تبیان، دستیار زندگی
زمانی مك دونالد بود و حالا KFC، زمانی بردهای تبلیغاتی در بزرگراه ها و خیابان ها با نام و لوگوی این شركت ها بود و بی توجهی ارشاد و شهرداری و غیره و حالا افتتاح رسمی و سكوت مسئولین ذیربط!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

KFC  استانداردی غیر قانونی


زمانی مك دونالد بود و حالا KFC، زمانی بردهای تبلیغاتی در بزرگراه ها و خیابان ها با نام و لوگوی این شركت ها بود و بی توجهی ارشاد و شهرداری و غیره و حالا افتتاح رسمی و سكوت مسئولین ذیربط!

کی اف سی

کی‌اف‌سی (در انگلیسی: KFC) مخفف کلمه Kentucky Fried Chicken (به معنای مرغ سوخاری کنتاکی)، نام یک رستوران زنجیره‌ای آمریکایی است که در سال 1952 میلادی توسط کلونل هارلند ساندرز در ایالت کنتاکی آمریکا آغاز به کار کرد.

این رستوران که غذای اصلی اش مرغ سوخاری است، هم اکنون در بیش از صد کشور جهان دارای بیش از سیزده هزار رستوران است و به تازگی اولین شعبه خود در ایران را، در جهانشهر کرج افتتاح کرده است و رسانه ها نیز با درج خبر افتتاح این رستوران این عمل به اصطلاح خلاف! را به خوبی پوشش داده اند.

این برند امریکایی الاصل که به روش پخت مرغ سوخاری گفته می شود در لوگوی خود تصویری از کلنل را به همراه دارد و در شرایطی وارد بازار ایران شده است که حتی تصویر کلنل معروف آن بدون پاپیون است و توانسته از فیلتر تحریم های علیه ایران بگذرد و این تعجب را ایجاد کند که چگونه رستورانی با مجوز رسمی آمریکایی، با تغییرات می تواند مجوز ایرانی هم بگیرد و پا به بازار غذای ایران بگذارد.

از سویی دیگر این اولین بار نیست كه برندهای آمریكایی حالا یا با تلاش خودشان یا با سوءاستفاده از نامشان در ایران مطرح می شوند و به طور حتم آخرین بار هم نخواهد بود، این سرمایه گذاری شكمی آن قدر سود دارد كه هر تلاشی را باعث می شود و به قول دوستان حتی «تحریم ها را هم دور می زند!!»

این اولین بار نیست كه برندهای آمریكایی حالا یا با تلاش خودشان یا با سوءاستفاده از نامشان در ایران مطرح می شوند و به طور حتم آخرین بار هم نخواهد بود، این سرمایه گذاری شكمی آن قدر سود دارد كه هر تلاشی را باعث می شود و به قول دوستان حتی «تحریم ها را هم دور می زند!!»

در این خصوص امیر حسین علیزاده مدیرعامل شركت کی اف سی در ایران می گوید : شركت ما به عنوان یك شركت ایرانی الاصل پس از 5 سال  تلاش و رایزنی توانست جواز نمایندگی این رستوران زنجیره ای را در ایران بگیرد.

وی افزود : اكنون مالزی با 480 شعبه از كی اف سی قدرتمند ترین عرضه ی كننده ی فست فود های این شركت در آسیا است كه ما در نظر داریم در طول 5 سال آتی بازار گسترده ای از كی اف سی را در ایران راه اندازی كنیم.

کی اف سی

مدیر شركت كیهان افتخار سینا گفت: "کی اف سی" قرار است با کیفیتی بالاتر از کشورهایی نظیر امارات، ترکیه، مالزی و قطر به عنوان غذایی جهانی، ایرانی و حلال، با تنوع 32 مدل غذا  فعالیت خود را در ایران آغاز کند و امید است با توجه به ذائقه ایرانی هر ماه یک مدل غذا به لیست غذاهای خود اضافه و آن را تا 50 نوع غذا هم برساند.

