تبیان، دستیار زندگی
تلسکوپ فضایی پرکار و محبوب ناسا پس از 21 سال حضور فعال و پرحاصل در فضا به موفقیت بزرگ دیگری دست یافت: هابل توانست تعداد رصدهای علمی خود را به یک میلیون برساند و آخرین آنها به جستجوی نشانه های آب در اتمسفر سیاره ای بیگانه اختصاص یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک میلیون رصد با هابل


تلسکوپ فضایی پرکار و محبوب ناسا پس از 21 سال حضور فعال و پرحاصل در فضا به موفقیت بزرگ دیگری دست یافت: هابل توانست تعداد رصدهای علمی خود را به یک میلیون برساند و آخرین آنها به جستجوی نشانه های آب در اتمسفر سیاره ای بیگانه اختصاص یافته است.

هابل در 24 آوریل 1990 و با همراهی شاتل دیسکاوری در ماموریت STS-31 روانه فضا شد. اکتشافات این تلسکوپ تا کنون تقریبا تمامی زمینه های علم نجوم ،از علوم سیاره ای گرفته تا کیهان شناسی را تحت تاثیر خود قرار داده است. رکورد یک میلیونی این تلسکوپ تمامی رصدهایی که از زمان پرتابش از اهداف نجومی انجام داده و همچنین رصدهایی که به منظور تنظیم قطعاتش صورت گرفته را شامل می شود.

هابل به حل بسیاری از مشکلات نجوم که دانشمندان قبل از در مدار قرار گرفتن آن با آنها دست و پنجه نرم می کردند کمک کند. این تلسکوپ توانست فاصله میان ستارگان را دقیق تر اندازه گیری کرده و سرعت گسترش جهان را تنها با 10 درصد خطا تخمین بزند.

همچنین هابل توانست سن جهان و راهی در پیشه رو دارد را اندازه گیری و به دست دهد که این نتایج ناقض بسیاری از نظریات قبلی بود.تصاویر با دقت بالای این تلسکوپ امکان مشاهده چگونگی شکل گیری سیاه چاله ها را در کهکشان های نزدیک به ما را فراهم کرد و نیز توانست کهکشان هایی را که میلیاردها سال نوری از ما فاصله دارند را آشکار سازی کرده و درهای جدیدی از علم را برای ما بگشاید.

هابل یک میلیونُمین رصد خود را با استفاده از دوربین میدان باز 3 خود انجام داده است، دوربین نور مرئی و فروسرخ که از طیف سنج برخوردار است. این ابزار در ماموریت تعمیر هابل در چهارم جولای سال 2009 توسط فضانوردان  نصب شده است.

یک میلیون رصد با هابل

کیفیت تصاویر هابل

گرفتن عکس های رنگی با تلسکوپ فضایی هابل بسیار پیچیده تر از گرفتن این عکس ها با دوربین معمولی است. در اولین تفاوت آن است که هابل هرگز از فیلم رنگی استفاده نمی کند بلکه با استفاده از آشکارسازهای الکترونیکی خود نور را از فضا جمع آوری و ثبت می کند. این آشکارسازها عکس های کیهانی را به صورت رنگی تولید نمی کنند و عکس ها در مرحله اول سیاه و سفیداند. عکس های نهایی از ترکیب چند عکس سیاه و سفید که رنگ آنها در زمان پردازش به آنها اضافه شده است، به وجود می آیند.

رنگها در عکس های هابل، که به دلایل مختلف به وجود می آیند، همواره همان چیزی نیستند که ما از نزدیک می دیدیم( اگر می توانستیم آن اجرام را در سفینه فضایی و از نزدیک ببینیم.) ما بعضی مواقع از رنگ به عنوان یک ابزار استفاده می کنیم به این دلیل که یا باعث بهتر دیدن جزئیات می شوند و یا تصور و دیدن آن ها رنگ ها از عهده چشم انسان خارج است. یک عکس نوعی هابل از ترکیب چند عکس سیاه و سفید به نمایندگی رنگ های مختلف نور به وجود می آید.

محاسبات طیف نگارانه به بهانه عکاسی نجومی

با وجود اینکه هابل برای ثبت تصاویر فضایی زیبا شهرت زیادی به دست آورده است، یک میلیون رصد این تلسکوپ تنها با هدف ثبت تصاویر نبوده بلکه هابل در حال محاسبات طیف نگارانه به این موفقیت دست یافته است. در چنین محاسباتی نور دریافتی به رنگهای ترکیب کننده تجزیه می شوند و به این شکل ساختار شیمیایی منابع کیهانی آشکار می شوند.

یک میلیون رصد با هابل

رصد یک میلیونیوم هابل از سیاره ای به نام HAT-P-7b بوده است، سیاره ای گازی که از مشتری بزرگتر بوده و در مدار ستاره ای بزرگتر از خورشید در حرکت است. این سیاره که با نام کپلر 2b نیز شناخته می شود پس از اینکه یک تلسکوپ زمینی آن را کشف کرد توسط تلسکوپ کپلر مورد مطالعه قرار گرفت. اکنون نیز هابل برای تحلیل ساختار شیمیایی اتمسفر این سیاره ناشناخته به کار گرفته شده است.

به گفته "درک دمینگ" از مرکز فضایی گودارد هابل در جستجوی نشانه ای از بخار آب در اتمسفر این سیاره است. رصدهای هابل رصدهای بسیار ارزشمندی هستند و تحلیل آنها به ماه ها زمان نیاز دارد تا وجود یا عدم وجود بخار آب در اتمسفر این سیاره به اثبات برسد.

دمینگ معتقد است هابل نشان داده برای آشکار کردن ویژگی های اتمسفر سیاره های فراخورشیدی از قابلیت کافی برخوردار است و دانشمندان نیهابل ف تلسکوژ هابلز مشتاقانه در انتظار آشکار شدن اسراری هستند که این سیاره از آنها پنهان کرده است.

فرآوری:م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


خبر به نقل از مهر