تبیان، دستیار زندگی
ائمه‌(ع) برای ما روشن کرده اند که چه چیزی بازی و چه چیزی جدی است بنابراین مردان الهی از بازیگری بیزارند؛ نه کسی را بازی می دهند و نه کسی می تواند آن ها را بازی دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسی عالم ربانی است؟

عالم ربانی
ائمه‌(ع) برای ما روشن کرده اند که چه چیزی بازی و چه چیزی جدی است بنابراین مردان الهی از بازیگری بیزارند؛ نه کسی را بازی می دهند و نه کسی می تواند آن ها را بازی دهد.
عابد و زاهد و صوفی همه طفلان ره اند              مرد اگر هست بجز عالم ربانی نیست

همه ما بارها و بارها در اوصاف بسیاری از علمای بزرگ دینمان، عبارت (عالم ربانی‌) را شنیده ایم. طبعا در این میان، این لقب به افراد دیگری هم نسبت داده شده که آنها صلاحیت این عنوان را نداشته اند.

همانطور که در شغل‌های و حرفه‌ها، کسانی معرفی می‌شوند که در حقیقت فاقد صلاحیت عنوان کاری خودشان هستند.

با توجه به این مساله، یک نکته، مهم و ضروری و قابل توجه است. و آن هم اینکه مرز بین عالم ربانی و عالم غیر ربانی چیست؟ به بیان دیگر: چه ملاک و معیاری برای شناخت الهی بودن یک عالم وجود دارد.

پاسخ به این سوال مهم و حیاتی می‌تواند بسیاری از مشکلات ما در تشخیص یک عالم برجسته و فاضل را پاسخ دهد. در این باره به نکات مهمی که آیت الله جوادی آملی در این باره ایراد فرموده‌اند، اشاره می‌کنیم.

مردان الهی نه به سوی لهو می روند و نه لغو ، قدرت آن را دارد که سراغ آنان بیاید.

ــ تشخیص حق و باطل در بسیاری از امور گرچه دشوار است اما ناممکن نیست، چرا که تشخیص صحیح آن ها معیار علمی دارد و ممکن است کسی با سعی و کوشش بتواند به تشخیص صحیح حق و باطل برسد.

ــ ائمه‌(ع) برای ما روشن کرده اند که چه چیزی بازی و چه چیزی جدی است بنابراین مردان الهی از بازیگری بیزارند؛ نه کسی را بازی می دهند و نه کسی می تواند آن ها را بازی دهد.

ــ مقام و سمت هایی که به هر انسانی داده می شود، بازی است یا خودمان آن را به بازی می گیریم یا چیز دیگری است که ما نمی دانیم؟

امیرالمؤمنین علی(ع) می فرمایند:

«کسی که به جایی می رسد و صاحب پست و مقام می‌شود و خیلی خوشحال می شود اما زمانی که از آن جدا شد، برای او تلخ خواهد بود، آن شخص بازی خورده است».

البته تشخیص این گونه مسائل آسان نیست و نیاز به مدد الهی دارد.

ــ اگر کسی قرآنی فکر کرد به حقیقت خواهد رسید، چرا که قرآن ترازوی حقیقت است و نشان می دهد کار شما بازی یا جِدی بوده است.

ــ ما تا زمانی که زنده ایم، باید درس بخوانیم و بر علم خود بیافزاییم. کسانی که بعد از فارغ التحصیلی در سمت هایی چون استاد دانشگاه و استاد حوزه فعالیت می کنند باید بدانند که همه این ها وسیله ای برای آنان است.

ــ سخنرانی کردن، امام جمعه، جماعت، استاد حوزه یا استاد دانشگاه شدن آسان است، اما مردم را از جهنم ترساندن سخت است، چرا که افراد از هر کسی حرف شنوی ندارند و بیان همین مسئله از سخت ترین وظایف است.


برگرفته از سخنان آیت الله جوادی آملی – پایگاه ابنا

تهیه و فرآوری:حوزه علمیه تبیان ، محمد حسین امین