تبیان، دستیار زندگی
حجت‌الاسلام و المسلمین آقامیری با اشاره به اینكه رسانه‌زدگی آسیب‌های زیادی برای امر تبلیغ در حوزه‌های علمیه دارد، تصریح كرد: این امر باعث می‌شود محتوای مطالبی كه منتقل می‌شود كاهش یابد و تنها خواست مخاطب در امر تبلیغ، محور قرار گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قائم‌مقام مؤسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان:

حوزه‌های علمیه در امر تبلیغ دچار رسانه‌زدگی نشوند

حجت الاسلام و المسلمین آقامیری

حجت‌الاسلام و المسلمین آقامیری با اشاره به اینكه رسانه‌زدگی آسیب‌های زیادی برای امر تبلیغ در حوزه‌های علمیه دارد، تصریح كرد: این امر باعث می‌شود محتوای مطالبی كه منتقل می‌شود كاهش یابد و تنها خواست مخاطب در امر تبلیغ، محور قرار گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا آقامیری، قائم‌مقام و عضو هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان و عضو شورای فیلترینگ كشور، در گفت‌و‌گو‌ با خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: حوزه‌های علمیه محتوا را برای عرضه به مردم آماده می‌كنند و رسانه‌ها بستری برای انتقال این محتوا هستند.

قائم‌مقام مؤسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان افزود: رسانه‌ها تأثیر تبلیغ امور دینی را دو چندان می‌كنند و امروزه باید رسانه‌ها را یكی از اجزای تبلیغ به حساب آورد كه چشم‌پوشی از آن غیر ممكن است.

آقامیری تصریح كرد: در زمان‌های گذشته منبر خود به تنهایی یك رسانه بود، بعدها با اختراع بلندگو صدای خطیب بلندتر و رساتر به گوش مردم می‌رسید و همه جمعیت حاضر در مجلس می‌توانستند صدای سخنران را بشنوند.

کارکرد رسانه در قبال حوزه فراموش نشود

عضو شورای فیلترینگ كشور با اشاره به اینكه امروزه رسانه‌ها لایه‌های مختلفی پیدا كرده‌اند، تصریح كرد: كاركرد اصلی رسانه‌ها همان رساندن رساتر و بلندتر صدای حوزه‌های علمیه است و افراد نباید این كاركرد را فراموش كنند.

عضو هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان بیان كرد: برخی افراد در جامعه ما دچار رسانه‌زدگی شده‌اند و فراموش كرده‌اند كه رسانه تنها بستری برای رساندن پیام است و خود رسانه را به عنوان اصل قرار داده‌اند.

آقامیری با اشاره به اینكه این رسانه‌زدگی آسیب‌های زیادی برای امر تبلیغ در حوزه‌های علمیه دارد، ابراز كرد: این امر باعث می‌شود محتوای مطالبی كه منتقل می‌شود كاهش یابد و تنها خواست مخاطب در امر تبلیغ، محور قرار گیرد.

وی تصریح كرد: در دنیای امروز اینترنت به عنوان رسانه‌ای كه بسیاری از محدودیت‌های رسانه‌های دیداری و شنیداری را ندارد هدف شده و كاركرد ابزارگونگی آن به فراموشی سپرده شده است.

رقبای اندیشه‌ای حوزه تلاش دارند محصولات فكری حوزه را از بین ببرند

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا آقامیری بیان كرد: حوزه‌های علمیه به عنوان مراكزی كه متولی امر تبلیغ در جامعه هستند باید بهترین استفاده را از رسانه‌ها ببرند و در امر تبلیغ تلاش كنند كه آلوده به مضرات رسانه‌ای نشوند و همواره به یاد داشته باشند كه كاركرد رسانه رساندن پیام است و محتوای خود را خارج از فضاهای رسانه‌زده تولید كنند.

قائم‌مقام مؤسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: تبلیغ، وظیفه حوزه‌های علمیه است و رسانه‌ها باید همواره این مسئله را مورد توجه قرار دهند كه رقبای اندیشه‌ای حوزه در سطح جهان تلاش دارند كه محصولات فكری حوزه را از بین ببرند.

وی ادامه داد: یكی از بهترین راه‌های از بین بردن محصولات فكری حوزه استفاده نامحدود از فضاسازی‌های رسانه‌ای است.

اصحاب رسانه باید دغدغه‌های زعمای حوزه را جدی بگیرند

عضو هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان افزود: اصحاب رسانه باید دلسوزی‌ها و دغدغه‌های زعمای حوزه را جدی بگیرند و این دغدغه‌ها را در كار خود لحاظ كنند.

آقامیری با بیان اینكه حوزه‌های علمیه هم باید سنت‌گرایی داشته باشند، اما سنت‌گرایی متحجرانه نداشته باشند و در عین حال ورود عناصر مدرن را جدی بگیرند، اظهار كرد: حوزه‌های علمیه باید فرهنگ سنتی اسلامی مكتب اهل بیت(ع) را كه آمیخته با فرهنگ ایرانی است تبلیغ كنند.

تنظیم: هومن بهلولی