تبیان، دستیار زندگی
در قسمت قبل دیدیم که سامانه قطب نما برای تشخیص جهت و سامانه Attitude جهت نشان دادن وضعیت هواپیما نسبت به خط افق در هواپیما نصب می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن مرادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی راهنمایی هواپیما به سمت مقصد

آشنایی با سیستم های ناوبری هواپیما (2)


در قسمت قبل دیدیم که سامانه قطب نما برای تشخیص جهت و سامانه Attitude جهت نشان دادن وضعیت هواپیما نسبت به خط افق در هواپیما نصب می شود. در این بخش به معرفی IRS می پردازیم که نه تنها کار هر دو آنها را به تنهایی انجام می دهد، بلکه ناوبری نیز می کند یعنی موقعیت لحظه به لحظه هواپیما را نسبت به جغرافیای کره زمین مشخص می نماید.

آشنایی با سیستم های ناوبری هواپیما (2)

معرفی سامانه ناوبری IRS

IRS دارای یک دستگاه مرکزی به نام IRU است، داخل آن 3 شتاب سنج حساس قرار گرفته که هرکدام در جهت یکی از محورهای هواپیما نصب شده اند. 3 جایروسکوپ معمولا لیزی نیز به همان ترتیب نسبت به محورها قرار می گیرند، مدارات الکترونیکی هم داخل IRU وجود دارند. یک پنل کنترل در کابین خلبان قرار داده می شود که از طریق آن می توان سامانه را روشن/خاموش و از طریق صفحه کلید آن اطلاعات را وارد و یا اطلاعات بدست آمده را روی نمایشگر مشاهده نمود. پس از روشن کردن IRS ده دقیقه زمان لازم دارد که موقعیت خود را در کره زمین محاسبه نماید که در طول این زمان باید مشخصات محل فعلی به لحاظ طول و عرض جغرافیایی به آن داده شود که از طریق صفحه کلید امکان پذیر است. پس از 10 دقیقه در صورتی که مقدار داده شده و محاسبه شده یکسان باشد سامانه آماده ناوبری خواهد بود.

IRS اطلاعات جهت و وضعیت به علاوه موقعیت لحظه به لحظه، سرعت و جهت باد و ... را محاسبه کرده و به دیگر سامانه های ناوبری ارسال می دارد و همانطور که گفته شد این اطلاعات در نمایشگر آن نیز قابل مشاهده است.

فرض کنید یک وزنه از دو طرف توسط دو فنر به بدنه بسته شده، در صورت تغییر سرعت که به آن شتاب گفته می شود یکی از فنرها فشرده و دیگری کشیده خواهد شد که مقدار حرکت وزنه در آن لحظه متناسب شتاب خواهد بود که اساس کار شتاب سنج ها است.

پس از اندازه گیری شتاب با استفاده از یک مدار الکترونیکی که انتگرال گیری می کند می توان سرعت را بدست آورد، انتگرال سرعت نیز برابر مسافت پیموده شده است، بدین ترتیب شتاب، سرعت و مسافت محاسبه گردیده از ترکیب این مقادیر با اطلاعات دیگری که از سامانه ها و حسگرها به IRU داده می شود اطلاعات متنوع دیگری می توان بدست آورد.

اساس کار جایروسکوپ ها که انواع مختلف دارند باهم متفاوت است، جایروهای اولیه با مکش هوا کار می کردند و سپس نوع الکتریکی آنها ساخته شد که موتور داشت و با سرعت 24 هزار دور چرخش می کردند. سپس انواع لیزری، لرزشی و فیبر نوری ساخته شدند. جایروسکوپ ها سرعت زاویه ای را اندازه می گیرند.

با استفاده از اطلاعات بدست آمده از جایروسکوپ ها و شتاب سنج ها و مدارات الکترونیکی می توان وضعیت قرار گیری در همان لحظه و ... را بدست آورد و جهت نمایش و استفاده به نشان دهنده ها، خلبان خودکار و دیگر قسمت ها داد.

عیب IRS این است که در مسافت های طولانی از دقت آن کاسته می شود که این خطاها با استفاده از اطلاعات دیگر سامانه های ناوبری همچون VOR و DME در FMS اصلاح گردیده و مجموعه کاملی از اطلاعات بدست می آید.

در صورت بروز خرابی به طوریکه سامانه قادر به ناوبری نباشد می توان به مانند جایروسکوپ معمولی از اطلاعات جهت و وضعیت آن استفاده کرد، در صورت خرابی کلی، سامانه دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

مدارات مونیتور داخلی به طور دائم عملکرد شتاب سنج ها، جایروسکوپ و دیگر مدارات را تحت مراقبت دارند که به محض وجود مشکل آنرا با کد مشخص کننده عیب بر نمایشگر نشان می دهد.

