تبیان، دستیار زندگی
اخیرا صحبت‌هایی درباره افزایش بلیت هواپیما به گوش می‌رسد. اما کیفیت خدمات جوابگوی این افزایش قیمت هست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وضعیت 8 ساله قیمت بلیت هواپیما


اخیرا صحبت‌هایی درباره افزایش بلیت هواپیما به گوش می‌رسد. اما کیفیت خدمات جوابگوی این افزایش قیمت هست؟

معاون وزیر بازرگانی از موافقت کار گروه کنترل بازار با افزایش 14 درصدی قیمت بلیت هواپیما خبر داد و گفت: این موضوع به پیشنهاد سازمان هواپیمایی کشوری بوده است. قرار است این افزایش قیمت بر مبنای نرخ تورم باشد.

هواپیما

در حالی جدول افزایش قیمت بلیت هواپیما در 8 سال اخیر که در مجموع افزایش 109.5 درصدی قیمت‌ها را نشان می‌دهد، منتشر کرد که ارائه خدمات شرکت‌های هواپیمایی در این سال‌ها با تغییرات چندانی مواجه نشده است.

این روزها بحث افزایش قیمت بلیت هواپیما بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده و دولت هم موافقت خود را با افزایش 14 درصدی قیمت‌ها در این بخش اعلام کرده است.

مسئولان بخش حمل و نقل هوایی کشور که همواره در مقابل خدمات نه چندان مناسب شرکت‌های هواپیمایی داخلی سکوت می‌کنند و آن را به دوش قیمت پایین بلیت هواپیما در کشورمان می‌اندازند، در 7 سال اخیر این پرسش را پاسخ نداده‌اند که پس از افزایش قیمت‌ها در این بخش، چه خدماتی اضافه شده است.

با توجه به اهمیت موضوع، افزایش قیمت بلیت هواپیما در 7 سال اخیر، مورد بررسی قرارگرفته است.

جدول افزایش قیمت بلیت هواپیما در 7 سال اخیر به شرح ذیل است:

جدول 7 ساله افزایش قیمت بلیت هواپیما. 

سال

میزان افزایش قیمت

سال83

33.5 درصد.

سال84

بدون تغییر

سال85

بدون تغییر

سال86

17 درصد.

سال88

بدون تغییر

سال89

30 درصد.

سال90

14 درصد.

ابتدا به سال 83 برمی‌گردیم، وزیر راه و ترابری احمد خرم است و آن جنجال‌های معروف وی. خرم آن زمان گفته بود: «ماجرای افزایش قیمت بلیت هواپیما از مثال‌های مرغ و تخم مرغ است. مسئله منطقی کردن هزینه‌ها یا افزایش قیمت بلیت یا پرداخت یارانه‌ها اگر انجام نشود، نوسازی هواپیماها و امنیت پرواز را دچار مشکل می‌کند.».

بر همین اساس، خرم مجوز افزایش 33.5 درصدی قیمت بلیت هواپیما در شهریورماه سال 83 را صادر کرد که واکنش‌های شدید مجلس را در پی داشت. پس از این افزایش، چند سالی قیمت‌ها در بخش حمل و نقل هوایی تثبیت ماند تا اینکه در مردادماه سال 86 دولت با محوریت وزارت راه و ترابری با افزایش 17 درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت کرد.

حسین خانلری رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشور در مرداد سال 86 گفته بود: شورای عالی هواپیمایی پس از تشکیل هفت جلسه با هدف تعیین و ارتقاء ایمنی و سلامتی در صنعت حمل و نقل هوایی و ایجاد توازن بین هزینه شرکت‌های هواپیمایی و میزان درآمد آن‌ها این تصمیم را اتخاذ کرده است.

در ادامه در دی ماه سال 87 بار دیگر قیمت بلیت هواپیما به میزان 15 درصد افزایش یافت. در این میان، حسین خانلری رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری همان زمان این افزایش قیمت در حمل و نقل هوایی را امضا کرد.

علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی گفته است: افزایش قیمت بلیت هواپیما به منظور ایجاد امکانات بیشتر برای خدمات رسانی بهتر به مردم است.

یکی از مقامات سازمان هواپیمایی کشوری همان زمان در این به اره گفته بود: با افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل جبران بخشی از هزینه‌های بالای شرکت‌های هواپیمایی موافقت شده است.

سال 88 قیمت افزایش نیافت و بدون تغییر باقی ماند اما در مهرماه سال 89 که بحث داغ اجرای هدفمندی یارانه‌ها مطرح بود، در سکوت محض رسانه‌ای با ابلاغیه رضا نخجوانی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی به یکباره 30 درصد قیمت بلیت هواپیما گران شد.

این افزایش که در آستانه اجرای هدفمندی یارانه‌ها اعمال شد، انتقادات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر بخش‌ها را به دنبال داشت.

پس از گذشت 9 ماه از آن تصمیم و ابلاغیه جنجالی، حالا باز مجوز افزایش 14 درصدی قیمت بلیت هواپیما صادر شده است که باید به زودی منتظر ابلاغیه نخجوانی به شرکت‌های هواپیمایی در این به اره باشیم.

البته علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی گفته است: افزایش قیمت بلیت هواپیما به منظور ایجاد امکانات بیشتر برای خدمات رسانی بهتر به مردم است.

هواپیما

بررسی افزایش قیمت‌ها در بخش حمل و نقل هوایی کشور در 7 سال اخیر نشان می‌دهد که در مجموع در این سال‌ها قیمت بلیت هواپیما 109.5 درصد افزایش یافته که 44 درصد آن در 9 ماهه اخیر بوده است.

به هر حال امیدواریم گزارش عملکرد مقایسه‌ای از ارائه خدمات شرکت‌های هواپیمایی پس از افزایش قیمت‌ها در این سال‌ها ارائه شود؛ خدماتی که مسافران این بخش از آن گلایه‌ها و انتقادات فراوانی دارند.

وی افزود: افزایش قیمت بلیت هواپیما به منظور ایجاد امکانات بیشتر برای خدمات رسانی بهتر به مردم است که در برخی مسیرها از 3 تا 5 درصد بیشتر نخواهد بود.

نیکزاد تصریح کرد: این افزایش قیمت بلیت هواپیما به زودی با هدف جبران هزینه شرکت‌های هواپیمایی اعمال می‌شود.

وی اشاره به اینکه حدود چهار ماه از سال گذشته است، گفت : قرار است قیمت بلیت هواپیما متناسب با نرخ تورم افزایش یابد که به طور میانگین 14 درصد خواهد بود.

نیکزاد تصریح کرد: این افزایش قیمت بلیت هواپیما به زودی با هدف جبران هزینه شرکت‌های هواپیمایی اعمال می‌شود.

اما واقعیت این است که با وجود گذشت سی سال از فعالیت شرکت هواپیمایی ایران‌ایر که شرکتی دولتی است هنوز این شرکت نتوانسته است خدماتی را مثل خدمات شرکت‌های هواپیمایی خارجی ارائه کند.

در این زمینه مهرداد یائوج لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: این موضوع در برنامه پنجم توسعه ملی لحاظ شده است. به عقیده این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه زمان‌بندی کوتاه مدت نمی‌توان مشکل ناوگان هوایی کشور را حل کرد و البته موضوع قابل حل شدن است.

مهرداد لاهوتی، تصریح کرد: طبق محاسبات کمیسیون عمران حدود 250 فروند هواپیما در کشور موجود است که از این میزان 150 فروند هواپیما تا چند سال آینده باید زمین گیر شود.

