تبیان، دستیار زندگی
تشکیل صدها کارگروه و ستاد برای جهاد اقتصادی در اقصی نقاط کشور با انواع هزینه‌های غیرضروری بدون اینکه خروجی مهمی داشته باشد، باید مسئولان را به فکر بیاندازد که واقعاً برای مهجور نماندن شعار جهاد اقتصادی چه کرده‌اند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحقق جهاد اقتصادی چگونه؟


تشکیل صدها کارگروه و ستاد برای جهاد اقتصادی در اقصی نقاط کشور با انواع هزینه‌های غیرضروری بدون اینکه خروجی مهمی داشته باشد، باید مسئولان را به فکر بیاندازد که واقعاً برای مهجور نماندن شعار جهاد اقتصادی چه کرده‌اند؟
جهاد اقتصادی

"من امسال را "سال جهاد اقتصادی " نام‌گذاری می‌کنم و از مسئولان کشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخش‌های دیگری که مربوط به مسائل اقتصادی میشوند انتظار دارم که در عرصه اقتصادی با حرکت جهاد گونه کار کنند، مجاهدت کنند. حرکت طبیعی کافی نیست؛ باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم. "

" یک شرط دیگر ( جهاد اقتصادی) این است که کشور به مسائل حاشیه‌ای مبتلا نشود. ببینید، در بسیاری از اوقات یک مسئله‌ی اصلی در کشور وجود دارد که همه باید همت کنند و به سراغ این مسئله‌ی اصلی بروند؛ باید مسئله‌ی کانونی کشور این باشد؛ اما ناگهان می‌بینیم از یک گوشه‌ای یک صدایی بلند می‌شود، یک مسئله‌ی حاشیه‌ای درست می‌کنند، ذهن‌ها متوجه آن می‌شود. "

"یک شرط دیگر ( جهاد اقتصادی)، حفظ اتحاد و انسجام ملی است. یکی از نقشه‌های بزرگ دشمنان ملت ایران، ایجاد تفرقه و شکاف در داخل بوده است؛ به بهانه‌ی قومیت، به بهانه‌ی مذهب، به بهانه‌ی گرایش‌های سیاسی، به بهانه‌ی جناح‌بندی‌ها، به بهانه‌های گوناگون. مسئولین کشور هم باید سعی کنند اگر گله‌ای از هم دارند - که گاهی ممکن است این گله‌ها به حق هم باشد - این گله را در معرض افکار عمومی مطرح نکنند؛ این ضربه‌ی به اتحاد ملی است. من به مسئولین کشور به طور جد این را تذکر و هشدار می‌دهم. گاهی قوه‌ی مجریه از قوه‌ی مقننه، گاهی قوه‌ی مقننه از قوه‌ی قضائیه، گاهی قوه‌ی قضائیه از قوه‌ی مجریه گله‌هائی داشتند، اما این را نباید در عرصه‌ی افکار عمومی بیاورند، ذهن مردم و دل مردم را ناراحت کنند، مردم را مأیوس کنند؛ بین خودشان حل کنند. "

"البته من این نکته را حتماً تذکر بدهم؛ گاهی اوقات این شعاری که ما برای سال اعلام می‌کنیم، بعد ناگهان می‌بینیم همه‌ی در و دیوارهای تهران و شهرهای دیگر پر شده از تابلو، که این شعار رویش نوشته شده. این فایده‌ای ندارد. گاهی کارهای پرهزینه‌ای انجام می‌گیرد؛ چه لزومی دارد؟ آنچه که من از مسئولین و از مردم عزیزمان توقع دارم، این است که این شعار را بشنوند، باور کنند و دنبال کنند. تابلو کردن و در و دیوار را پر کردن و عکس زدن و این‌ها هیچ لزومی ندارد. اگر هزینه‌ای نداشته باشد، لزومی ندارد؛ اگر هزینه داشته باشد، اشکال هم دارد. هیچ لزومی ندارد کارهای پرهزینه را انجام بدهند. "

