تبیان، دستیار زندگی
چه بخواهیم چه نخواهیم، استفاده کنیم یا استفاده نکنیم، بسیاری از مراکز فرهنگی و تفریحی برای تابستان ما برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک کوله بار خبر

بوستان‌ها و فرهنگ سرای های شهر به پیشواز تابستان آمده‌اند!

چه بخواهیم چه نخواهیم، استفاده کنیم یا استفاده نکنیم، بسیاری از مراکز فرهنگی و تفریحی برای تابستان ما برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌اند.

کتابخانه‌های مختلف شهر تهران در تابستان چشم به راه ما هستند. گر چه آمارها می‌گویند ما دچار فقر مطالعه هستیم، اما سیده شهلا اعتماد سجادی که مدیریت دو کتابخانه را در شهر تهران بر عهده دارد، معتقد است: «آمار مراجعه و امانت کتاب در فصل تابستان سیری صعودی دارد و تنها از اواسط شهریور ماه این رقم کمتر می‌شود و آن هم به دلیل بیشتر شدن سفر در شهریور ماه است. البته گاهی بعضی افراد برای امانت گرفتن کتاب رغبت بیشتری دارند تا در فرصت سفر مطالعه کنند. به همین دلیل ما فرصت امانت بردن کتاب‌ها را افزایش می‌دهیم.»

او که مدیر کتابخانه علامه امینی و سرپرست کتابخانه فرهنگ سرای از سباران است، می‌گوید. «در تابستان رمان‌ها و مجموعه داستان‌ها که جنبه سرگرمی دارند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند

به گفته سجادی، تعداد قابل توجهی از مراجعه کنندگان به کتابخانه‌ها افرادی هستند که برای مطالعه درسی می‌آیند که تعداد آن‌ها در اواخر تابستان بالا می‌رود.

به گفته او، برای تابستان برنامه‌های جانبی متنوعی تدارک دیده شده که مسابقات هنری و ادبی از جمله آن‌هاست.

پس حالا که اعتماد به نفسمان بالا رفت و به آمار مطالعه کمی امیدوار شدیم، این خبر را هم بخوانیم:

شورای کتاب کودک از 5 تیر ماه تا پایان تابستان کارگاه تابستانی «قصه‌های من» را برای 10 تا 17 ساله‌ها برگزار می‌کند.

مینو اسکویی زاده از اعضای شورای کتاب کودک درباره این کارگاه به خبرگزاری مهم گفته که کودکان و نوجوانانی که دستی به قلم دارند می‌توانند در روزهای یکشنبه از ساعت 17 تا 30: 18 در این کارگاه، شرکت کنند. این آثار مورد بررسی دیگر بچه‌ها و همچنین دست اندر کاران گروه «بررسی آثار و دست نوشته‌های کودکان و نوجوانان» قرار می‌گیرد.

شهرداری‌های مناطق 22 گانه تهران هم در تابستان برنامه‌های ویژه‌ای برای ما تدارک دیده‌اند. بوستان‌ها و فرهنگ سراها همه برای برگزاری برنامه‌های تابستانی آماده شده‌اند. در منطقه 4 برنامه‌های آموزشی و تفریحی در چهار حوزه سلامت، فرهنگی، آموزش و مشارکت‌های اجتماعی و ورزشی برای گروه‌های مختلف سنی اجرا می‌شود به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 4، حسن کریمیان شهردار این منطقه از برپایی سامانه های نشاط، برگزاری اردوهای علمی، گردشگری و آموزشی و ... در این منطقه خبر داده است. شهردار منطقه 4 گفته بسیاری از برنامه‌های تابستان امسال با همکاری نوجوانان و جوانان محلات اجرا می‌شود.

یک کوله بار خبر

داغ‌تر از تابستان

یک جشن بزرگ، یک برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی، برنامه‌های شبانه، فضایی برای شادی و نشاط همه اعضای خانواده به ویژه کودکان و نوجوانان.

