تبیان، دستیار زندگی
تشکیل صدها کارگروه و ستاد برای جهاد اقتصادی در اقصی نقاط کشور با انواع هزینه‌های غیرضروری بدون اینکه خروجی مهمی داشته باشد، باید مسئولان را به فکر بیاندازد که واقعاً برای مهجور نماندن شعار جهاد اقتصادی چه کرده‌اند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با این همه ستاد چقدر جهاد شده ؟


تشکیل صدها کارگروه و ستاد برای جهاد اقتصادی در اقصی نقاط کشور با انواع هزینه‌های غیرضروری بدون اینکه خروجی مهمی داشته باشد، باید مسئولان را به فکر بیاندازد که واقعاً برای مهجور نماندن شعار جهاد اقتصادی چه کرده‌اند؟

"من امسال را "سال جهاد اقتصادی " نامگذاری می‎کنم و از مسئولان کشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخشهای دیگری که مربوط به مسائل اقتصادی می‎شوند انتظار دارم که در عرصه اقتصادی با حرکت جهادگونه کار کنند، مجاهدت کنند. حرکت طبیعی کافی نیست؛ باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم. "

جهاد اقتصادی

" یک شرط دیگر ( جهاد اقتصادی) این است که کشور به مسائل حاشیه‌اى مبتلا نشود. ببینید، در بسیارى از اوقات یک مسئله‌ى اصلى در کشور وجود دارد که همه باید همت کنند و به سراغ این مسئله‌ى اصلى بروند؛ باید مسئله‌ى کانونى کشور این باشد؛ اما ناگهان مى‌بینیم از یک گوشه‌اى یک صدائى بلند میشود، یک مسئله‌ى حاشیه‌اى درست میکنند، ذهنها متوجه آن میشود. "

"یک شرط دیگر ( جهاد اقتصادی)، حفظ اتحاد و انسجام ملى است. یکى از نقشه‌هاى بزرگ دشمنان ملت ایران، ایجاد تفرقه و شکاف در داخل بوده است؛ به بهانه‌ى قومیت، به بهانه‌ى مذهب، به بهانه‌ى گرایشهاى سیاسى، به بهانه‌ى جناح‌بندى‌ها، به بهانه‌هاى گوناگون. مسئولین کشور هم باید سعى کنند اگر گله‌اى از هم دارند - که گاهى ممکن است این گله‌ها بحق هم باشد - این گله را در معرض افکار عمومى مطرح نکنند؛ این ضربه‌ى به اتحاد ملى است. من به مسئولین کشور به طور جد این را تذکر و هشدار می‌دهم. گاهى قوه‌ى مجریه از قوه‌ى مقننه، گاهى قوه‌ى مقننه از قوه‌ى قضائیه، گاهى قوه‌ى قضائیه از قوه‌ى مجریه گله‌هائى داشتند، اما این را نباید در عرصه‌ى افکار عمومى بیاورند، ذهن مردم و دل مردم را ناراحت کنند، مردم را مأیوس کنند؛ بین خودشان حل کنند. "

"البته من این نکته را حتماً تذکر بدهم؛ گاهى اوقات این شعارى که ما براى سال اعلام می کنیم، بعد ناگهان مى‌بینیم همه‌ى در و دیوارهاى تهران و شهرهاى دیگر پر شده از تابلو، که این شعار رویش نوشته شده. این فایده‌اى ندارد. گاهى کارهاى پرهزینه‌اى انجام می گیرد؛ چه لزومى دارد؟ آنچه که من از مسئولین و از مردم عزیزمان توقع دارم، این است که این شعار را بشنوند، باور کنند و دنبال کنند. تابلو کردن و در و دیوار را پر کردن و عکس زدن و اینها هیچ لزومى ندارد. اگر هزینه‌اى نداشته باشد، لزومى ندارد؛ اگر هزینه داشته باشد، اشکال هم دارد. هیچ لزومى ندارد کارهاى پرهزینه را انجام بدهند."

یکی از اتفاقاتی که از زمان اعلام سال جهاد اقتصادی در اقصی نقاط کشور رخ داده و به نظر می رسد از مصادیق هزینه‌های غیر ضروری در این زمینه به شمار رود، تشکیل انواع و اقسام ستاد و کارگروه کوچک و بزرگ در تعداد قابل توجهی از دستگاههای کشور در سه قوه و بخش خصوصی و شبه دولتی است

جملات فوق بخشی از اظهارات مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال 90 و سخنرانی ایشان در جمع مردم مشهد در ابتدای سال جاری است که به ویژه مسئولین را به کار و تلاش مضاعف و پرهیز از حاشیه سازی و گله گذاری عمومی توصیه و تصریح کردند که تابلو کردن این شعار و در و دیوار را پر کردن یکی از اتفاقاتی که از زمان اعلام سال جهاد اقتصادی در اقصی نقاط کشور رخ داده و به نظر می رسد از مصادیق هزینه‌های غیر ضروری در این زمینه به شمار رود، تشکیل انواع و اقسام ستاد و کارگروه کوچک و بزرگ در تعداد قابل توجهی از دستگاههای کشور در سه قوه و بخش خصوصی و شبه دولتی استو عکس زدن و اینها هیچ لزومى ندارد، بلکه توقع از مسئولین و مردم این است که که این شعار را بشنوند، باور کنند و دنبال کنند.

