تبیان، دستیار زندگی
احتمال حضور آیت​الله جنتی در جمع تصمیم​گیران جامعتین برای ایجاد اجماع میان اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم، خبری بود که از هفته گذشته به محافل رسانه​ای راه یافت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله جنتی در تصمیم گیری انتخاباتی؟


احتمال حضور آیت الله جنتی در جمع تصمیم گیران جامعتین برای ایجاد اجماع میان اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم، خبری بود که از هفته گذشته به محافل رسانه ای راه یافت.

جنتی

به گزارش خبرآنلاین، این روحانی 85 ساله از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که حضورش در کنار آیت​الله مهدوی​کنی و آیت​الله یزدی در حلقه تصمیم گیران اصولگرایی از این منظر خواهد بود. آیت​الله جنتی در سال​های گذشته سوابقی همچون دبیری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، امامت جمعه موقت قم، کرمانشاه و تهران، عضویت در شورای پشتیبانی جنگ، مدیریت در دادگاه​های انقلاب اسلامی، نمایندگی مجلس خبرگان در دوره اول و دوم از استان خوزستان و در دوره سوم از استان تهران و عضویت در هیأت تحقیق مجلس خبرگان، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در شورای عالی تبلیغات خارجی، مسوؤلیت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و عضویت در کمیسیون صدا و سیما، را در کارنامه کاری خود دارد.

اما آنچه که حضور وی در کمیته وحدت اصولگرایان را بحث برانگیز کرده است، هیچ یک از این سمت​ها نیست. بلکه عضویت وی در شورای نگهبان و دبیری این نهاد نظارتی بر اجرای انتخابات است که برخی مخالفت​ها را با حضور وی در این کمیته برانگیخته است.

اعلام حمایت برخی اعضای شورای نگهبان از جمله آیت​الله جنتی از نامزدی محمود احمدی​نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 88، این بهانه را به دست منتقدان آن انتخابات داد که بی​طرفی شورای نگهبان را زیر سوال برده و در مورد سلامت انتخابات تشکیک کنند.

با گذشت دو سال و اندی از آن زمان، همچنان همین نگرانی​ها وجود دارد. علی​رغم برخی استقبال​ها از حضور آیت​الله جنتی در این عرصه، انذارهایی نیز برای حفظ بی طرفی شورای نگهبان، ارائه شده است. بویژه اینکه به گفته حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان، پس از اعلام حمایت​های برخی اعضای شورای نگهبان از یکی از نامزدهای انتخابات گذشته، به آنها تذکر هم داده شده است.

مجموعه نظرات فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس در خصوص حضور آیت​الله جنتی در جمع آقایان مهدوی​کنی و یزدی برای تصمیم گیری انتخاباتی اصولگرایان را در ادامه بخوانید.

اسامی افراد

 سمت

 گرایش سیاسی

آیا موافق حضور آیت​الله جنتی در جمع آقایان مهدوی​کنی و یزدی برای تصمیم گیری انتخاباتی هستید؟

 چرا؟

 منبع

غلامرضا مصباحی​مقدم

نماینده تهران

عضو جامعه روحانیت مبارز

آیت​الله جنتی در این عرصه وارد نشده​اند.

عمده تلقی​ها از محوریت جامعتین در ایجاد اجماع میان اصولگرایان در انتخابات آتی است که نماد آن هم آیت​الله مهدوی کنی و آیت​الله یزدی هستند. ممکن است آیت​الله جنتی در سطح این افراد، برای مشورت دعوت شوند اما ایشان به دلیل آنکه دبیر شورای نگهبان هستند، بعید است که وارد کمیته​های انتخاباتی شوند.

خبرآنلاین

علی مطهری

نماینده تهران

----

حضور ایشان را به صلاح نمی​دانم.

ایشان عضو شورای نگهبان و برگزار کننده انتخابت است. حمایت ایشان از برخی نامزدها شبیه اتفاقی است که در انتخابت گذشته رخ داد و مشکلاتی را بوجود آورد که باید از تکرار آن پرهیز شود.

خبرآنلاین

پرویز سروری

نماینده تهران

عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

بعید می دانم آقای جنتی وارد شوند

با توجه به جایگاه ایشان در شورای نگهبان، بعید است که او در این موضوع ورود یابد. خود آقای جنتی نخواهد پذیرفت که به عنوان ناظر بر انتخابات، در کنار این مجموعه قرار بگیرد.

خبرآنلاین

حمیدرضا ترقی

معاون بین الملل موتلفه اسلامی

این یک شایعه است.

هدف از انتشار این شایعه، جلوگیری از موفقیت اصولگرایان برای وحدت است.

خبرآنلاین

محسن غرویان

عضو هیات علمی جامعه المصطفی

از شاگردان سابق آیت​الله مصباح

بله. درخواست​های زیادی هم از ایشان شده است.

آقای جنتی با عنوان یک چهره شاخص می​تواند نقش موثری در ایجاد وحدت بین اصولگرایان ایفا کند. حضور ایشان منافاتی با دبیری شورای نگهبان ندارد.

خبرآنلاین

محمد اسماعیل کوثری

نماینده تهران

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی

اطلاعم در این زمینه کامل نیست.

اگر هم وارد شوند به خاطر شخصیت اصولگرایانه و شیخوخیتشان است نه به واسطه اینکه دبیر شورای نگهبان است.

خبرآنلاین

حمیدرضا فولادگر

نماینده اصفهان

عضو جامعه اسلامی مهندسین

خبر ندارم.

در انتخابات گذشته هم به دلیل اعلام حمایت برخی اعضای شورای نگهبان از یکی از نامزدها به آنها تذکر داده شد.

خبرآنلاین

فاطمه آلیا

نماینده تهران

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی

قرار بر ورود به معنی دخالت ایشان نیست.

حضور آیت‌الله جنتی جهت وحدت اصولگرایان است و با هدف« هدایت نه دخالت». اگر آیت الله مهدوی کنی یا جنتی وارد این عرصه شوند، این وحدتی است که منظور نظر مقام معظم رهبری است.

قرار است ایشان در تا جایی که وحدت حاصل شود، هدایت کنند و بعد از آن خود به خود از عرصه کنار می‌روند.

خبرآنلاین

علی عباسپور

نماینده تهران

--------

ترجیح می‌دهم سکوت کنم.

ایشان می‌تواند نماینده بخشی از اصولگراران باشد اما نمی‌خواهم در این باره حرفی بزنم

خبرآنلاین

حسین ابراهیمی

نمایند بیرجند

عضو جامعه روحانیت مبارز

بعید نیست که وارد شوند.

من در این مورد اطلاع دقیقی ندارم و نمی توانم در مورد احتمال حضور ایشان اظهار نظر کنم.

خبرآنلاین

احمد سالک

دبیر هیات عالی گزینش

عضو جامعه روحانیت مبارز

این خبر صحت ندارد.

احتمال پیوستن آیت الله جنتی به کمیته 3 نفرهۀ شایعه است.

باشگاه خبرنگاران

بخش سیاست تبیان


منبع : خبرآنلاین