تبیان، دستیار زندگی
انگار در و دیوار این شهر بی در و پیکر قرار نیست روی پاکی و تمیزی را به خود ببیند و هرچه هزینه برای پاکسازی تبلیغات از چهره شهر می‌شود، اما باز هم برچسب‌ها و تبلیغات آشفته بر در و دیوار، چشم را می‌آزارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ژورنال خدمات بر روی دیوار شهر


انگار در و دیوار این شهر بی در و پیکر قرار نیست روی پاکی و تمیزی را به خود ببیند و هرچه هزینه برای پاکسازی تبلیغات از چهره شهر می‌شود، اما باز هم برچسب‌ها و تبلیغات آشفته بر در و دیوار، چشم را می‌آزارد.


تبلیغات-دیوار-

با آنکه مدیران شهر، به دفعات و در طرح‌های ضربتی، پیکره شهر را از انبوه برچسب‌های تبلیغاتی و تراکت‌هایی که بر در و دیوار آویزان است، پاک می‌کنند اما عده‌ای متخلف، همچنان با نصب خلاف گونه تبلیغات در شهر، آشفتگی بصری را ایجاد می‌کنند.

این در حالی است که بر اساس ماده 92 قانون شهرداری‌ها، تبلیغات بر روی معابر شهر به جز در اماکنی که شهرداری آن‌ها را مجاز شناخته ممنوع بوده و متخلفان از این امر خاطی و تعدی کننده به حقوق عمومی و قانون محسوب می‌شوند.

اما سودجویی برخی افراد، ضعف آگاهی‌های شهروندی و از همه مهم‌تر عدم بازدارندگی این قانون سبب شده تا تخلفات نصب تبلیغات بر پیکره شهر ادامه داشته باشد.

«شب تا صبح تبلیغ می‌چسبانند».

تخلیه چاه، لوله بازکنی فقط در این محل، تاکسی سرویس شبانه روزی و ... برچسب‌های تبلیغاتی است که در سیاهی شب تهران از دیوار تا درهای منازل را در می‌نوردند و در روشنایی روز آه از نهاد صاحب خانه‌ها بر می‌آورد. از سال‌ها پیش به این سو افراد بسیاری که در زمینه‌های مختلف اعم از لوله کشی، تخلیه چاه، آژانس و ... به خدمات رسانی به شهروندان مشغول هستند، روش برچسب زدن را برای تبلیغات خود برگزیده‌اند.

شما در خیابان‌های تهران با انواع و اقسام تصاویر تبلیغاتی روبرو هستید و هر روزه آن‌ها را در ذهن خود مرور می‌کنید. اما از این موضوع آگاه نیستید که این تصاویر باعث آشفتگی ذهن شده و تمرکز فکری افراد را کاهش می‌دهند.

خدمات دهندگان این روش با صرف هزینه اندک و با کمک گرفتن از چند نفر، یک محدوده نسبتاً وسیع را در چند ساعت پس از نیمه شب تحت پوشش تبلیغات خود قرار می‌دهند.

هم چنین عدم نظارت مسئولان فرهنگی و سینمایی و بکار نگرفتن طراحان گرافیک خلاق در حیطه تبلیغات سینما باعث به وجود آمدن آثار کلیشه‌ای شده است که همین امر سبب آلودگی بصری و تنزل سواد بصری در اقشار مختلف مردم می‌شود.

تبلیغات-دیوار-

آلودگی بصری که در سطح شهرها دیده می‌شود در دراز مدت انسان را دچار پریشانی ذهنی و بیماری روحی می‌کند.

شما در خیابان‌های تهران با انواع و اقسام تصاویر تبلیغاتی روبرو هستید و هر روزه آن‌ها را در ذهن خود مرور می‌کنید. اما از این موضوع آگاه نیستید که این تصاویر باعث آشفتگی ذهن شده و تمرکز فکری افراد را کاهش می‌دهند.

آلودگی بصری و صوتی که در شهر تهران شاهد آن هستیم یکی از دلایل اصلی کاهش راندمان کاری در میان شهروندان است. به عبارت بهتر بسیاری از برخوردها و مشاجرات که در شهر صورت می‌گیرد، تحت تأثیر سوء آلودگی‌های شهری به ویژه صوتی و بصری است.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، تبلیغات شهری و تصاویر موجود در خیابان‌ها بر اساس اصول شهر سازی تنظیم شده و هر محله بر اساس بافت شهری تبلیغات خاص خود را دارد. حتی رنگ بندی ساختمان‌ها نیز معیاری خاص برای خود دارد.

