تبیان، دستیار زندگی
نوزدهمین دوره مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا در حالی به پایان رسید که تیم ایران نتوانست هیچ سهمیه‌ای برای ورود به المپیک 2012 لندن کسب کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهار پله سقوط سهم دونده های ایران


نوزدهمین دوره مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا در حالی به پایان رسید که تیم ایران نتوانست هیچ سهمیه‌ای برای ورود به المپیک 2012 لندن کسب کند.


دوومیدانی

نوزدهمین دوره مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا از 16 تیرماه با حضور بیش از 500 ورزشکار زن و مرد از 40 کشور آسیایی در شهر "کوبه" ژاپن آغاز و یکشنبه شب با قهرمانی تیم ژاپن به پایان رسید.

در این مسابقات رکوردهای بیشماری در دوها، پرتاب و پرشهای مسابقات قهرمانی آسیا جابجا شد و نمایندگان کشورمان هم توانستند 3 رکورد ملی خود را بهبود بخشند. لیلا ابراهیمی در دوی 5 هزار متر یک بار، مریم طوسی دو بار در دوی 100 متر و یک بار در دوی 200 متر رکورد ملی کشور را بهبود بخشید. محمد خزایی در 5 هزار متر رکورد خودش را شکست.

در این رقابتها که در دو روز نخستش بدی آب و هوا باعث کاهش رکورد ورزشکاران شده بود، احسان حدادی موفق شد برای چهارمین بار مدال طلای آسیا را از آن خود کند. در این ماده محمود صمیمی که برای اولین بار راهی مسابقات قهرمانی آسیا شد با فاصله 5 تا 6 متر نسبت به رکورد شخصی اش عنوانی بهتر از چهارمی را بدست نیاورد تا نتواند از مدال نقره برادرش در دوره قبل این مسابقات دفاع کند.

هادی سپهرزاد پس از کسب دو مدال نقره مسابقات قهرمانی آسیا و 5 ماه دوری از مسابقات به دلیل مصدومیت، توانست ایران را برای اولین بار صاحب مدال طلای ماده دهگانه در آسیا کند.

سجاد مرادی پر افتخارترین ورزشکار کشورمان در این مسابقات بود. وی که مدال طلای بازیهای آسیایی را در کارنامه خود دارد با رکوردهایی پائین تر از رکوردهای شخصی اش به کسب دو نشان نقره در مواد 800 و 1500 متر بسنده کرد. احسان مهاجر شجاعی دونده المپیکی کشورمان در پکن هم بعد از گذشت چند سال مصدومیت و گذر از حاشیه های بی شمار با سرکار آمدن آشتیانی  به عنوان سرپرست فدراسیون و مربی اش فرصتی پیدا کرد تا در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کند اما نتوانست به مقامی بهتر از چهارمی ماده 800 متر دست یابد تا باز هم در روزهای افول خود قرار بگیرد. البته این ورزشکار با همراهی تیم دوی امدادی به مدال برنز آسیا دست یافت.

بی شک در بخش زنان رکوردشکنی پی در پی مریم طوسی در دوهای سرعت و کسب عنوان چهارم وی در دوی 200 متر دست کمی از یک مدال نداشت. این دونده کشورمان برای اولین بار توانست به عنوان چهارم آسیا دست یابد. وی در دوی 100 متر هم دو بار رکورد زد اما به عنوان ششمی آسیا بسنده کرد.

لیلا رجبی باز هم این بار دوومیدانی زنان کشورمان را صاحب افتخاری در آسیا کرد . وی که به قول اهالی دوومیدانی تنها دارنده مدال واقعی این رشته است برای دومین بار متوالی مدال برنز ماده پرتاب وزنه آسیا به گردن آویخت. هر چند رجبی مدالی با ارزش را برای دوومیدانی ایران بدست آورد اما نبود مربی بر سر تمریناتش باعث شده تا وی نتواند رکورد شخصی اش را تکرار کند . مطمئنا در شرایطی که در سال کسب سهمیه المپیک قرار داریم برنامه ریزی بهتر بر روی این پرتابگر بلاروسی الاصل می تواند ما را به کسب اولین سهمیه دوومیدانی زنان کشورمان در المپیک امیدوارتر کند.

بی شک در بخش زنان رکوردشکنی پی در پی مریم طوسی در دوهای سرعت و کسب عنوان چهارم وی در دوی 200 متر دست کمی از یک مدال نداشت. این دونده کشورمان برای اولین بار توانست به عنوان چهارم آسیا دست یابد. وی در دوی 100 متر هم دو بار رکورد زد اما به عنوان ششمی آسیا بسنده کرد.

اما مدال تیم دوی امدادی دوومیدانی ایران با وجود اینکه رنگش به رنگ برنز بود بهترین و با ارزش ترین مدال ایران بود. این مدال بی شک حاصل زحمات چندین ساله خود آشتیانی است. وی که به نوعی سالها مسئولیت دوهای امدادی را در فدراسیون برعهده داشت و به عنوان سرپرست تیم نفت تهران در لیگ برتر باشگاه های کشور فعال بود بارها عنوان کرده بود که در آینده ای نزدیک شاهد اتفاقی خوشایند در این ماده خواهیم بود و بالاخره هم وعده وی با کسب اولین مدال تاریخی این رشته درآسیا محقق شد.

