تبیان، دستیار زندگی
پرواز شاتل فضایی آتلانتیس روز جمعه هشتم جولای ساعت 11:26 به وقت محلی(19:56 به وقت تهران) از پایگاه «کیپ کارناوال» در مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام شد تا به این ترتیب آغازی برای پایان عصر شاتل‏ها رقم بخورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین مأموریت شاتل‏های فضایی

فضا پیما


پرواز شاتل فضایی آتلانتیس روز جمعه هشتم جولای ساعت 11:26 به وقت محلی(19:56 به وقت تهران) از پایگاه «کیپ کارناوال» در مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام شد تا به این ترتیب آغازی برای پایان عصر شاتل‏ها رقم بخورد.


فصل آخر کتاب تاریخ پرواز شاتل‏های ناسا به صفحه آخر خود رسید. با پرتاب موفقیت‏آمیز شاتل آتلانتیس، ناسا آخرین قدم را در برنامه سی ساله شاتل‏هایش برداشت و بعد از این برای انجام فعالیت‏های فضایی در ایستگاه بین‏المللی به روسیه نیازمند خواهد شد.

"داگ هارلی"، خلبان آخرین مأموریت عصر شاتل‏هاست. وی در خصوص این مأموریت به مزاح گفت: «پرواز شاتل به معنی هل دادن بیش از دوهزار تن بار در فضا است. به نظرتان می‏رسد که این کار را به آسانی انجام می‏دهیم؛ اما اصلاً این‏طور نیست.»

آخرین مأموریت آتلانتیس یک‏میلیون بازدیدکننده را در کیپ کاناورال و شهرهای اطراف آن گرد آورده بود تا پرواز آخر این سمبل فضایی را از نزدیک ببینند. سناتورها، فضانوردان و افراد مشهور دیگری نیز در میان بازدیدکنندگان حضور داشتند. اولین خلبان شاتل‏های ناسا "رابرت کریپن" 73 ساله و "جان یانگ" یکی از فضانوردانی که بر روی ماه قدم گذاشته است نیز در میان تماشاچیان حضور داشته‏اند.

آتلانتیس در تاریخ بیستم جولای 2011 و پس از اقامتی دوازده روزه در فضا، به زمین بازخواهد گشت. پس از بازگشت آتلانتیس و بازنشته شدن آن در یکی از موزه‏های آمریکا، هزاران نفر از کارمندان ناسا که در بخش شاتل‏ها مشغول به فعالیت بوده‏اند، از کار معلق خواهند شد!

آتلانتیس با دو دقیقه تأخیر به دلیل نقصی که در سکوی پرتاب به وجود آمده بود، آخرین پرواز خود را به سوی ایستگاه فضایی آغاز کرد. پس از بازگشت و بازنشستگی این شاتل، ناسا برنامه‏های جدید خود برای سفر به یک سیارک و پس از آن به سوی مریخ در پیش رو خواهد داشت.

آخرین شاتل ناسا ملزومات و تجهیزات یک سال ایستگاه فضایی را با خود حمل کرد و قرار نیست در این مأموریت هیچ راهپیمایی فضایی توسط چهار فضانورد شاتل انجام بگیرد. آتلانتیس در زمان بازگشت نیز تا حد امکان زباله‏های ایجاد شده در ایستگاه را به همراه خود به زمین بازمی‏گرداند.

از ابتدا برنامه شاتل‏های ناسا برای دوره‏ای پنجاه ساله برنامه‏ریزی شده بود؛ اما وقوع دو حادثه تأسف‏بار که منجر به مرگ چهارده فضانورد و از بین رفتن شاتل‏های کلمبیا و چلنجر شد، در این برنامه خلل ایجاد کرد. ناسا در طول یک سال هرگز بیش از نه پرواز برای شاتل‏ها در نظر نگرفته و هزینه این پروازها نیز هرگز فراتر از یک میلیارد دلار برای هر مأموریت نشده است.

آینده‏ای که برای آمریکا پیش‏بینی می‏شود، کشوری که اولین انسان را بر روی ماه فرود آورد، وابسته شدن به کشور روسیه است تا بتواند با کمک گرفتن از کپسول‏های سایوز، فضانوردان خود را به ایستگاه فضایی انتقال دهد. در این شرایط آمریکا برای هر جایگاه در کپسول سایوز باید سی میلیون دلار بپردازد. البته این شرایط تا زمانی ادامه خواهد داشت که شرکت‏های خصوصی بتوانند جایگزینی برای شاتل‏های ناسا طراحی کرده و بسازند.

آتلانتیس در تاریخ بیستم جولای 2011 و پس از اقامتی دوازده روزه در فضا، به زمین بازخواهد گشت. پس از بازگشت آتلانتیس و بازنشته شدن آن در یکی از موزه‏های آمریکا، هزاران نفر از کارمندان ناسا که در بخش شاتل‏ها مشغول به فعالیت بوده‏اند، از کار معلق خواهند شد! این در حالی است که پیش از این نیز هزاران نفر کار خود را به واسطه بازنشسته شدن دیسکاوری و اندیور از دست داده‏اند!


باشگاه کاربران تبیان ـ انجمن تخصصی نجوم ـ nimag22