تبیان، دستیار زندگی
طی روزهای گذشته، دادگاه بین المللی رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان برگزار شد و این دادگاه چهار نفر را به اتهام دست داشتن در این ترور متهم كرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعلام اسامی 4 عضو حزب‌الله به اینترپل


طی روزهای گذشته، دادگاه بین المللی رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان برگزار شد و این دادگاه چهار نفر را به اتهام دست داشتن در این ترور متهم كرد.

پس از اعلام حكم ، بنا به درخواست دادگاه حریری اسامی متهمان كیفرخواست دادگاه برای تعقیب و بازداشت به پلیس بین الملل تحویل داده شده است.

رفیق حریری

اما نكته قابل توجه در این مساله، معرفی چهار تن از اعضای حزب الله لبنان – البته بدون ذكر نام آن ها- به عنوان متهمان این پرونده است كه اكنون از سوی اینترپل (پلیس بین الملل) تحت تعقیب هستند.

مارتین یوسف سخنگوی دادگاه حریری به خبرگزاری فرانسه اعلام كرد كه بنا به درخواست دادستان دادگاه رسیدگی به پرونده ترور حریری، پلیس بین الملل قرار بازداشت اعضای حزب الله كه بر اساس كیفرخواست این دادگاه متهم به ترور حریری هستند را به كشورهای عضو اینترپل تحویل داده است.

وی ادامه داد كه با وجود ارسال این قرار بازداشت ها به كشورهای عضو، دادگاه بین المللی همچنان از انتشار اسامی این افراد خودداری خواهد كرد و كیفرخواست همچنان محرمانه باقی مانده و منتشر نخواهد شد.

دولت لبنان دو روز پیش این حكم را از سوی اینترپل دریافت كرده است، این حكم همچنین به تمام نقاط مرزی زمینی، دریایی و هوایی 187 كشور دیگر نیز ارسال و اعلام شده در هر نقطه ای كه این افراد بازداشت‌ می شوند، باید به پلیس بین الملل تحویل داده شوند.

دادگاه حریری در كیفرخواست خود حكم بازداشت 4 نفر از اعضای حزب‌الله را ابلاغ كرده است و با وجود انتشار نیافتن اسامی این افراد به صورت رسمی، رسانه های لبنان از همان ساعات اولیه اعلام كردند كه این احكام شامل "مصطفى بدر الدین "، "سامی عیسى "، "سلیم عیاش " و "اسد صبرا " است.

در همین رابطه، نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان، با قرائت بیانیه وزارتی دولت این كشور در پارلمان لبنان عنوان كرد: ما روند دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان را به دور از سیاسی‌كاری دنبال می‌كنیم. این اقدام نباید تاثیرات منفی بر ثبات لبنان و وحدت این كشور داشته باشد. دولت لبنان در عین‌حال كه به قطعنامه‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد، تمایل دارد تا واقعیت در خصوص ترور رفیق الحریری آشكار شود.

دادستان دادگاه ویژه لبنان تاكید كرد: قاضی تحقیقات كیفرخواست صادرشده در تاریخ 28 ژوئن 2011 را تائید كرده و به این نتیجه رسیده بود كه دلیل كافی برای محاكمه متهمان ترور رفیق حریری وجود دارد. دادگاه از هر دلیل و مدركی استقبال می‌كند.

همچنین، سیدحسن نصرالله دبیركل حزب الله لبنان تاكید كرد: حزب الله برخی مسائل و اسناد را كه در خصوص دادگاه بین المللی ویژه لبنان داشت، مطرح كرد و ما اسناد و اطلاعات دیگری نیز در اختیار داریم كه می‌توانیم در هر زمانی آن را ارائه كنیم و تمامی ابهامات از بین خواهد رفت. عدالت باید برقرار شود و این امر شرط ثبات است و ثبات بدون عدالت، شكننده و غیرواقعی است. تمام كسانی كه حكم فرضی ظالمانه را تایید كردند از ظلم حمایت می‌كنند و حقیقت و عدالت را انكار می‌كنند.