این جشن به نام «قنوت انتظار» به مناسبت اعیاد شعبانیه از سوی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری در حال برگزاری است. این جشنواره تا 9مرداد هر روز از 10صبح تا 10شب میزبان شهروندان تهرانی است.

فریدون رمضانی، رئیس اداره خدمات فرهنگی شهرداری تهران به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: «این جشنواره در فضایی به وسعت 110هکتار در بوستان آزادگان برگزار می‌شود. این برنامه ها شامل دو بخش است: یک بخش که کارگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی و ورزشی و اجتماعی است و یک بخش هم که از ساعت 9شب آغاز می‌شود و برنامه های روی صحنه است. ما برای 20 تا 30هزار مخاطب برنامه طراحی کرده ایم.»

رمضانی می‌گوید:«برای‌ همه گروه‌های سنی برنامه‌هایی داریم. بخش مهمی از مخاطبان ما کودکان و نوجوانان هستندکه حدود 40 درصد برنامه‌ها برای این گروه سنی است. شهرداری‌های همه مناطق در این جشنواره حضور دارند و محله‌ ورزش، محله تهران قدیم، محله فرهنگ و هنر، سیرک، جُنگ شبانه و غرفه های نمایشگاهی در این جشنواره در نظر گرفته شده است.»

او درباره برنامه‌های کودک و نوجوان توضیح می‌دهد: « مجموعه مستقل کودک و نوجوان در تمام محوطه بوستان آزادگان پراکنده است و خدمات متعددی از قبیل فضاهای بازی و نشاط، مسابقات ورزشی و هنری و آموزش و توانمندسازی کودکان و نوجوانان را ارائه می‌دهند.»

رمضانی درباره محله تهران قدیم هم می‌گوید: «تهران قدیم به صورت دکور در مساحت تقریبی هزارمتر در بخش ورودی دهکده فرهنگی و همچنین در طول مسیر سالن دهکده به نمایش در می‌آید. تهران قدیم یکی از جذاب ترین بخش‌های جشنواره است. بهسازی دروازه‌های ورودی و خروجی تهران، بخشی از بازار قدیم تهران و ... از جمله این برنامه‌هاست.»

سعی شده است در این جشنواره فعالیت‌های خدماتی شهرداری تهران معرفی شود. این جشنواره به نوعی نمایش هویت ملی، مذهبی، اعتقادی، تاریخی و ... ماست.گفتنی است یک سیرک بزرگ هم در این جشنواره برنامه دارد.

بوستان آزادگان در بزرگراه افسریه واقع است.

یک کوله بار خبر

جشنواره «110 کوچه منتظر» برگزار می‌شود

فرآیند اجرایی جشنواره «110 کوچه منتظر» برای آذین‌بندی خلاقانه کوچه‌های پایتخت از سوی نوجوانان و جوانان تهرانی با برگزاری کارگاه‌‌ «از ایده تا عمل» ویژه مربیان تربیتی در «فرهنگسرای پایداری» آغاز شد.

به گزارش شهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جشنواره

«110 کوچه منتظر» با مشارکت نوجوانان محلات مناطق مختلف برای آذین‌بندی خلاق و باشکوه 110 کوچه در سطح تهران، به منظور بزرگداشت ایام نیمه شعبان و فعالیت هر چه بیشتر و سازماندهی شده نوجوانان در این ایام برگزار خواهد شد.

در قالب این جشنواره، نوجوانان پسر 12 تا 15 ساله ساکن هر منطقه، به 5 گروه تقسیم شده و به آذین‌بندی 5 کوچه هر منطقه می‌پردازند و در مجموع 110 کوچه از 22 منطقه شهر تهران آذین‌بندی خواهد شد.