هم چنین علیزاده اضافه كرد : در نظر داریم طی 5 سال 500 شعبه در سراسر كشور راه اندازی كنیم كه به واسطه ی این امر می توانیم تنها 70 درصد از مبلغی را كه نزد شركت اصلی به عنوان تضمین برای حسن انجام كار قرار داده ایم بازگشت دهیم .

مدیر عامل رستوران زنجیره ای كی اف سی در ایران افزود : رستوران های ما به صورت 100 درصدی از استانداردهای شركت اصلی  كی اف سی پیروی می كند و همچنین دستگاه ها و تجهیزات خود را به صورت كامل از شركت مادر خریداری كرده است و با توجه به اینکه اكنون رستوران های بسیاری در كشور با این نام مشغول به فعالیت هستند،علیه تمامی آنها اقامه دعوی خواهد شد و این شركت های نامعتبر می توانند با مراجعه به صاحب امتیاز اصلی كی اف سی در برند درخواست نمایندگی دهند.

اگر به واقع این برند غیرقانونی است چرا این شركت یا شركت های مدعی نمایندگی KFC، آشكارا در ایران فعالیت می كنند و حتی برای ایجاد هیاهو و تبلیغات با استفاده از بازیكنان تیم ملی سعی دارند، هرچه بیشتر خودشان را به رخ بكشند؟ این شهامت را چه كسی به آن ها می دهد؟ و سؤال دوم این كه اگر كار قانونی است، پس چرا مسئولین ذیربط اطلاعیه می دهند كه قانونی نیست؟!

این سخن مدیر عامل رستوران زنجیره ای کی اف سی در حالیست که پیش از این وزارت بازرگانی طی اطلاعیه ای غیرقانونی بودن این برند و در مجموع شرکت کی اف سی و عدم صدور مجوز برای تبلیغات و استفاده از این نشان تجاری در تابلوی سر در واحدهای صنفی را اعلام کرده بود.اما جالبتر از اطلاعیه وزارت بازرگانی كه گویا فقط یك اطلاعیه ای بود كه غیر قانونی بودن این برند و شركت «كیهان، افتخار، سینا» را نشان دهد، مسئله رقابتی است كه اكنون بین مدعیان دارنده نمایندگی KFC به راه افتاده است و از هر دو جالبتر این كه حالا صدای آمریكایی ها هم درآمده و آن ها نیز برای خود حق شكایت قایل شده اند كه KFC هیچ نماینده ای در ایران ندارد!

کی اف سی

اكنون دو سؤال مطرح است، اگر به واقع این برند غیرقانونی است چرا این شركت یا شركت های مدعی نمایندگی KFC، آشكارا در ایران فعالیت می كنند و حتی برای ایجاد هیاهو و تبلیغات با استفاده از بازیكنان تیم ملی سعی دارند، هرچه بیشتر خودشان را به رخ بكشند؟ این شهامت را چه كسی به آن ها می دهد؟ و سؤال دوم این كه اگر كار قانونی است، پس چرا مسئولین ذیربط اطلاعیه می دهند كه قانونی نیست؟!

گفتنی است صدور مجوز برای رستوران های زنجیره ای یاد شده، سلب زمینه های شغلی و كسب درآمد از ایرانیان و سپردن آن به آمریكایی ها نیز هست كه از این زاویه هم باید به مسئولانی كه دم از اشتغالزایی می زنند تسلیت گفت! و بالاخره در این میان تكلیف مردم مؤمن و متعهدی كه حاضر نیستند اینگونه امتیازات به آمریكایی ها واگذار شود چیست؟ آیا باید خود وارد عمل شوند و دست های پشت پرده در این اقدامات پلشت را فاش كرده و بساط سوء استفاده آنها را برچینند؟!

فرآوری: فاطمه برادران

بخش اجتماعی تبیان


منبع: جذاب نیوز/ جهان نیوز