تبیان، دستیار زندگی
در آستانه سالروز میلاد با سعادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، طی یک مقاله دینی ، به بررسی مسائل پیرامون ظهور حضرت (عج) پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان منتشر کرد

ظهور، خیلی هم نزدیک نیست!

نقد مستند ظهور نزدیک است

در آستانه سالروز میلاد با سعادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، طی یک مقاله دینی ، به بررسی مسائل پیرامون ظهور حضرت (عج) پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در آستانه سالروز میلاد با سعادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) طی مقاله ای، به بررسی مسائل و عوامل پیش از ظهور حضرت پرداخت.

سید حسین زرهانی در این مقاله- که در راستای مقالات قبلی تبیان به واکاوی و اطلاع رسانی در خصوص مستند موهوم «ظهور نزدیک است» پرداخته - آورده است :«یکی از مسائل مهم سیاسی و مذهبی روی داده در ماه‌های انتهایی سال 89 و بهار 1390 به اوج رسیدن مباحث مربوط به نزدیکی ظهور و علائم ظهور بود. اگرچه از سال‌های میانی دهه 80 در میان برخی گروه‌ها و حلقه‌ها زمزمه‌هایی مبنی بر دادن بشارت ظهور در ایام بسیار نزدیک از سوی برخی علما داده می‌شد اما با طرح این گونه آموزه‌ها در فضای رسمی و سیاسی کشور بر ابعاد این ماجرا افزوده شد . انتشار یک فیلم در قالب یک سی دی با مضمون نزدیک بودن پایان انتظار و آشکار شدن علائم ظهور امام زمان (عج) در جامعه اوج طرح این تفکر در جامعه بود. پس از مدتی کوتاه این فیلم با حجمی انبوه و رایگان در جامعه توزیع گردید و به بحث اول محافل مذهبی ،خانوادگی و سیاسی مبدل شد. در این فیلم ضمن اعلام آغاز عصر ظهور به بیان مشابهت‌های شرایط فعلی و نشانه‌های ظهور در برخی روایات اشاره شده است. در این فیلم پس از آن که عنوان شده در حال حاضر دوره آخرالزمان است، چهره‌های معاصری به عنوان افرادی که در روایات از آن‌ها یاد شده نام برده می‌شود و از قول افرادی به تشریح این موضوع می‌پردازد. بر پایه محتوای این فیلم حضرت آیت الله خامنه‌ای نفس زکیه با شهید آیت الله محمد باقر حکیم که در نجف اشرف به شهادت رسید، شعیب ابن صالح با محمود احمدی نژاد، سید یمانی با سید حسن نصرالله ، سفیانی با ملک عبدالله پادشاه اردن و... تطبیق داده شده است. برخی بحران‌ها و مصائب طبیعی نیز به عنوان نشانه‌های عصر ظهور معرفی شده است. انتشار این فیلم با واکنش مراجع تقلید و سیاسیون به نام کشور روبرو شد. با آغاز انتقادات سازندگان این فیلم کوشیدند اعتقادات خود را با برخی فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب و سایر علمای بزرگ توجیه کنند. اما علمایی مانند آیت الله کورانی با رد تایید این فیلم از سوی خود نشان داد این فیلم بیشتر با اهداف سیاسی و انتخاباتی طراحی و ساخته شده است. با آغاز دستگیری‌های عوامل سازنده برخی نهادهای امنیتی به برخی سرنخ‌ها از حمایت‌های برخی اشخاص درون دولت از این جریان رسیدند که به اتهام مشارکت در توزیع و تولید این فیلم و ترویج این گونه عقاید انحرافی بازداشت شدند. البته تا صدور حکم صادره از سوی دادگاه نمی‌توان این افراد را مجرم شمرد.»

تنظیم: هومن بهلولی