تبیان، دستیار زندگی
حجاب و عفاف در کشور بسیار عالی است و ناامنی هم در کشور نداریم و آرامش بر کشور حاکم است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در کشور ناامنی و بدحجابی نداریم!


مصطفی محمدنجار: "حجاب و عفاف در کشور بسیار عالی است و ناامنی هم در کشور نداریم و آرامش بر کشور حاکم است"

مصطفی محمد نجار

مصطفی محمدنجار وزیر کشور روز گذشته  در جمع خبرنگاران استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص بحث حجاب و عفاف و همچنین ناامنی در کشور اظهار داشت "حجاب و عفاف در کشور بسیار عالی است و ناامنی هم در کشور نداریم و آرامش بر کشور حاکم است" تا به این ترتیب تلویحا اعلام کند علی رغم تذکرات و انتقادات بسیاری که این روزها علیه وضعیت بد حجاب در کشور شنیده می شود نگاه و روال حرکت دولت در این خصوص همانی است که پیش از این بوده است! داستان وضعیت حجاب در دولت اصولگرای محمود احمدی نژاد، داستانی عبرت آموز و بصیرت افزاست. رفتار دولت احمدی نژاد در این باره به اندازه ای مورد انتقاد بوده که بارها علما و نمایندگان مجلس نسبت به آن اعتراض کرده اند وخواهان تصحیح نگاه دولتمردان در این خصوص شده اند ولی عملا چنین اتفاقی نیفتاد. در متن سوالات نمایندگان مجلس از محمود احمدی نژاد یکی از سوالات این است که " چرا جناب عالی با علم به اینکه انتقاد از برخی مجریان "قانون عفاف و حجاب" در رسانه ملی موجب کاهش اقتدار نظام در این حوزه و بدتر شدن وضع پوشش اسلامی در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلویزیونی ضمن متهم کردن برخی مجریان این قانون، بر خلاف اجماع فقها بر وظیفه دولت اسلامی در آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعمال قانون است، با اعلام این مطلب که راهکار این مساله منحصر به کار فرهنگی است، از دولت سلب مسوولیت نمودید و پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد و نمایندگان مجلس با سخنان شما، در مصاحبه زنده تلویزیونی بعدی اعلام کردید که سخن من همان است که گفتم. این رفتار شما چگونه توجیه می شود"؟

اشاره این سوال به اظهارات خردادماه سال گذشته محمود احمدی نژاد در گفت وگوی زنده تلویزیونی است که وی در پاسخ به اظهارات مرتضی حیدری مجری این برنامه مبنی بر اینکه در موضوعاتی نظیر حجاب و عفاف بعضا زنان متهم ردیف اول هستند و اکنون شاهد مباحثی نظیر گشت نسبت یا برخورد با دو تار موی زنان در خیابان ها با جریمه های نقدی هستیم، اظهار داشت: این موارد هیچ ربطی به دولت ندارد و دولت واقعا در آنها هیچ دخالتی ندارد و ما این موارد را توهین می دانیم که از یک زن و مرد در خیابان سوال شود که چه نسبتی با هم دارید. وی با بیان اینکه هیچ کس حق ندارد در این موارد از مردم سوال کند افزود: اما این طور نیست که ما نابسامانی های اجتماعی را در جامعه نمی بینیم یا به دنبال اصلاح آن نیستیم، بلکه تاکید می کنم که این روش برای حل این مشکل درست نیست. وی با بیان اینکه ما اینگونه برخوردها را اساسا قبول نداریم گفت: تا جایی که بتوانیم با این موارد برخورد می کنیم و آن را کنترل خواهیم کرد.این نگاه دولت است. اما برخی تا اسم زن به میان می آید ناراحت می شوند که این افراد باید خود را اصلاح کنند. با انتشار این  سخنان، واکنش علما، مراجع و شخصیت های فرهنگی به این سخنان بالا گرفت و حجم وسیعی از اخبار منتشره در رسانه ها به این موضوع اختصاص یافت.

ما این موارد را توهین می دانیم که از یک زن و مرد در خیابان سوال شود که چه نسبتی با هم دارید. وی با بیان اینکه هیچ کس حق ندارد در این موارد از مردم سوال کند افزود: اما این طور نیست که ما نابسامانی های اجتماعی را در جامعه نمی بینیم یا به دنبال اصلاح آن نیستیم، بلکه تاکید می کنم که این روش برای حل این مشکل درست نیست

علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با سخنان رئیس جمهور در مورد موضوع حجاب و عفاف اظهار داشت: سخنان رئیس جمهور در خصوص مساله یاد شده سخنان درستی نبود چرا که دولت وظیفه نظارت بر مسائل فرهنگی را دارد که از جمله این مسائل نظارت بر مسئله عفاف و حجاب است.  حجت الاسلام منتظری رئیس دیوان عدالت اداری هم در نشست هیات عمومی دیوان به سخنان احمدی نژاد در سیما درباره شرایط فرهنگی جامعه انتقاد کرد. وی گفت:در زمانی که تمامی علما و مراجع به شرایط بد فرهنگی حاکم و بدحجابی و بی بندوباری به وجود آمده در جامعه اعتراض دارند و درحالی که متدینین و مردم حزب الله در شهرهای مختلف با راهپیمایی و سردادن شعار از مسوولین امر خواستار مقابله با بدحجابی و اصلاح امور هستند و در مقطعی که یک ایرانی سرسپرده کتابی تحت عنوان "نه روسری نه تو سری مملکت دوست پسری" می نویسد، آقای رئیس جمهور در مصاحبه زنده و در رسانه ملی مطلبی بگوید که زیبنده رئیس جمهور ایران نیست. این چه حرفی است که در قالب هیچ یک از موازین شرعی نمی گنجد و بعد در یک رسانه عمومی مطرح می شود. محمد تقی رهبر نیز در جمع خبرنگاران به دیدار فراکسیون روحانیون با مراجع قم پس از این سخنان اشاره کرد و گفت: در این دیدار بازتاب سخنان اخیر رئیس جمهور در قم بسیار منفی بود و اصلا موجب تعجب مراجع شد که با توجه به اینکه کشور در حال حاضر در این بحث سامان می گیرد چرا این صحبت ها مطرح شد. وی با بیان اینکه ما نیز موافق با درگیری و برخورد نامطلوب در خیابان ها نیستیم ادامه داد: با این گونه سخنان ما به بدحجابی چراغ سبز نشان می دهیم.این نماینده مجلس اظهار داشت:اگر ما مبنا را سخنان اخیر رئیس جمهور قرار دهیم فردا خواهید دید این کشف حجاب هایی که امروزه در داخل خودروها صورت می گیرد به خیابان ها، پاساژها و مغازه ها کشیده خواهد شد.

مصطفی محمد نجار

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: شخصا به عنوان عضو فراکسیون روحانیون مجلس و با توجه به ثمره دیدار با مراجع و مقام معظم رهبری و نیز پیام خطبه ها و راهپیمایی هایی که از سوی ملت ایران برای برخورد با بدحجابی برگزار شد اعلام می کنم افراد محجبه و کسانی که در نماز جمعه ها شرکت می کنند به شما رای داده اند و به این خاطر به این مساله توجه کرده و خدا را در نظر بگیرید.  آبان ماه سال گذشته یکبار دیگر این نماینده روحانی مجلس خاطرنشان کرد: در دوران اصلاحات نسبت به وضعیت بی حجابی به سید محمد خاتمی رئیس جمهور وقت هشدار دادم، اما در حال حاضر متاسفانه باید بگویم که وضعیت حجاب در دولت اصولگرا به مراتب بدتر از دولت اصلاحات است. یک ماه بعد نیز یک عضو شورای انقلاب فرهنگی با انتقاد از تعطیلی مصوبه شورای حجاب و عفاف ،از نحوه و فرآیند کنارگذاشتن این طرح در دولت نهم پرده برداشت. منیره نوبخت در خصوص طرح عفاف و حجاب گفت: توسعه فرهنگ عفاف از اولین موضوعاتی بوده که در شورای فرهنگی - اجتماعی زنان پرداخته شده است. این شورا از سال 66 شروع به کار کرده است. آن طور که من یادم است از حدود سال 70 بود که بحث حجاب در اکثر جلسات شورا بررسی می شد.

وی با بیان اینکه این طرح از ابتدای دهه 70 در دستور کار شورا قرار داشته است اما هیچ گاه اجرایی نشد به مصوبه حجاب و عفاف اشاره می کند و ادامه داد:پس از اجرا نشدن مصوبات مربوط به حجاب در سال های دهه 70 ،ما در شورا پروسه ای طولانی را طی کردیم و بار دیگر مصوبه ای را به صورت مشروح در شورای فرهنگی اجتماعی زنان تهیه کردیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستادیم که نام این مصوبه هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی شد: "راهبردهای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف".

این نماینده مجلس اظهار داشت:اگر ما مبنا را سخنان اخیر رئیس جمهور قرار دهیم فردا خواهید دید این کشف حجاب هایی که امروزه در داخل خودروها صورت می گیرد به خیابان ها، پاساژها و مغازه ها کشیده خواهد شد.

