تبیان، دستیار زندگی
با شروع فصل گرما همواره نگرانی‌های مسئولان بهداشتی کشور دوچندان می‌شود. اسهال، استفراغ و سایر عفونت‌های گوارشی در این روزها بیشتر می‌شود و مراکز بهداشتی و درمانی تهران با تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به اسهال و تهوع روبه‌رو می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوارا، اما بیماری‌زا!


با شروع فصل گرما همواره نگرانی‌های مسئولان بهداشتی کشور دوچندان می‌شود. اسهال، استفراغ و سایر عفونت‌های گوارشی در این روزها بیشتر می‌شود و مراکز بهداشتی و درمانی تهران با تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به اسهال و تهوع روبه‌رو می‌شوند.


آبمیوه

مواد غذایی یکی از منابع مهم ایجاد آلودگی توسط عوامل شیمیایی و بیولوژیک هستند، به طوری که تخمین زده می‌شود 70 درصد بیماری‌های عفونی از طریق غذا و نوشیدنی‌های ناسالم به انسان سرایت می‌کند.

یکی از مواد غذایی که در فصول گرم سال به فراوانی در گوشه و کنار شهر، به طور غیربهداشتی تهیه و عرضه می‌شود، انواع آب‌میوه و بستنی سنتی است.

دکتر خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی، فصل تابستان را فصل گسترش بیماری‌های گوارشی می‌داند و به همشهری می‌گوید: گرما، فاسدشدن غذاها، آب آلوده و سبزیجات و میوه‌های آلوده باعث افزایش برخی بیماری‌های گوارشی می‌شود.

بیماری‌های میکروبی، اسهال‌های خونی، حصبه و حتی گاهی عامل بیماری شبه وبا نیز ممکن است از طریق این محصولات غیربهداشتی منتقل شوند لذا بهتر است این محصولات به شکل بسته‌بندی‌های بهداشتی که تحت نظارت وزارت بهداشت تهیه می‌شوند، خریداری شوند.

اگرچه این نوع نوشیدنی‌ها به رفع عطش و خستگی شما کمک می‌کنند، اما از آنجا که هیچ نظارتی بر شیوه عرضه آن‌ها وجود ندارد، گاهی مشاهده می‌شود که انواع رنگ‌ها و مواد افزودنی ناسالم دیگر در تهیه آن‌ها به کار می‌رود و یا از یخ‌های آلوده و چند بار مصرف در هنگام عرضه آن‌ها استفاده می‌شود که صددرصد برای سلامت مصرف‌کننده خطرآفرین هستند و در یک کلام باید از مصرف آن‌ها خودداری کرد.

عفونت‌های روده‌ای و اسهال، از مهم‌ترین علت‌های بستری شدن و حتی مرگ‌ومیر کودکان در فصل تابستان است و مهم‌ترین دلیل بروز این نوع از بیماری‌ها در فصل گرما، عدم رعایت موارد بهداشتی نظیر مصرف آب یا غذای آلوده به خصوص میوه‌ها و سبزیجات ضدعفونی نشده است که به مسمومیت غذایی منجر می‌شود.

میوه و سبزی‌ای را که خریداری می‌کنید، قبل از قرار دادن در یخچال به خوبی بشویید تا مانع از انتقال میکروب‌ها به داخل یخچال و سایر مواد غذایی شوید

وزیر بهداشت، طی بخشنامه‌ای از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی سراسر کشور خواسته است، نظارت بیشتری بر کنترل بیماری‌های مرتبط با آب و غذا داشته باشند و طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع و عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی را به مورد اجرا بگذارند.

در زمینه بهداشت مواد غذایی نیز نظارت بر عرضه آب‌میوه و بستنی سنتی و نمونه‌برداری مستمر از محصولات تولیدی، همچنین جلوگیری از عرضه نامناسب مواد غذایی از جمله فراورده‌های لبنی سنتی به ویژه پنیر سنتی و نیز جلوگیری از عرضه سبزی خام غیر سالم‌سازی شده در کنار سرو غذا در رستوران‌ها مورد تأکید واقع شده است.

یک کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی نیز با اشاره به لزوم توجه به بهداشت مواد غذایی در فصل تابستان می‌گوید: از آنجا که زیاد شدن باکتری‌ها در محیط گرم و در غذاهای دارای رطوبت بالا، مثل غذاهای نشاسته‌ای یا غذاهای حاوی تخم‌مرغ، با سرعت بالا انجام می‌گیرد، توجه به سلامت مواد غذایی از زمان خرید تا پخت آن، برای جلوگیری از بروز هرگونه مسمومیت و عفونت روده‌ای بسیار ضروری است.

توصیه‌های تابستانی

* سعی کنید مواد غذایی‌ای که خریداری می‌کنید، تازه، بدون گندیدگی و لهیدگی باشد.

* قبل از مصرف، آن‌ها را کاملاً شست‌وشو دهید و اگر احتیاج به نگهداری در دمای یخچال دارند، مطمئن شوید که در سرما نگهداری شده‌اند.

* میوه و سبزی‌ای را که خریداری می‌کنید، قبل از قرار دادن در یخچال به خوبی بشویید تا مانع از انتقال میکروب‌ها به داخل یخچال و سایر مواد غذایی شوید.

* نسبت به ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوحی که با مواد غذایی در تماس هستند، دقت لازم را به کار ببرید.

* رعایت بهداشت فردی، جدا گذاشتن مواد خام از مواد پخته، خودداری از مصرف قالب‌های یخ کنار جاده‌ها و استفاده از یخ‌های صنعتی که از آب سالم درست شده‌اند، شست‌وشوی دست قبل از غذا، استفاده از آب بطری یا آب لوله‌کشی که از سلامت آن اطمینان دارید در سفرها و انگل‌زدایی و کلرینه‌کردن سبزیجات و میوه‌ها از مواردی است که باید در فصل تابستان بیشتر به آن توجه کرد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: همشهری - مریم غفاری

مطالب مرتبط:

اسهال و استفراغ، بیماری شایع فصل گرم

خوراكی‌های جذاب و آلوده در تابستان

بیماری های شایع فصل تابستان

تغذیه بچه‌ها در تعطیلات تابستان

گرمازدگى، مشکل فصل تابستان

پنج گنج تابستان

توصیه های تابستانه ای!

سالم‌ترین غذا برای تابستان

حفظ تناسب اندام در تابستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.