واقعیت قضییه این است که اگرروال برهمین شکل ادامه پیدا کند ما شاهد بهبود شاخص‌ها و درحقیقت تحقق جهاد اقتصادی وانتظارات مقام معظم رهبری نخواهیم بود

جملات فوق بخشی از اظهارات مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال 90 و سخنرانی ایشان در جمع مردم مشهد در ابتدای سال جاری است که به ویژه مسئولین را به کار و تلاش مضاعف و پرهیز از حاشیه سازی و گله گذاری عمومی توصیه و تصریح کردند که تابلو کردن این شعار و در و دیوار را پر کردن و عکس زدن و این‌ها هیچ لزومی ندارد، بلکه توقع از مسئولین و مردم این است که این شعار را بشنوند، باور کنند و دنبال کنند.

مقام معظم رهبری در حالی توصیه‌های مهمی برای کاربردی شدن جهاد اقتصادی در سال جاری عنوان کردند که عموم کارشناسان و صاحب‌نظران و حتی برخی مسئولان معتقدند که مجموعه دولت و مجلس و دیگر نهادها طی ماه‌های گذشته بیشتر درگیر مسائل حاشیه‌ای و گله گذاری‌ها شدند و بروز اتفاقاتی در دولت در حوزه ادغام‌ها نیز مزید بر علت شد تا دستگاه‌ها به جای برنامه ریزی جدی برای تحقق اهداف سال جهاد اقتصادی از جمله افزایش نرخ رشد اقتصادی، افزایش بهره وری، کاهش نرخ بیکاری و افزایش سرمایه گذاری بیشتر در بلاتکلیفی به سر ببرند.

از تمامی اتفاقات حاشیه‌ای که در چند ماه ابتدایی سال 90 در کشور رخ داد تا توان دولت و دیگر دستگاه‌ها را به جای جهاد اقتصادی به حاشیه‌ها معطوف کند بگذریم. .

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با یک جستجوی ساده و یک‌ساعته در اینترنت به بیش از ده‌ها کارگروه و ستاد جهاد اقتصادی در دستگاه‌ها که اعلام رسمی شده اند برخورد که اگر ستادهای اعلام نشده هم محاسبه می‌شد، احتمالاً مجموع این کارگروه ها چند برابر ( بیش از 1000) خواهد شد.

نکته مهم اینکه تاکنون هیچ نتیجه مهم و کاربردی از این کارگروه ها و ستادها در حوزه عملی جهاد اقتصادی اعلام نشده است و مشخص نیست که آیا این کارگروه‌ها تا پایان سال به کار خود پایان می‌دهند یا خیر. علاوه بر این اگر به اندازه مدت زمانی که صرف تشکیل این کارگروه ها و برگزاری جلسات آن می‌شود، مسئولان کار و تلاش مضاعف با روحیه جهادی می‌کردند نتیجه ملموس تری می‌گرفتند.

جهاد اقتصادی

توجه دولت به اقتصاد از پارسال هم کمتر است

سخنگوی کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی تاکید دارد در سال جاری توجه دولت به مسائل اقتصادی از سال گذشته هم کمتر شده است و با وجود افزایش قیمت نفت، تورم و بیکاری در کشور نسبت به پارسال وضعیت مطلوبی ندارد.

وزارتخانه‌های اقتصادی از رونق افتاده‌اند

نماینده مردم شیراز نحوه ادغام وزارتخانه را نیز ضربه‌ای دیگر به جهاد اقتصادی دانست و ادامه داد: حتی در بحث ادغام‌ها دولت رسما وزارت خانه‌های اقتصادی را از رونق و کارایی انداخت و باعث شد مشکلات جدی درکشور داشته باشیم که در حقیقت افت شاخص بورس و افزایش نرخ تورم از تبعات و آثارآن است که امروزهمه شاهدش هستیم، درحالی که اگر با برنامه و حساب و کتاب عمل می‌شد حداقل حرمت وشان این نام گذاری حفظ می‌شد وما قطعا وضع بهتری داشتیم.

