تبیان، دستیار زندگی
با گسترش و پیشرفت علوم و تکنولوژی خصوصآ در حوزه ارتباطات جمعی گرچه دستیابی به خیلی از امکانات راحت – سریع – و آسان تر شده است اما به تبع آن در سایه عدم آگاهی و استفاده نادرست و غیر اصولی از آنها شاهد بروز انواع معضلات اجتماعی و انحرافات رفتاری و اخلاقی نی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت صحنه دوستی‌های اینترنتی


با گسترش و پیشرفت علوم و تکنولوژی خصوصآ در حوزه ارتباطات جمعی گرچه دستیابی به خیلی از امکانات راحت – سریع – و آسان تر شده است اما به تبع آن در سایه عدم آگاهی و استفاده نادرست و غیر اصولی از آنها شاهد بروز انواع معضلات اجتماعی و انحرافات رفتاری و اخلاقی نیز هستیم. معضلاتی که گاها پیچیده بوده و حل آن نیازمند فرهنگ سازی و تلاش افکار جمعی است.


دوستی اینترنتی

امروزه اینترنت و فضای مجازی روز به روز در بین خانواده‌ها و خصوصا قشر جوان در حال افزایش است صرف نظر از مزایای اینترنت بحث ما در این مطلب آشنایی‌های اینترنتی است که یکی از عوامل نابسامانی در جامعه بوده و معضلات فراوانی را برای خانواده‌ها و افراد جامعه فراهم می‌نماید.

دوستی‌های اینترنی بین زنان و مردان بسیار متفاوت از دوستی‌هایی است که با واسطه سایر رسانه‌ها انجام می‌شود و این دوستی‌ها به‌دلیل ماهیت مجازی و دروغین آنها به شدت زندگی بشریت را تهدید می‌کنند. زیرا عدم امکان تماس جسمی در این محیط باعث می‌شود برخی افراد فکر کنند که چنین دوستی‌هایی غیر اخلاقی نیستند چراکه ماهیت آنها مجازی است، اما مجازی بودن این دوستی‌ها، نشانه غیر اخلاقی نبودن آن نیست و به هرحال دوستی‌های مجازی به نوعی زندگی دوم و مخفی فرد محسوب می‌شوند.   کم تحرّکی، ارضای آنی، گمنامی و این ایده که در اینترنت تماس بدنی انجام نمی‌شود، باعث روی آوردن گسترده افراد به سمت دوستی‌های اینترنتی می‌شود.

در حال حاضر جوانان بیشترین مخاطبان محیط‌های مجازی و اینترنتی از قبیل چت روم‌ها، اتاق‌های گفتگو، سایت‌های همسر یابی و ... را تشکیل می‌دهند  که در بیشتر مواقع به دنبال دوستی‌ها و آشنایی های اینترنتی هستند و چون بر تعدادی از این سایت‌ها نظارت و کنترل کافی صورت نمی‌گیرد بیشتر افرادی که از این نوع محیط‌ها استفاده می‌کنند کسانی هستند که در خانواده‌ها کمبود محبت داشته  و به نوعی گوشه گیر و منزوی و خود کم بین هستند و در محیط اینترنتی به سادگی می‌توانند برای خودشان شخصیت‌های کاذب ساخته و از احساسات دروغین خود سخن بگویند و تلاش می‌کنند خود را انسان‌هایی عالی با شخصیت ممتاز معرفی کنند و چون طرف مقابل نیز از لحاظ خصوصیات رفتاری واخلاقی هم ردیف اوست ارتباطشان بیشتر و صمیمی تر شده تا جایی که به تدریج اغلب دختران به پسرها اعتماد کرده و با بیان جزئیات زندگی خود به آنها و فرستادن عکس‌ها و فیلم‌هایشان اسباب نابودی خود را فراهم می‌نمایند. زیرا این مجرمان و تبهکاران اینترنتی در نهایت با جلب اعتماد قربانیان خود و طی چند ماه ارتباط دوستانه، اطلاعات شخصی آنان را دریافت و سپس اقدام به سو استفاده و اخاذی از آنان می‌کنند.

این دوستی‌ها به‌دلیل ماهیت مجازی و دروغین آنها به شدت زندگی بشریت را تهدید می‌کنند. زیرا عدم امکان تماس جسمی در این محیط باعث می‌شود برخی افراد فکر کنند که چنین دوستی‌هایی غیر اخلاقی نیستند چراکه ماهیت آنها مجازی است

بنا به گزارش‌های دریافتی یک تبهکار اینترنتی مقیم انگلیس وقتی متوجه پول دار بودن دختر اصفهانی شد، از طریق دنیای مجازی و عکس‌های شخصی این دختر جوان، پنجاه هزار یورو از طعمه خود اخاذی کرد. رییس پلیس فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان این مطلب اظهار داشت: در پی شکایت یک زن به این پلیس مبنی بر اخاذی پنجاه هزار یوریی از وی به وسیله اینترنت، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت.