طبق محاسبات کمیسیون عمران حدود 250 فروند هواپیما در کشور موجود است که از این میزان 150 فروند هواپیما تا چند سال آینده باید زمین گیر شود

وی در این‌ زمینه افزود: تا محقق شدن اهداف مورد نظرمان، نیازمند زمان هستیم و در این فاصله زمانی وجود ناوگان هوایی خارجی که بتواند مشکلات ما را حل کنند بهتر است تا اینکه حوادثی را در کشورمان داشته باشیم.

مهرداد لاهوتی در مورد حضور شرکت‌های هواپیمایی خارجی علاوه بر شرکت‌های امارات، ترکیش، قطر و الاتحاد افزود: به طور قطع زمینه برای حضور شرکت‌های هواپیمایی خارجی دیگر ایجاد شده است. اگر این زمینه ایجاد نشده بود شرکت‌های هواپیمایی امارات و ... تمایلی برای حضور در ایران نداشتند.

به نظر این عضو کمیسیون عمران مجلس، نوع خدمات شرکت‌های هواپیمایی خارجی مطلوب است و این شرکت‌ها برای ارائه خدمات خود کیفیت را هم مدنظر قرار می‌دهند که تصمیم بسیار خوبی است.

لاهوتی تصریح کرد: در حال حاضر اگر خدای ناکرده سانحه هوایی رخ بدهد ما توانایی توجیه حادثه را داریم و می‌توانیم بگوییم مثلا به خاطر تحریم‌ها این اتفاق رخ داده است اما اگر در شرکت‌های خارجی به این نکات دقت نشود پاسخ گویی به مردم بسیار سخت خواهد بود.

لاهوتی با تاکید بر این که با گذشت این همه مدت از فعالیت این شرکت تفاوت‌های زیادی بین ارائه خدمات این شرکت با شرکت‌های خارجی است. وی تحریم‌ها را یکی از این دلایل می‌داند و عنوان می‌کند که ما حتی برای تعمیر موتور هواپیماهایمان مشکلات خاص خودمان را داریم.

نوع خدمات شرکت‌های هواپیمایی خارجی مطلوب است و این شرکت‌ها برای ارائه خدمات خود کیفیت را هم مدنظر قرار می‌دهند که تصمیم بسیار خوبی است

لاهوتی حضور بخش خصوصی را راه حلی برای این موضوع می‌داند. وی در توضیح این مطلب گفت: نگاه ما به بخش خصوصی ما به عنوان یک بخش مهم اقتصادی نگاه خوبی نیست. هرچند در گفتار نگاه خوبی داریم اما در عمل هنوز این بخش را باور نداریم. ما باید باور کنیم که بخش خصوصی عامل نجات بخش‌های زیادی از اقتصادمان است. اگر همین شرایطی را که برای شرکت‌های خارجی فراهم کردیم برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی مثل ماهان و آسمان فراهم کنیم این شرکت‌ها می‌توانند خدماتی بهتر از خدمات شرکت‌های خارجی ارائه کنند.

به گفته لاهوتی اگر ما بخش خصوصی را باور می‌کردیم باید تا الآن شرکت هواپیمایی هما واگذار شده بود. در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی خصوصی زیادی در این زمینه مشغول ارائه خدمات هستند مثل ماهان، آسمان و این شرکت‌ها به طور قطع بهتر از شرکت‌های دولتی خدماتشان را ارائه می‌کنند. وظیفه دولت در این زمینه هدایت، حمایت و نظارت است. اکنون با وجود صندوق توسعه ملی که راه را برای این کار باز کرده است باید این اقدام جدی‌تر دنبال شود.

امیدواریم که کیفیت ارائه خدمات شرکت‌های هوایی به گونه‌ای باشد که مسافرین با آرامش از سفر هوایی خود لذت ببرند نه اینکه در طول پرواز تصور کنند که مبلغ گزافی را برای سقوطی آرام پرداخته‌اند.

فرآوری:ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان  


منبع:خبرگزاری مهر

آتی نیوز