مقام معظم رهبری در حالی توصیه‌های مهمی برای کاربردی شدن جهاد اقتصادی در سال جاری عنوان کردند که عموم کارشناسان و صاحبنظران و حتی برخی مسئولان معتقدند که مجموعه دولت و مجلس و دیگر نهادها طی ماههای گذشته بیشتر درگیر مسائل حاشیه ای و گله گذاری ها شدند و بروز اتفاقاتی در دولت در حوزه ادغام‌ها نیز مزید بر علت شد تا دستگاه ها به جای برنامه ریزی جدی برای تحقق اهداف سال جهاد اقتصادی از جمله افزایش نرخ رشد اقتصادی، افزایش بهره وری، کاهش نرخ بیکاری و افزایش سرمایه گذاری بیشتر در بلاتکلیفی بسر ببرند.

از تمامی اتفاقات حاشیه ای که در چند ماه ابتدایی سال 90 در کشور رخ داد تا توان دولت و دیگر دستگاه ها را به جای جهاد اقتصادی به حاشیه ها معطوف کند بگذریم.

یکی از اتفاقاتی که از زمان اعلام سال جهاد اقتصادی در اقصی نقاط کشور رخ داده و به نظر می رسد از مصادیق هزینه‌های غیر ضروری در این زمینه به شمار رود، تشکیل انواع و اقسام ستاد و کارگروه کوچک و بزرگ در تعداد قابل توجهی از دستگاههای کشور در سه قوه و بخش خصوصی و شبه دولتی است که تشکیل هر یک از این کارگروه ها حتماً هزینه هایی را نیز بر بیت المال تحمیل می کند بدون اینکه خروجی مفیدی داشته باشد.

مقام معظم رهبری در حالی توصیه‌های مهمی برای کاربردی شدن جهاد اقتصادی در سال جاری عنوان کردند که عموم کارشناسان و صاحبنظران و حتی برخی مسئولان معتقدند که مجموعه دولت و مجلس و دیگر نهادها طی ماههای گذشته بیشتر درگیر مسائل حاشیه ای و گله گذاری ها شدند

با یک جستجوی ساده و یک ساعته در اینترنت به بیش از دهها کارگروه و ستاد جهاد اقتصادی در دستگاه ها که اعلام رسمی شده اند برمی خوریم که اگر ستادهای اعلام نشده هم محاسبه می شد، احتمالاً مجموع این کارگروه ها چند برابر ( بیش از 1000) خواهد شد.

نکته مهم اینکه تاکنون هیچ نتیجه مهم و کاربردی از این کارگروه ها و ستادها در حوزه عملی جهاد اقتصادی اعلام نشده است و مشخص نیست که آیا این کارگروه‌ها تا پایان سال به کار خود پایان می‌دهند یا خیر. علاوه بر این اگر به اندازه مدت زمانی که صرف تشکیل این کارگروه ها و برگزاری جلسات آن می شود، مسئولان کار و تلاش مضاعف با روحیه جهادی می کردند نتیجه ملموس تری می گرفتند.

ضمن اینکه بسیاری از دستگاه ها برای این که به ظاهر نشان دهند به مساله جهاد اقتصادی توجه دارند و به این شعار عمل کرده اند در اولین قدم به تشکیل کارگروه اقدام می کنند بدون اینکه ادامه کار کارگروه را پیگیری و نتیجه مشخصی را اعلام کنند و هیچ دستگاه مشخصی نیز در دولت وجود ندارد که بر تشکیل این همه کارگروه و ستاد و نتیجه کار آنها نظارت کند.

جهاد اقتصادی

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود در مشهد در باره لوازم جهاد اقتصادی تصریح کردند که "اولاً روحیه‌ى جهادى لازم است. ملت ما از اول انقلاب تا امروز در هر جائى که با روحیه‌ى جهادى وارد میدان شده، پیش رفته؛ این را ما در دفاع مقدس دیدیم، در جهاد سازندگى دیدیم، اگر ما در بخشهاى گوناگون، روحیه‌ى جهادى داشته باشیم؛ یعنى کار را براى خدا، با جدیت و به صورت خستگى‌ناپذیر انجام دهیم - نه فقط به عنوان اسقاط تکلیف - بلاشک این حرکت پیش خواهد رفت. "

این در حالی است که به نظر می رسد بخش زیادی از این کارگروه ها فقط برای اسقاط تکلیف تشکیل شده و چون نیت خدایی پشت سر آن نیست، نتیجه ملموس ندارد.