گفتیم کمیسیون جهاد اقتصادی ازبزرگان اصولگرایان باشد

قادری با بیان آنکه ما در مجلس هم تلاش کردیم که اتفاق خوبی برای تحقق جهاد اقتصادی بیفتد، به حضور دو معاون نظارت و قوانین رئیس مجلس، همچنین روسای دو کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی و اصل ۴۴ مجلس در کمیسون ویژه جهاد اقتصادی اشاره کرد و گفت: با توجه به ساختارکمیسیون، ما هنگام تشکیل این کمیسیون رایزنی فراوانی در فراکسیون اصولگرایان داشتیم تا عناصرموثری از فراکسیون را به کمیسیون جهاد بیاوریم تا حداقل حرف بزرگان اصولگرا برای دولت سند باشد.

خروجی کمیسیون ویِژه جهاد اقتصادی باید با استقبال دولت مواجه شود

وی ادامه می‌دهد: اما حالا مشکل دیگری هم به وجود آمد به دلیل تاخیری که در بررسی بودجه سال ۹۰ داشتیم، عملا دو ماه اول سال درگیر بررسی بودجه بودیم و نتوانستیم پیشرفت چشمگیری داشته باشیم. البته بعد از آن جلسات و بحث‌های خوبی در کمیسیون صورت گرفت، اما این بررسی و بحث‌ها زمانی می‌تواند نتیجه موثری داشته باشد که با استقبال دولت هم مواجه شود و دولت هم همکاری لازم را با مجلس داشته باشد.

اتفاقاتی که از زمان اعلام سال جهاد اقتصادی در اقصی نقاط کشور رخ داده و به نظر می‌رسد از مصادیق هزینه‌های غیر ضروری در این زمینه به شمار رود، تشکیل انواع و اقسام ستاد و کارگروه کوچک و بزرگ در تعداد قابل توجهی از دستگاههای کشور در سه قوه و بخش خصوصی و شبه دولتی است که تشکیل هر یک از این کارگروه ها حتماً هزینه‌هایی را نیز بر بیت المال تحمیل می‌کند بدون اینکه خروجی مفیدی داشته باشد

مسائل حاشیه‌ای دولت مشکل ساز شد

قادری اضافه می‌کند: درواقع یک بخشی ازخوراک کاری این کمیسون باید توسط دولت و اعضای دولت داده شود تا همین الان کمیسیون برای تعیین مصادیق جهاد اقتصادی نیازبه کسب اطلاعات از بخش‌ها و وزارتخانه‌های مختلف دولتی داشته که جا داشت درتامین این نیاز دولت هم ورود پیدا می‌کرد و به کمک مجلس می‌آمد، اما خوب این مشکلات و معضلاتی که ما دردولت داشتیم و درحقیقت مسائل خارج از متن و حاشیه‌ای که درکار دولت حاصل شد این مشکلات را پیش آورد و باعث شد که ما این معضلات را داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون جهاد اقتصادی ادامه می‌دهد: واقعیت قضییه این است که اگرروال برهمین شکل ادامه پیدا کند ما شاهد بهبود شاخص‌ها و درحقیقت تحقق جهاد اقتصادی وانتظارات مقام معظم رهبری نخواهیم بود.

وی تاکید دارد: تحریم‌ها وفشارها ایجاب می‌کرد که مجلس و دولت موضوع جهاد اقتصادی را دنبال کند و برای مقابله با جهاد اقتصادی ورود جدی تری داشته باشد.

در مقابل ۱۴ جلسه کمیسیون جهاد اقتصادی، دولت حتی یک جلسه هم نداشت

نادر قاضی‌پور دبیر اول کمیسیون جهاد اقتصادی نیز با اعلام این خبر که گزارش ویژه جهاد اقتصادی در محورهای «تحریم»، «فضای کسب و کار»، «اشتغال جوانان» و «اجرای اصل ۴۴» بعد از تعطیلات در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد، به خبرنگار «فردا» گفت: تاکنون کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی در مجلس حدود ۱۴ جلسه برگزار کرده است که در مقابل این جلسات دولت حتی یک جلسه هم نداشته است.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: فردا، فارس نیوز