جایروسکوپ (ژیروسکوپ) چیست؟

در این مقاله به جایروسکوپ اشاره شد اما برای اینکه بدانیم این وسیله واقعا چیست باید بدانیم:

وقتی كه كسی دوچرخه‏سواری را یاد می‏گیرد، بدون آنكه خود متوجه باشد, از خاصیت ژیروسكوپ استفاده می‎‎‎كند. همین طور وقتی كه شما در بازی فوتبال، توپ را به گردش درمی‎‎‎آورید, باز این كار شما به ژیروسكوپ مربوط می‏شود.

در جهان دانش، ژیروسكوپ به منزله قلب است كه در بسیاری از دستگاه‏ها و ابزار نیرومند، كار گذاشته شده است. برای نمونه, به كمك آن حتی كشتی‏های غول‏پیكر و هواپیماها نیز به حركت درمی‎‎‎آیند با این همه، ژیروسكوپ به قدری ساده است كه دوچرخه و حتی فرفره و برخی دیگر از اسباب‏بازی‏های كودكان نیز بر اساس آن درست شده‏اند.

وقتی جسم گردانی (مانند توپ) را به حال خود رها كنیم، پیوسته در فضا، گِردِ محـور ثابتـی خواهد چرخید؛ یعنی آنكه شما می‎‎‎توانید یك خط موهوم را فرض كنید كه از مركز آن «جسم گردان» می‎‎‎گذرد, دایم در مسیر معینی به گردش خود ادامه می‎‎‎دهد. این حركت به خودی خود آن قدر ادامه می‎‎‎یابد تا لحظه‎‎‎ای كه چیزی از خارج بیاید و جلوی آن را بگیرد. برای نمونه، توپی را كه بر محور معینی می‎‎‎چرخد، بر همان محور ثابت می‎‎‎ماند. مگر آنكه بادی تند بوزد و یا ضربه‎‎‎ای بر آن وارد شود كه در این صورت به مسیر دیگری درخواهـد افتاد.

آشنایی با سیستم های ناوبری هواپیما (2)

زمین مانند فرفره بسیار بزرگی است كه محور آن از قطب شمال به قطب جنوب امتداد یافته است. مسیر این محور همیشه، هم در شب و هم در روز و در طول همه ایام سال، و همه سال‎‎‎ها، به سوی ستاره قطبی است. محور ژیروسكوپ را «محور چرخش» می‎‎‎نامند. آیا می‏دانید وقتی كه بخواهید محور ژیروسكوپ را تغییر بدهید؛ یك چیز جالب در آن جا رخ خواهد داد؟

فرض كنید، محور چرخش افقی است. حالا فشاری بر نوك آن وارد آورید، می‎‎‎خواهید محور را به وضـع عمودی درآورید. اما ناگهان متوجه می‎‎‎شوید كه حركت آن هرگز طبق انتظار شما تغییر نمی‎‎‎یابد، بلكه نسبت به نیروی حاصل از فشار عمودی شما پیوسته در زاویه‎‎‎های قائمه‎‎‎ای به حركت خود ادامه می‎‎‎دهد. پس می‎‎‎بینیم كه محور، همچنان به طور افقی حركت می‎‎‎كند.

به همین دلیل است كه دوچرخه‎‎‎سوار وقتی حس می‎‎‎كند دارد به طرف راست می‎‎‎افتد چرخ را اندكی به همان طرف راست متمایل می‎‎‎گرداند. در این طرف صورت، چرخ متحرك دوچرخه بر بدنه آن، نیرویی به صورت زاویه قائمه، وارد می‎‎‎آورد. آنگاه به جای آنكه دوچرخه‎‎‎سوار به سمت راست فرو افتد, حركت خود را به پیش ادامه می‎‎‎دهد و در ضمن چرخ هم راست می‎‎‎شود.

با مهار كردن این نیروهاست كه دانشمندان توانسته‎‎‎اند به كمك «ژیروسكوپ» اژدرافكن و دستگاه‏های بمب‎‎‎افكن خودكار را به كار اندازند.

در هوای طوفانی، ژیروسكوپ تنها دستگاهی است كه هواپیما را به حالت ثابت نگه می‏دارد. پس ژیروسكوپ در هوانوردی نیز ارزش بسیار دارد. همین گونه اگر می‎‎‎بینید كه كشتی در دریای پرتلاطم واژگون نمی‎‎‎شود, باز این فایده ژیروسكوپ‏های بزرگ و نیرومندی است كه در زیر بدنه كشتی نصب شده‏اند و امواج شدید و پیاپی دریا را خنثی می‏كنند.

محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

آشنایی با هواپیماها،ابر دهقان فردوس

سامانه های الکترونیک مهندس علمداری

integrated modular avonics by nick johanson, waterloo1999

science direct