تبیان، دستیار زندگی
دیگر به نگاه كاوشگرانه نیازی نیست چرا كه به هر دریچه ای بنگری حضور طرب ناكش غوغا می كند. از واژه جوان و جوانی جز معنای شیرین شادابی نباید مفهومی دیگر در ذهن مجسم شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوانی یك جرعه ، حرف دل یك دریا


دیگر به نگاه كاوشگرانه نیازی نیست چرا كه به هر دریچه ای بنگری حضور طرب ناكش غوغا می كند. از واژه جوان و جوانی جز معنای شیرین شادابی نباید مفهومی دیگر در ذهن مجسم شود. 


جوان

اوست كه رد پای علم جویی اش در دانشگاه ها، نقش برجسته ای است كه شعور سیاسی و فهم تعاملات اجتماعی در تار و پود آن تنیده شده است و یا اگر ذهن حسابگر و گام های حساب شده اش را به میان دالان و حجره های بازار را مجالی فراهم آید، به یقین رونق و شكوفایی اقتصادی ، شاید كمترین ثمره حضور اثرگذارش باشد و یا اگر به خوبان و برجستگان آن ها بهترین جایگاه اجتماعی تقدیم شود، چنان پرانرژی حركت می كنند كه آوازه به بارنشینی حركت هدفمند و متعهدانه آن ها در گوش جهان طنین انداز می شود و همه یا و اگرهای دیگری كه روایتگر توانمندی های جوانان است. پس آیا چنین انسان تاثیر گذاری، شایسته دیده شدن و عزیز شمردن نیست؟!

اما این نسل پر شور و آینده ساز مشکلاتی را با خود به همراه دارد که گذر از این روزهای را برایش سخت می کند .در این مقاله از زبان خود جوانان مشکلاتشان را می شنویم:

 مشكلات جوانان ریشه ای است

بی هویتی دینی و ملی یكی از مهم‌ترین مشكلات جوانان امروز است ، جوان امروز چنان سر درگم است كه گاه به دنبال اصل و ریشه خود به این سو و آن سو می‌رود.

روابط خشن و بی‌روح حاكم بر خانواده‌ها و به تبع آن بر جامعه منجر به بیگانگی این دو از هم‌ می‌شود و گاه سخت‌گیری های بی‌مورد خانواده‌ها و جامعه كه گاهی به نام عرف و دین قلمداد می‌شود، مشكلات جوانان را دو چندان می كند. برقراری روابط سازنده و صمیمی در بین اعضاء خانواده و اقشار جامعه با رعایت اصل احترام به عقاید همدیگرعامل مهمی در کم کردن مشکلات جوانان است.

برقراری روابط سازنده و صمیمی در بین اعضاء خانواده و اقشار جامعه با رعایت اصل احترام به عقاید همدیگرعامل مهمی در کم کردن مشکلات جوانان است.

جوانان امروز نباید با گذشتگان مقایسه شوند كه همانا مقایسه عادلانه آن است كه تمام شرایط جوان گذشته و امروز، در كنار هم و با هم دیده شود، در این صورت قضاوتی عادلانه صورت می گیرد.

باید درك كرد جوان در این مرحله از زندگی‌اش، جدا از آنچه كه تحت عنوان تربیت و آموزه های اكتسابی درك كرده، خودش نیز به نوعی در حال آزمون و خطا در مورد تجربیات و وظایفش است و نباید جوان را موجودی ذاتاً منحرف و دائماً اشتباه كننده در نظر گرفت.

تزریق این نوع نگرش در جامعه را عاملی برای تولد نگاه‌های مثبت در جوان است. با تحقق این مهم حس اعتماد به نفس و شادی در درون جوان افزایش می یابد و در این صورت احتمال قرارگیری او در مسیر تكامل و پیشرفت بیشتر می شود.

هرگاه عوامل ایجاد كننده شادی، سطحی باشد، شادی‌ها نیز كمرنگ به نظر می‌رسند ، پس باید بررسی كرد كه چه عواملی بیشترین شادی‌ را برای جوان به ارمغان می‌آورند و در قدم بعدی باید سعی كرد به صورت ریشه‌ای این عوامل را فراهم آورد.

جوان دیگری مشکل اشتغال را بیشترین دغدغه ی جوانان می داند.

این جوان داشتن شغل و درآمد مناسب برای جوانان را در ایجاد حس رضایت مندی آن ها از زندگی موثر می‌داند و می‌گوید: اگر بخشی از عوامل مهیا كننده شادی را رسیدن به خواسته‌ها و آرزوها بدانیم، بنابراین جوان برای داشتن شادی، حتماً باید داری شغل و درآمد باشد كه البته نباید از نقش تحصیل در این خصوص غافل ماند. جوان تحصیل كرده یاد گرفته است با مشكلاتش چگونه بجنگد كه در رویارویی با آن ها قافیه را نبازد و شادی حقیقی در دل و روحش پایدار بماند.

 جوان  و جاذبه ی غرب

مشكلات جوانان را باید از زاویه دید خودشان بررسی شود

'داریوش مهدوی'، دانشجوی رشته كامپیوتر معتقد است كه باید بررسی مشكلات جوانان از زاویه دید خود آنان صورت گیرد، وی در این خصوص می گوید: از مشكلات عمده و مشترك جوانان امروز ، می توان به مشكل مسكن، اشتغال و ازدواج اشاره كرد.

این دانشجو با تاكید بر تاثیر پیشرفت علم و تكنولو‍ژی بر نوع و روش زندگی افراد می گوید: از بین رفتن مرزهای جغرافیایی به دنبال گسترش دنیای مجازی ، ذهن ،فكر و شیوه زندگی جوانان با دغدغه هایی مانند چگونگی همراه شدن و تطابق با شرایط موجود همراه شده است.

مهدوی شادی را عاملی برای رشد و موفقیت آدمی ، به ویژه جوانان به سبب شرایط سنی آنها معرفی می كند و می گوید: ایجاد شادی در اولین قدم منوط به شرایط مناسب درون خانواده است و در گام های بعدی عوامل محیطی از جمله فضای مناسب بصری ، بهداشت جسمی و روانی و همچنین وجود امكانات و فضاهای موجود را در بروز ، ماندگاری و حتی نابودی شادی در زندگی جوانان موثر می داند.

وی در خصوص بررسی عملكرد جوانان گفت : توجه به این موضوع كه جوانی اتفاقی آنی نیست بسیار موثر و كارساز است و اینكه بخواهیم و بفهمیم كه یك جوان، جوان متولد نمی شود ، آسیب شناسی رفتاری جوان، در صورتی تحقق می یابد كه ابتدا دوران نوزادی ،كودكی و نوجوانی او مورد بررسی قرار گیرد .

مهدوی افزود: نوزاد و كودك دیروزی كه پرورش یافته در دامان تنش ، استرس ، بی مهری است، ممكن است اكنون به جوانی لبریز از چالش درونی و آسیب اجتماعی تبدیل شود.

مهدوی می گوید : مگر توقع جوان ایلامی با انتظارات وسیع یك جوان تهرانی و یا اصفهانی یكی است ؟ جوان ایلامی از كمترین ها هم بی بهره است!

این جوان دانشجو توجه ویژه نهادهایی مانند سازمان های تربیت بدنی و ملی جوانان را كه اغلب برنامه ریزی و سیاستگزاری در امور جوانان را عهده دار هستند را به طور غیر مستقیم ، در افزایش سطح میزان رضایت مندی جوانان از زندگی خویش موثر می داند.

فرآوری بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : ایرنا - چهاردیواری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.