رشد و توسعه روزافزون کمی شهرها و اماکن و ابنیه شهری با سرعت فزاینده اداره امور شهرها را از دست مدیریت سنتی خارج نموده و مدیران برنامه ریز آینده نگر و کارآمد را می‌طلبد تا در زندگی شهری با ایجاد رفاه و آسایش و امنیت زندگی ایده آل شهروندان را رقم زنند.

در قرن اخیر به دلیل  توسعه بی رویه شهرنشینی و مهاجرت از روستا به شهرها و به تبع آن رشد جمعیت شهروندی، و نیاز این جمعیت به شغل و کسب و کار جهت ارتزاق و از طرف دیگر توسعه زندگی ماشینی و صنعتی و نیاز ماشین آلات مذکور به سرویس دهی و خدمات در امر توسعه کیفی زندگی مدرن شهری مشاغل جدید صنعتی را در زندگی شهری به وجود آورده که در کالبد زیست محیط برای خود جای خوش کرده و ساختارهای مختلف شهری مانند ساختار اجتماعی – معماری و شهرسازی، بافت جمعیتی، ... را دستخوش تغییر کرده است.

تبلیغات-دیوار-

با نیم نگاهی به محیط اطراف متوجه آلودگی‌های مختلفی از قبیل آلودگی‌های زیست محیطی، صوتی، بصری و ترافیکی که این آلودگی‌ها عمدتاً نشأت گرفته از همان زندگی شهری و صنعتی است.

تلاش برای رفع این مشکلات از یک سو و همچنین نیاز جامعه شهری به این مشاغل از طرفی دیگر، متولیان اداره امور شهرهای بزرگ و صنعتی را بر آن می‌دارد تا ضرورت و لزوم ساماندهی مشاغل شهری را احساس و اتخاذ تدبیر نمایند. رشد و توسعه روزافزون کمی شهرها و اماکن و ابنیه شهری با سرعت فزاینده اداره امور شهرها را از دست مدیریت سنتی خارج نموده و مدیران برنامه ریز آینده نگر و کارآمد را می‌طلبد تا در زندگی شهری با ایجاد رفاه و آسایش و امنیت زندگی ایده آل شهروندان را رقم زنند.

امروزه برای دستیابی به توسعه پایدار، رفاه اجتماعی و اعتلای کیفیت زندگی راهی جز ایجاد الفت بین صنعت و شهر وجود نداشته و از دیدگاه توسعه پایدار شهری امروزه به جای تاکید بر جداسازی صنایع از شهرها بیشتر توصیه می‌شود که زمینه‌ها و پیش شرط‌های لازم برای ایجاد هماهنگی میان محیط شهر (کالبدی، اجتماعی) و صنعت از طریق تکامل تکنولوژی، توسعه تمهیدات کالبدی، گسترش طراحی شهری و ساماندهی فضایی، افزایش آگاهی و نظارت زیست محیطی، تقویت برنامه ریزی و مدیریت شهری و ... فراهم گردد که این امر به نوبه خود مستلزم بازنگری در روش‌های شهرسازی و پذیرش انعطاف پذیری و پویایی در ضوابط منطقه بندی و مقررات ساماندهی صنایع و مشاغل است.

هر انسانی در هر کجا که زندگی می‌کند احتیاج به آرامش دارد. حال آنکه برخی از این تبلیغات و برچسب‌های تبلیغاتی سبب ایجاد چهره زشت و کریه در جامعه می‌شوند و به راستی آیا هر چیزی نباید حد و حدود خود را داشته باشد تا افراد جامعه بیش از این در معرض این ناهنجاری‌های بصری قرار نگیرند؟

فر آوری: تعالی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: خبرگزاری ایرنا/ سایت میادین/  پایگاه خبری و تحلیلی قشم

لینکهای مرتبط:

• روان سالم در شهر سالم 

• موتورسواران، کابوس خیابان‌های شهر 

• فرهنگی که هنوز جا نیفتاده