احیای سنت‌های نیکوی گذشته و حضور و مشارکت سازماندهی شده نوجوانان در برنامه جشن‌های نیمه شعبان، ایجاد فرهنگ به‌کارگیری الگوهای بومی برای آذین‌بندی و محیط‌آرایی به جای استفاده از الگوها و نمادهای خارجی، آموزش و یادگیری ساخت و تولید اقلام و نمادهای تزیینی به جای به‌کارگیری انواع ساخته شده و موجود در بازار با استفاده از خلاقیت نوجوانان، حضور نوجوانان در فعالیتی مفرح و شادی‌بخش و غنی‌سازی اوقات فراغت تابستانی نوجوانان بخشی از اهداف این جشنواره هستند.

در کارگاه «از ایده تا عمل» ویژه مربیان جشنواره «110 کوچه منتظر» که با حضور 30 مربی مجرب برگزار شد، الگوهای اقلام آذین‌بندی، طراحی و نمونه‌سازی شد تا ضمن ارایه آنها در کارگاه‌های آموزشی منطقه‌ای، ساخت و کاربردشان نیز به نوجوانان شرکت‌کننده آموزش داده شود.

110 کوچه منتظر در رقابتی سالم و سازنده مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد و به برگزیدگان طبق نظر داوران، جوایزی تعلق خواهد گرفت.

یک کوله بار خبر

هورا... تابستان خنک توچال!

تابستان خنک آن هم در توچال خیلی می‌چسبد! برنامه‌های تابستانی فرهنگ‌سرای توچال را امسال فرهنگ‌سرای آسمان برگزار می‌کند.

محسن سلیمانی فاخر، مسئول روابط عمومی فرهنگی هنری منطقه یک به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: «فرهنگ‌سرای آسمان برنامه‌های فرهنگی و تفریحی برای خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان در نظر گرفته. این برنامه‌ها از اول تابستان شروع شده است

او می‌گوید:«این برنامه ها به مدت 40 روز ادامه دارد. در ایستگاه‌های یک و پنج تله کابین، غرفه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی برپاست. »

سلیمانی فاخر می‌گوید:« برای شرکت در این برنامه خانواده‌ها روزهای سه‌شنبه ، چهارشنبه و پنج شنبه به فرهنگ‌سراهای شهر تهران مراجعه و ثبت نام می‌کنند و به صورت رایگان به این فرهنگ‌سرا می‌آیند

او درباره غرفه ها و برنامه‌های این فرهنگ‌سرا می‌گوید:«غرفه‌های متنوعی در نظر گرفته‌ایم. ورزش، طنزنگار، هیجان خانواده، هوانوردی، نشانه و هدف، نمایشگاه کتاب و.... شب‌های پنج شنبه هم جشن‌های شبانه برگزار می‌شود.»

یک کوله بار خبر

دهکده تابستانی آفتاب

اگر اهل جنوب غرب تهران هستید، می‌توانید از برنامه دهکده تابستانی آفتاب استفاده کنید.

دهکده تابستانی آفتاب در فضای باز فرهنگ‌سرای خاتم برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مدیریت فرهنگی، هنری منطقه18، در این دهکده کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به همراه والدین خود از برنامه‌های رایگان و متنوع تفریحی و آموزشی بهره‌مند می‌شوند.

جشنواره تابستانی بازی های سنتی نیز با حضور تمام اعضای خانواده عصر جمعه هر هفته در دهکده آفتاب برگزار می‌شود و به برگزیدگان مسابقات «سایبان فرهنگی» جایزه‌هایی داده می‌شود.

مسابقه ماهی گیری از حوضچه دهکده نیز عصر هر روز برگزار و به برندگان جایزه اهدا می‌شود.

برپایی ایستگاه های اذان و نماز و قصه های قرآنی نیز در دهکده آفتاب به عصر های تابستانی حال و هوای معنوی می بخشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره66207066 تماس بگیرید.

یک کوله بار خبر

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:خبرگزاری شهر،همشهری آنلاین، دوچرخه

مطالب مرتبط:

خبر دارم،خبر دارم

خبر خبر

جشنواره تابستانی تهران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.