وی در ادامه سخنان خود دررابطه با این دادگاه اظهار كرد: آنچه كه امروز در جریان است و از طریق دادستان كل و دادگاه بین‌المللی دنبال می‌شود، سرپوش گذشتن بر قاتل واقعی یعنی اسرائیل است و این ظلم به رفیق حریری است و ظلم بزرگ تر به رفیق حریری هم این است كه برخی از مردم اصرار می‌كنند كه اسرائیل وی را نكشته و هیچ ارتباطی با این ترور ندارد. این یك ظلم، اتهام و اهانت است در حالی كه ما شواهد زیادی را ارائه كردیم.

اینترپول

دبیركل حزب الله لبنان ادامه داد: ظلم دوم این است كه در اینجا مقتول وجود دارد و زمانی كه گفته می‌شود اسرائیل حریری را نكشته این یك اهانت به حریری است. ظلم سوم هم اتهامات جعلی و افترا علیه مقاومت است. دادگاه امروز در مسیر ظلم تاریخی در حق شهدا و اعضای مقاومت است. ما از روی واقعیت صحبت می‌كنیم و شما با شعار و دروغ. كسانی كه می‌گویند حزب الله، 8 مارس یا اكثریت جدید یا دولت نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان عدالت را مختل كرده‌اند، سخت‌ در اشتباه هستند. شما مانع از برقراری عدالت شده‌اید.

بر اساس گزارش‌ها، پیش از این اظهارات سید حسن نصرالله، دانیل بلمار دادستان دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان در بیانیه ای از دبیركل حزب الله خواست اسناد و مداركی را كه به تحقیقات كنونی در خصوص پرونده ترور رفیق حریری كمك می‌كند، ارایه دهد: ما از پیشنهاد سید حسن نصرالله، دبیر كل حزب‌الله لبنان، در ارائه برخی اسناد و شواهد به دادگاه استقبال می‌كنیم و از وی می‌خواهیم كه این اسناد را به دادگاه ارائه كند.

دادستان دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان همچنین خواستار ارائه هرگونه اطلاعات و اسناد دیگری در زمینه یاری به دادگاه و پیشبرد روند محاكمه شد و گفت: من در هیچ بحث و جدل علنی در رسانه‌ها در خصوص درست بودن روند تحقیقاتم شركت نخواهم كرد.

آنچه كه امروز در جریان است و از طریق دادستان كل و دادگاه بین‌المللی دنبال می‌شود، سرپوش گذشتن بر قاتل واقعی یعنی اسرائیل است و این ظلم به رفیق حریری است و ظلم بزرگ تر به رفیق حریری هم این است كه برخی از مردم اصرار می‌كنند كه اسرائیل وی را نكشته و هیچ ارتباطی با این ترور ندارد

وی ضمن دفاع از كارمندان دفتر خود تاكید كرد: كارمندان دفتر دادستان كل براساس شایستگی حرفه‌ای‌شان و نیز شفاف عمل‌كردنشان انتخاب شدند. من كاملا به تعهد جدی آنها در زمینه دستیابی به واقعیت اطلاع دارم و تحقیقات براساس بالاترین معیارهای عدالت صورت گرفت، نه براساس مدارك و شواهدی كه اعتباری ندارند. كارمندان دفتر دادستانی كل، مستقل عمل می‌كنند و در تحقیقاتشان حسن نیت دارند.

دادستان دادگاه ویژه لبنان تاكید كرد: قاضی تحقیقات كیفرخواست صادرشده در تاریخ 28 ژوئن 2011 را تائید كرده و به این نتیجه رسیده بود كه دلیل كافی برای محاكمه متهمان ترور رفیق حریری وجود دارد. دادگاه از هر دلیل و مدركی استقبال می‌كند. این دادگاه دادگاهی علنی است و براساس تعهد به معیارهای بین‌المللی محاكمه را پیش می‌برد.

اما در واكنش دیگری نسبت به اعلام كیفرخواست دادگاه لاهه، رئیس فراكسیون وابسته به مقاومت لبنان، این كیفرخواست را بی‌ارزش خواند و گفت كه دولت آمریكا و رژیم صهیونیستی در این رابطه توطئه كرده اند.

محمد رعد، رئیس فراكسیون وفا به مقاومت، وابسته به حزب الله لبنان عنوان كرد: هدف از صدور كیفرخواست دادگاه بررسی ترور رفیق الحریری، نخست وزیر اسبق لبنان، این است كه مسئولیت این ترور را به عهده حزب الله بیاندازند در حالیكه این درست نیست.

حسین هرمزی

بخش سیاست تبیان