سرهنگ ستار خسروی افزود: در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد این زن در محیط فیس بوک با شخصی به نام”میلاد” که خود را ساکن کشور هلند معرفی کرده ارتباط برقرار می‌کند و پس از مدتی از گذشتن این ارتباط که به بهانه ازدواج انجام شده تصاویر خصوصی خود را در اختیار نامبرده می‌دهد.

دوستی اینترنتی

این مقام مسئول بیان داشت: در ادامه میلاد ارتباط اینترنتی خود را با زن جوان قطع و مبلغ پنجاه هزار یورو برای عدم انتشار تصاویر خصوصی وی از طریق اینترنت را درخواست و تهدید می‌کند اگر ظرف یک هفته خواسته وی انجام نشود تصاویر و فیلم‌های خصوصی او را منتشر خواهد کرد. وی گفت: پس از انجام تحقیقات صورت گرفته با همکاری پلیس اینترپل مشخص شد نام اصلی میلاد”رمضان _ر”46 ساله و ساکن شهر ولز انگلستان است که برای اثبات اینکه ساکن کشور هلند است شماره حساب بانکی خود در آن کشور را به قربانی داده است.

سرهنگ خسروی اظهار داشت: سرانجام پس از 33 روز از انجام تحقیقات پلیس نامبرده هنگام حضور در کشور برای ملاقات با قربانی خود طی یک عملیات سریع و غافلگیرانه دستگیر شد. وی افزود: پس از تکمیل پرونده متهم جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل و با صدور قرار قانونی روانه زندان شد.

متأسفانه به رغم هشدارها و توصیه‌های پلیس آگاهی باز شاهد آن هستیم که ایجاد ارتباط‌های نامعقول و دوستی‌های خیابانی و اینترنتی باعث تباهی زندگی و از بین رفتن آبروی خانواده‌ها می‌شود. همچنین بررسی پرونده‌های مشابه با موضوع اخاذی اینترنتی که شاکیان آنها اغلب دختران جوان هستند نشان می‌دهد افراد شیاد، دام گسترده‌ای برای طعمه خود گسترده و از این راه میلیون‌ها تومان به جیب می‌زنند؛ لذا برای پیشگیری از چنین آسیب‌هایی باید خانواده‌ها به نقش حیاتی خود در برابر فرزندان آگاه شوند تا بتوانند الگوهای صحیح رفتاری را به فرزندان ارائه دهند و آنها را در برابر آسیب‌های اجتماعی واکسینه کنند. برای نیل به این هدف والدین باید به نیازهای عاطفی و روحی فرزندان و شیوه‌های صحیح پاسخگویی به این نیازها واقف شوند.

بررسی پرونده‌های مشابه با موضوع اخاذی اینترنتی که شاکیان آنها اغلب دختران جوان هستند نشان می‌دهد افراد شیاد، دام گسترده‌ای برای طعمه خود گسترده و از این راه میلیون‌ها تومان به جیب می‌زنند؛ لذا برای پیشگیری از چنین آسیب‌هایی باید خانواده‌ها به نقش حیاتی خود در برابر فرزندان آگاه شوند تا بتوانند الگوهای صحیح رفتاری را به فرزندان ارائه دهند

در این باره باید با تقویت ارزش‌های اخلاقی، معنوی و انسانی و سست گردانیدن معیارهای مادی در نظر جوانان، تقویت و توسعه مراکز ورزشی و تفریحی و برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت جوانان، ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی جهت برطرف کردن کمبودهای عاطفی کودکان و نوجوانان، پرورش احساس عزت نفس و اعتماد به نفس کودک و نوجوان در خانواده و مدرسه، اطلاع رسانی به خانواده‌ها از طریق تماس با کارشناسان متخصص در امور خانواده، استفاده از فیلم‌ها و برنامه‌های تربیتی، پرهیز از سخت گیری و تنبیه و همچنین اجتناب از آسان گیری در تربیت فرزندان، تشویق فرزندان به رعایت تعادل و دوری از بی بندوباری، برقراری احساس امنیت در خانواده و جامعه و جلوگیری از بروز اضطراب در نوجوانان و جوانان زمینه‌های پیشگیری و مقابله با چنین مواردی را کاهش داد. همچنین نباید فراموش کرد که کارشناسان اجتماعی و انتظامی نیز باید با اطلاع رسانی دقیق خانواده‌ها و نوجوانان و جوانان را در جریان اخبار و اطلاعات این گونه مسایل قرار دهند زیرا این امر به میزان فراوانی می‌تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد.

فراوری: فاطمه برادران

بخش اجتماعی تبیان


منابع: ایرانیار/ تابناک

لینک‌های مرتبط :

• با چشم‌هایی باز اینترنتی شوید

• فراغت دختران ایرانی