البته سند پیشنهادی ما مفصل بود. هم راهبردها را گفته بودیم و هم راهکارها را. مثلا به صورت دستگاهی گفته بودیم که صدا و سیما چه کند، وزارت ارشاد چه کند، سازمان تبلیغات چه اقدامی انجام دهد و... ما همه اینها را در کنار سیاست ها، به صورت راهکار ارائه دادیم و احصا کردیم. این پیشنهاد ما نیز در تاریخ 84/5/4 یعنی اواخر دوره دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. این مصوبه ما جزو آخرین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت آقای خاتمی بود که با امضای ایشان، این مصوبه هم برای اجرا ابلاغ شد.  عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این مصوبه در زمان خاتمی تا حدی اجرایی شد اضافه می کند :در آن زمان، این مصوبه تا حدی اجرایی شد و حتی جلسات این کمیته هم در شورای فرهنگ عمومی که زیر نظر وزارت ارشاد است، برگزار شد. ما در جلسات کمیته آمدیم و برای هریک از وزارتخانه ها و سازمان ها نقش و وظیفه خاص تعیین کردیم.حدود 22 دستگاه واجد مسوولیت شدند.

وی در رابطه با اجرای این مصوبه در ماه های پایانی دوران خاتمی می گوید: ما فکر می کردیم که در ماه های پایانی دولت آقای خاتمی، همکاری جدی نشوداما همه دستگاه ها آمدند و به صورت فعال در این جلسات شرکت کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به وضعیت این طرح در دولت نهم اشاره می کند و ادامه می دهد: دولت جدید که آمد، دیگر جلساتی ما که به مرحله اجرایی و ابلاغ این وظایف به دستگاه های اجرایی رسیده بود، با یک وقفه طولانی مواجه شد و اولین اتفاقی که افتاد این بود که دیگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص گسترش عفاف و حجاب اجرا نشد. آن گروه ستادی که در مصوبه پیش بینی شده بود، دیگر تشکیل جلسه نداد، بلکه به شکل دیگری تشکیل شد. به این معنا که وزیر محترم وقت آقای صفارهرندی، خودشان ترکیبی از افراد را انتخاب و به جلسه دعوت کردند. یادم هست که این جلسات نظارتی به طور منظم برگزار می شد. حتی نماینده ما به عنوان شورای فرهنگی اجتماعی زنان نیز در این جلسات به صورت دائم حضور پیدا می کرد. وی در رابطه با سرنوشت شورای نظارت در دولت نهم هم اضافه می کند: در دستگاه های دولتی، یک ستادهایی برای رسیدگی به امر حجاب و عفاف تشکیل دادند، ولی الان شما بروید ببینید آن ستادها کجایند؟ هستند؟ نیستند؟ سوال اینجاست که چرا حتی کار خود آقایان در شورای نظارت هم بسته و متوقف شده؟من معتقدم برای اینکه آن ستادی که در طرح شورا مدنظر بود دیگر تشکیل جلسه نداد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به وضعیت این طرح در دولت نهم اشاره می کند و ادامه می دهد: دولت جدید که آمد، دیگر جلساتی ما که به مرحله اجرایی و ابلاغ این وظایف به دستگاه های اجرایی رسیده بود، با یک وقفه طولانی مواجه شد و اولین اتفاقی که افتاد این بود که دیگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص گسترش عفاف و حجاب اجرا نشد

آن کمیته اجرایی که ما با قوت و قدرت و حضور 24 نماینده وزیر پیش بینی کرده بودیم، از بالای سر کارها برداشته شد. اینها هم یک سال کار کردند و این بخش نظارتی هم تعطیل شد. از زمان تعطیلی این شورا تا الان حدود دو سال و نیم است که اینها هم فعالیت ندارند.حالا با این سابقه ، این روزها علاوه بر طرح سوال از احمدی نژاد در مجلس، برگزاری راهپیمایی حمایت از حجاب و عفاف در روز جمعه گذشته در سراسر کشورنیز به نوعی تذکر به دولت در این خصوص بود، بخصوص اینکه در قطعنامه این راهپیمایی آمده بود :" از دولت و همه دستگاه های کشور می خواهیم قانون ارزنده عفاف و حجاب مصوب 14 دی  ماه 1384 را با قاطعیت اجرا کنند"، "کارکنان دولت در محیط اداری الگوی موثری بر رفتار اجتماعی اند از دولت می خواهیم هر گونه کاستی و ضعف در این الگو را هر چه سریع تر مرتفع نماید" ، " از وزارت صنعت و تجارت می خواهیم با کمک اصناف محترم از تولید و فروش کالاهای مفسده انگیز و البسه نامناسب با شئون اسلامی جدا جلوگیری کنند" و...

با این همه عنوان این مطلب از سوی وزیر کشورکه " حجاب و عفاف در کشور بسیار عالی است  " نوعی مقابله با خواسته های راهپیمایی کنندگان و اصرار بر ادامه رفتار وگفتار دولت در این خصوص را با خود دارد.

بخش سیاست تبیان


منبع:مردم سالاری