تبیان، دستیار زندگی
تعدادی از محققان اعلام کردند زنان بهتر از مردان توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران را دارند و در حقیقت کم‌تر از آنان صحبت می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان کمتر از مردان حرف می‏زنند!

کم حرف زدن


تعدادی از محققان اعلام کردند زنان بهتر از مردان توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران را دارند و در حقیقت کم‌تر از آنان صحبت می‌کنند.


محققان انگلیسی بعد از مطالعه شیوه ارتباطی مردان و زنان اعلام کردند، مردان در یک روز لغات بیش‌تری را نسبت به زنان به کار می‌برند، اما با این حال از توانایی کم‌تری برای برقراری ارتباط با دیگران در اجتماع بهره‌مند هستند. یکی از نقاط ضعف مردان این است که یک لغت را چند بار بدون دلیل استفاده می‌کنند و در مورد یک موضوع توضیحات بی‌ فایده و غیرمتقاعدکننده می‌دهند.

به گزارش رویترز، دانشمندان دانشگاه منچستر معتقدند زمانی که موضوع بحث روی مسائل جدی متمرکز می‌شود، مردان و زنان از یک زبان مشابه برای صحبت کردن استفاده می‌کنند، اما در مورد موضوعات اجتماعی و بحث‌ها و گفتگوهای معمولی، شیوه ارتباطی مردان و زنان به طور قابل توجهی با یکدیگر تفاوت پیدا می‌کند.

در این مواقع زنان از کلمات متنوع‌تری استفاده می‌کنند، اما در مقابل مردان از این توانایی به اندازه زنان برخوردار نیستند.

مردان در این مواقع فقط تلاش می‌کنند تا حرف بزنند و برای انجام این کار مرتبا لغات یکنواخت خود را به شکل‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌دهند. به این ترتیب می‌توان گفت آن‌ها در طی حرف زدن خود ممکن است مرتبا اطلاعاتی را به مخاطبان خود بدهند که برای آن‌ها تازگی ندارد و در اصل تکرار حرف‌های قبلی است.

به این ترتیب تیم دانشگاه منچستر متوجه شدند این عقیده که زنان پرحرف‌تر از مردان هستند، درست نیست و در حقیقت این مردان هستند که بیش از زنان از کلمات استفاده می‌کنند

این تیم تحقیقاتی به مدت یک هفته تجهیزات ضبط صدا با خود به همراه داشتند تا پنجاه گفت‏وگوی مختلف را بررسی کرده و از بین آن‌ها اطلاعات مهم را استخراج کنند. این گفتگوها به طور مجزا بین مردان و زنان و در موقعیت‌های اجتماعی و جدی انجام شده بود.

هر گفت‏وگو به پنج داوطلب داده شد تا پنج نمونه مختلف از آن را بخوانند. در این متن به ازای هر پنج کلمه، یک کلمه حذف شده بود؛ از داوطلبان خواسته شد تا کلمات حذف شده را حدس بزنند.

این تحقیقات نشان داد مردان در مناسبات اجتماعی خود از کلمات ساده استفاده می‌کنند و دایره لغات آن‌ها در این مواقع محدودتر است.

به همین دلیل محتوای گفتگوی مردان و کلماتی که آن‌ها به کار می‌برند در نود درصد موارد قابل پیش‌بینی است؛ چرا که آن‌ها معمولا به طور مرتب از لغاتی مانند “شما”، “واقعا”، “خیلی خوب” و مانند این‌ها استفاده می‌کنند. اما در عوض حدس زدن کلماتی که زنان به کار می‌برند، اندکی پیچیده‌تر است؛ چرا که مکالمات زنان جزئیات بیش‌تری به همراه دارد و کلمات به کار رفته توسط آن‌ها متنوع‌تر است. به طور کلی باید گفت زنان در هنگام صحبت کردن با دقت بیش‌تری نسبت به مردان کلمات مختلف را به کار می‌برند.

به این ترتیب تیم دانشگاه منچستر متوجه شدند این عقیده که زنان پرحرف‌تر از مردان هستند، درست نیست و در حقیقت این مردان هستند که بیش از زنان از کلمات استفاده می‌کنند.

از مجموع 56 مطالعه مختلف که شیوه ارتباطی و مکالمات مردان و زنان را مورد ارزیابی قرار داده است، فقط دو مطالعه به این نتیجه رسیده است که زنان لغات بیش‌تری نسبت به مردان در طی یک روز به کار می‌برند. این در حالی است که در 24 مطالعه دیگر این طور نتیجه گرفته شده که تعداد لغات مورد استفاده توسط مردان بیش‌تر است.

در مجموع لغات مورد استفاده در مردان در 81 درصد موارد و در زنان در 71 درصد موارد قابل پیش‌بینی است.

منبع: جهان


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: basafaali