دوومیدانی

دیگر ورزشکاران کشورمان هم در این مسابقات با وجود کسب رکوردهای پائین شرایط خوبی داشتند. فدراسیون این بار بهای خوبی به دوهای سرعتی و دوهای استقامتی داد و نتیجه آن را هم با چندین بار رکورد شکنی و فینالیست شدن ورزشکاران و در نهایت مدال دوی امدادی دید.

در زیر نگاهی به نتایج ورزشکاران کشورمان در دیگر مواد خواهیم کرد:

در دوی 100 متر رضا قاسمی پنجم شد، در دوی 400 متر رحیمی دیگر نماینده ایران از مرحله مقدماتی صعود نکرد و سجاد هاشمی در فینال چهارم شد. محمد خزایی در دوی 5 هزار متر رکورد ایران را شکست و هفتم شد و در دوی 10 هزار متر به خط پایان نرسید. در دوی 200 متر رضا قاسمی با حضور در فینال با فاصله صدم های ثانیه ای چهارم شد و پیمان رجبی به دلیل خطا از دور مسابقات حذف گردید. عبدالجلیل توماج در ماده دهگانه در اولین تجربه آسیایی اش عنوان ششم را از آن خود کرد. مجتبی پوستچی هم در فینال دوی 110 متر با مانع مقام ششم را کسب کرد.

کیوان قنبرزاده جوان در پرش ارتفاع با رکورد دو متر و 18 سانتی متر ششم شد.  کاوه موسوی دارنده مدال نقره پرتاب چکش بازیهای آسیایی با وجود اینکه چکش خود را 20 سانتی متر بیشتر از گوانگجو پرتاب کرد اما با کسب عنوان چهارمی دستش از مدال کوتاه ماند.  اما محسن ربانی دارنده مدال طلای دوره هفدهم این مسابقات این بار در پرش با نیزه با رکوردی بسیار پائین در رده هشتم و آخر ایستاد تا عملکردی دور از انتظار از خود برجای بگذارد.

لیلا ابراهیمی در دوی 1500 متر هشتم، در دوی 5 هزار متر رکورد زد و ششم شد و در دوی سه هزار متر مانع که مدال آسیا را داشت شرکت نکرد. محبوبه غیور در ماده 10 هزار متر رکورد زد و هفتم شد اما به دلیل مصدومیت از دور مسابقات کنار کشید. سپیده توکلی در اولین تجربه اش در مسابقات هفتگانه آسیا به مقام نهمی بسنده کرد.

هر چند در مجموع ورزشکاران کشورمان عملکرد متوسطی را از خود در ژاپن برجای گذاشتند اما هیچ کدامشان موفق به کسب سهمیه ورودی بازیهای المپیک لندن نشدند این در حالی بود که به طور قطع این رویداد بهترین میدان رقابتی برای کسب این ورودی برای آنها محسوب می شد . با این حال دوومیدانی کاران فرصت دارند تا تابستان سال آینده رکورد ورودی المپیک را در هر مسابقه و رویداد رسمی و بین المللی بدست آورند.

در پایان این مسابقات تیم 24 نفره دوومیدانی ایران با وجود کسب یک مدال بیشتر نسبت به دوره قبل این مسابقات در رده هفتم آسیا ایستاد. این تیم با کسب دو طلا، دو نقره و دو برنز به این مقام رسید. تیم ژاپن پس از سالها توانست عنوان قهرمانی دوومیدانی آسیا را تکرار کرده و گوی سبقت را از چینی ها بگیرد

تاکنون تنها احسان حدادی به طور رسمی موفق به کسب سهمیه ورودی المپیک در ماده پرتاب دیسک شده است. محمود و محمد صمیمی هر دو ورودی B دارند و برای راهیابی به این رقابتها باید ورودی A بگیرند. کاوه موسوی هم به  رکورد ورودی B رسیده است.

ایران هفتم شد

در پایان این مسابقات تیم 24 نفره دوومیدانی ایران با وجود کسب یک مدال بیشتر نسبت به دوره قبل این مسابقات در رده هفتم آسیا ایستاد. این تیم با کسب دو طلا، دو نقره و دو برنز به این مقام رسید. تیم ژاپن پس از سالها توانست عنوان قهرمانی دوومیدانی آسیا را تکرار کرده و گوی سبقت را از چینی ها بگیرد. ژاپنی ها به لطف میزبانی شان با کسب 11 مدال طلا، 10 نقره و 11 برنز اول شدند. چین با 10 طلا، 12 نقره و 5 برنز دوم شد و بحرین با 5 طلا، 2 نقره و 2 برنز در رده سوم ایستاد. قطر با 3 طلا، قزاقستان با دو طلا، 3 نقره و 3 برنز چهارم و پنجم شدند.

تیم دوومیدانی کشورمان در دوره قبل این مسابقات در گوانگجو با دو طلا، دو نقره و یک برنز در رده سوم آسیا ایستاده بود. نوزدهمین دوره مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا از 16 تا 19 تیرماه در "کوبه" ژاپن برگزار شد.

بخش ورزشی تبیان


منبع: مهر