تبیان، دستیار زندگی
در تابستان معمولاً تمایل به خوردن غذاهای پخته کمتر و میل به خوردن غذاهای سرد و خام بیشتر می‌شود. می‌توان از این تمایل طبیعی استفاده کرده و مواد مفید خام را که حاوی ویتامین‌های بیشتری هستند جانشین غذاهای پخته نمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابستان بانشاط با تغذیه سالم (3)

تنوع غذایی در فصل تابستان


در تابستان معمولاً تمایل به خوردن غذاهای پخته کمتر و میل به خوردن غذاهای سرد و خام بیشتر می‌شود. می‌توان از این تمایل طبیعی استفاده کرده و مواد مفید خام را که حاوی ویتامین‌های بیشتری هستند جانشین غذاهای پخته نمود.


تابستان

خوشبختانه در فصل تابستان به علت وفور انواع سبزی‌ها و میوه‌ها، تنوع بیشتری در برنامه‌ی غذایی افراد ایجاد می‌شود. استفاده‌ی بیشتر از انواع سبزی‌ها و میوه‌های تازه می‌تواند مقادیر قابل توجهی ویتامین به بدن انسان برساند و نیز قسمتی از نیازمندی انسان را به مواد معدنی تأمین نماید.

مصرف سبزی و میوه‌ی تازه به علت داشتن آب زیاد و نیز ویتامین‌ها و مواد معدنی، در طراوت و سلامت پوست تأثیر فراوانی دارد.

خاصیت دیگری که سبزی‌ها و میوه‌های تازه دارند، آن است که به علت داشتن فیبر غذایی از یبوست جلوگیری کرده و باعث افزایش سرعت حرکت مواد غذایی در روده و در نتیجه موجب لینت می‌شوند.

همچنین به علت دارا بودن مواد معدنی مانند پتاسیم ، منیزیم و نیز فیبر غذایی، برای سلامت قلب و عروق مفید هستند و چنان‌چه در برنامه غذایی روزانه مقدار کافی سبزی و میوه استفاده شود، باعث سلامت بیشتر قلب و عروق شده و خطر سکته‌های قلبی و مغزی کاهش می‌یابد.

ضمناً همان‌طور که گفته شد به علت داشتن آب زیاد، تشنگی را کاهش می‌دهند و قسمتی از نیاز ما را به آب تأمین می‌کنند.

نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد که برنامه غذایی غنی از میوه و سبزی خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان‌های دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد، زیرا حجم مواد دفعی را زیاد کرده و در نتیجه از غلظت مواد سرطان‌زا در مدفوع می‌کاهد. همچنین به علت آن‌که سرعت حرکت مواد دفعی را در روده زیاد می‌کند، تماس مواد سرطان‌زا را با مخاط روده کاهش می‌دهد.

سبزی‌ها می‌توانند همراه غذا و یا به صورت سالاد به عنوان پیش غذا مصرف شوند. آب سبزی‌هایی مانند هویج و گوجه‌فرنگی و نیز آب‌میوه‌های تازه به عنوان نوشیدنی‌های مفید و خوشمزه در تابستان مورد استفاده‌ی زیادی دارد.

انواع سبزی‌ها می‌توانند به صورت خورش‌ها، پلوها، خوراک‌ها، انواع دلمه، کوکو و سایر غذاها مصرف شوند و تنوع غذایی زیادی در تغذیه‌ی ما ایجاد نمایند.

نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد که برنامه غذایی غنی از میوه و سبزی

خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان‌های دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد، زیرا حجم مواد دفعی را زیاد کرده و در نتیجه از غلظت مواد سرطان‌زا در

مدفوع می‌کاهد

بهتر است در فصل تابستان از این موهبت بهره ببریم و استفاده‌ی بیشتری از این گروه غذایی مفید و خوشمزه یعنی سبزی‌ها و میوه‌ها بنماییم.

در فصل تابستان معمولاً الگوی غذایی افراد تغییر می‌کند و تمایل به خوردن غذاهای پخته کمتر و میل به خوردن غذاهای سرد و خام بیشتر می‌شود. می‌توان از این تمایل طبیعی استفاده کرده و مواد مفید خام را که حاوی ویتامین‌های بیشتری هستند جانشین غذاهای پخته نمود؛ مثلاً ماست و خیار چنانچه در تهیه‌ی آن از سبزی‌های تازه مانند ریحان، شبت، نعناع و... و نیز مواد دیگری مانند گردو و کشمش استفاده کرده و به همراه نان میل شود، می‌تواند به عنوان شامی مطبوع، لذیذ، مفید و سهل‌الهضم، قسمتی از نیازمندی‌های تغذیه‌ای ما را تأمین نماید؛ کشمش، گردو و نان می‌توانند قسمتی از نیاز ما را به انرژی برآورده کنند. ماست و مخلوط گردو و نان، پروتئین با ارزش کمی و کیفی بالایی برای ما فراهم می‌نماید.

سبزی‌هایی که به ماست و خیار اضافه می‌کنیم، چنانچه به مقدار کافی استفاده شوند حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین خواهند بود و می‌توانند به تأمین نیازهای ویتامینی ما کمک کنند و نیز به علت دارا بودن مواد معدنی، قسمتی از احتیاجات ما را به املاح تأمین نمایند.

خوشبختانه در فصل تابستان به علت وفور انواع سبزی‌ها و میوه‌ها، تنوع بیشتری در برنامه‌ی غذایی افراد ایجاد می‌شود. استفاده‌ی بیشتر از انواع سبزی‌ها و میوه‌های تازه می‌تواند مقادیر قابل توجهی ویتامین به بدن انسان برساند

غذاهایی مانند نان و پنیر و طالبی یا هندوانه یا خربزه یا انگور و یا ساندویچ پنیر و گوجه‌فرنگی و خیار و کاهو و یا ساندویچ پنیر و گردو و سبزی، غذاهای مفید و خوشمزه‌ای هستند که به عنوان شام می‌توانند صرف شوند و در تأمین نیازمندی‌های تغذیه‌ای ما تأثیر مهمی داشته باشند.

چنین غذاهایی دارای مواد مغذی ضروری می‌باشند و چون به صورت تازه مصرف می‌شوند، ویتامین‌های موجود در آن‌ها بهتر حفظ می‌شود، ضمناً چون این غذاها را سرخ نمی‌کنیم و در تهیه آن‌ها از روغن استفاده نمی‌نماییم، چنانچه در مصرف آن‌ها افراط نشود، چاق‌کننده نیستند و موجب بالا رفتن چربی‌های خون و نیز افزایش وزن و چاقی نمی‌شوند.

به عنوان میان وعده می‌توان از میوه‌های تازه فصل و نیز سبزیجاتی مانند هویج و گوجه‌فرنگی و آب آن‌ها استفاده نمود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ماهنامه‌ی دنیای تغذیه - برلیانت بزرگمهر مشاور تغذیه و رژیم درمانی

مطالب مرتبط:

تأثیر تـغـذیـه بـر تـعـریـق

کم آبی؛ خطری در تابستان

7 غذای چاق کننده در تابستان

اسهال و استفراغ، بیماری شایع فصل گرم

خوراکی‌های جذاب و آلوده در تابستان

بیماری‌های شایع فصل تابستان

تغذیه بچه‌ها در تعطیلات تابستان

گرمازدگی، مشکل فصل تابستان

پنج گنج تابستان

توصیه‌های تابستانه ای!

سالم‌ترین غذا برای تابستان

حفظ تناسب اندام در تابستان

آماده‌باش تابستانی برای بهداشت مواد غذایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.