.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این كه نمایشگاه كتاب امسال از سوی برخی از منابع خبری نمایشگاه مد توصیف شد و چه تلاش‌هایی برای رفع این مساله و نبود مشكل برای برگزاری مراسم مناجات‌خوانی در نمایشگاه قرآن امسال به انجام رسانده‌اید، اظهار كرد: اگر نمایشگاهی در شهری برگزار می شود نمایانگر فرهنگ آن شهر است ولی ما سعی در ایجاد فضایی معنوی در این نمایشگاه داریم و این فضا، بسیاری از مسایل را كنترل خواهد كرد و در صورت وجود اشكالات سعی در رفع آن به صورت غیرمستقیم داریم هر چند كه این مسایل در نمایشگاه قرآن معمولا مشاهد نمی‌شود.

رییس مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در پاسخ به سوال دیگری از سوی خبرنگاران درباره تاسیس میادین قرآنی در كشور گفت: انجام كارهای سخت‌افزاری در این مورد بر عهده سازمان‌های متولی آن‌هاست و ما در این زمینه به برگزاری برنامه‌هایی با موضوع هنرهای تجسمی و ارائه پیشنهاد اقدام می‌كنیم.

محمدی در پاسخ به سوال دیگری از ایسنا در رابطه با نا مطلوب بودن محیط پیرامونی مصلی برای برگزاری نمایشگاه گفت: سعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است كه محلی را برای برگزاری نمایشگاه‌های خود داشته باشد و در این زمینه جانمایی‌های مختلفی نیز صورت گرفته است ولی به نظر من برای برگزاری نمایشگاه قرآنی ، مصلی مكانی مناسب است.

وی گفت: عملیات احداث بزرگترین اردوگاه قرآنیان كشور روز یكشنبه در شهرك پردیسان قم آغاز می‌شود و این اردوگاه با مساحتی بیش از بیست هزار متر مربع می‌تواند محل مناسبی برای برگزاری دوره‌های مختلف ویژه جامعه قرآنی كشور باشد.

رییس مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی با اشاره به تخصیص نیم درصد از بودجه دستگاه‌های دولتی به فعالیت‌های قرآنی گفت: بر این اساس طرحی در هفته گذشته در شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور مورد بررسی قرار گرفت كه در آن از مجموع دستگاه‌هایی كه جهت برگزاری برنامه‌های قرآنی پیشنهاد داده بودند حدود 1500 طرح جمع‌آوری شد.

محمدی گفت: مجموع طرح‌های ارائه شده در 18 طرح كلان تجمیع شد كه در سه حوزه آموزش عمومی، آموزش تخصصی و پژوهشی و تبلیغ و ترویج مطرح شدند و بر این اساس 12 درصد برای آموزش عمومی، 49 درصد برای آموزش تخصصی و 39 درصد برای حوزه تبلیغ و ترویج در نظر گرفته شده است.

وی گفت: از میان 18 طرح كلان نیز 4 طرح به حوزه آموزش عمومی، 5 طرح به حوزه آموزش تخصصی و پژوهش و 9 طرح نیز به بخش تبلیغ و ترویج اختصاص یافته است و در نهایت برنامه‌های ما جهت تخصیص بودجه به معاونت راهبردی ریاست جمهوری ارسال و بودجه لازم برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

تنظیم: هومن بهلولی