به گزارش فارس، تعداد اندکی از کارگروه‌ها و ستادهای ایجاد شده برای جهاد اقتصادی در برخی دستگاه ها به شرح زیر است که نام برخی از آنها باید مسئولان را به فکر بیاندازد که واقعاً برای مهجور نماندن شعار جهای اقتصادی چه کرده‌اند؟

- 7 کارگروه تخصصی ستاد جهاد اقتصادی شهریار

- کارگروه جهاد اقتصادی شورای فرهنگ عمومی سرایان

- کارگروه جهاد اقتصادی آموزش و پرورش ناحیه 2 اردبیل

- کارگروه جهاد اقتصادی در استان لرستان

- کارگروه جهاد اقتصادی در حوزه مشاوران جوان استان تهران

- کارگروه جهاد اقتصادی در اتاق بازرگانی تهران

- کارگروه جهاد اقتصادی خراسان رضوی

- کارگروه جهاد اقتصادی در آذربایجان شرقی

- کارگروه جهاد اقتصادی دماوند

- کارگروه جهاد اقتصادی صنایع و معادن آذربایجان شرقی

- قرارگاه جهاد اقتصادی در سازمان بیسج دانشجویی

- کارگروه جهاد اقتصادی خراسان رضوی

- 8 کارگروه جهاد اقتصادی در شرکت ملی گاز ایران

- کارگروه جهاد اقتصادی شهرستان پاکدشت

- کارگروه جهاد اقتصادی دانشگاه جیرفت

- کارگروه جهاد اقتصادی لرستان

- 11 کارگروه در ستاد جهاد اقتصادی اصقهان

- کارگروه جهاد اقتصادی در معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان

- کارگروه جهاد اقتصادی در تالش

- کارگروه جهاد اقتصادی در سازمان جهاد کشاورزی استان یزد

- کارگروه جهاد اقتصادی در حزب موتلفه

- 8 کارگروه در ستاد جهاد اقتصادی استان زنجان

- کارگروه جهاد اقتصادی سلماس

- کارگروه رسانه و جهاد اقتصادی در خانه مطبوعات استان گیلان

- کارگروه جهاد اقتصادی منطقه 3 آموزش و پرورش تهران

- کارگروه تبیین جهاد اقتصادی در مدارس گچساران

- کارگروه راهبرد رسانه‌ای، جهاد اقتصادی در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد

جهاد اقتصادی-وزارت نفت

- 11 کارگروه جهاد اقتصادی در وزارت نفت

- کارگروه جهاد اقتصادی شهرستان گناباد

- کارگروه جهاد اقتصادی شهرستان پاکدشت

- کارگروه بررسی راهکارهای جهاد اقتصادی در قوه قضاییه

- کارگروه جهاد اقتصادی شهرداری اهواز

- کارگروه سال جهاد اقتصادی در دانشگاه تهران

- 12 کارگروه جهاد اقتصادی در استان گیلان

- کارگروه جهاد اقتصادی سبزوار

- کارگروه جهاد اقتصادی کاشمر

- کارگروه جهاد اقتصادی در کلیه ادارات و نهادهای تایباد

- کمیسیون جهاد اقتصادی مجلس

- ستاد جهاد اقتصادی در شهرداری بوشهر

- ستاد جهاد اقتصادی شهرستان فریدونکنار

- ستاد جهاد اقتصادی در ادارات و نهادهای دولتی شهرستان کلات

- ستاد جهاد اقتصادی وزارت نیرو

- ستاد جهاد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران (تجار و تولیدکنندگان حامی رئیس جمهور)

- ستاد جهاد اقتصادی پیام نور استان تهران

- ستاد جهاد اقتصادی سایپا

- ستاد جهاد اقتصادی استان قم

- ستاد جهاد اقتصادی جهاد کشاورزی خوزستان

- ستاد جهاد اقتصادی استان اردبیل

- ستاد جهاد اقتصادی شهرستان فریدونکنار

- ستاد عملیات جهاد اقتصادی کمیته امداد

- ستاد اجرایی جهاد اقتصادی استان خوزستان

- ستاد جهاد اقتصادی اتحادیه تشکل های قرآنی کشور

- ستاد جهاد اقتصادی شهرستان خرمدره

- ستاد ویژه جهاد اقتصادی سازمان صدا و سیما

- ستاد جوان جهاد اقتصادی استان یزد

- ستاد ویژه تحقق جهاد اقتصادی شهرداری اصفهان

- ستاد عملیات جهاد اقتصادی کمیته امداد استان آذربایجان غربی

- ستاد جهاد اقتصادی شهرستان فیروزآباد

بخش اقتصاد تبیان


خبرگزاری فارس

لینکهای مرتبط :

به فرمایشات رهبری عمل شده است؟

جهاد اقتصادی و افق 14 سال پیش رو

بازار سکه و شعار جهاد اقتصادی

کسب روزی حلال نوعی جهاد

جهاد اقتصادی و پیشرفت بومی

جهاد اقتصادی با تکیه بر مبانی دین

خیزش بخش خصوصی برای جهاد

ملزومات تحقق جهاد اقتصادی