تبیان، دستیار زندگی
صدای آمریكا كه روزی ادعا می‌كرد، در میان ایرانیان 10 میلیون بیننده دارد، به اعتراف امیرعباس فخرآور یكی از نیروهای این رسانه، هم‌اكنون تعداد بیننده‌هایش از NITV لس‌آنجلس هم كمتر شده و همة اینها به مدد سوء استفادة بهاییان از پول مالیات دهندگان آمریكایی، حم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

VOA  در اختیار بهاییان


صدای آمریكا كه روزی ادعا می‌كرد، در میان ایرانیان 10 میلیون بیننده دارد، به اعتراف "امیرعباس فخرآور" یكی از نیروهای این رسانه، هم‌اكنون تعداد بیننده‌هایش از NITV لس‌آنجلس هم كمتر شده و همة اینها به مدد سوء استفادة بهاییان از پول مالیات دهندگان آمریكایی، حمایت دولتمردان آمریكایی از آنها و مدیریت بهاییان بر این رسانه است.


گزارش پیش‌رو به بررسی نفوذ و سیطرة فرقة بهاییت در اركان و بدنة این شبكه تلویزیونی ضدّ ایرانی پرداخته است.

برای بازشناسی هدف تأسیس VOA، نگاهی به تاریخچة آن ضروری است. از 7 دسامبر 1941 كه حملة ژاپنی‌ها به «پرل هاربر» در جنگ جهانی دوم زمینة ورود آمریكا به جنگ را فراهم كرد، نخستین جرقه‌ها برای تأسیس Voice Of America زده شد.

voa

نگاهی به تاریخچة صدای آمریكا

در مارس 1942 رادیوی دولتی ایالات متحده با عنوان رادیوی عمومی ملی(NPR) و چندی بعد نیز بخش بین‌المللی آن با عنوان صدای آمریكا (VOA) شروع بكار كرد. هدف از تأسیس این بخش بین‌المللی، بهبود چهرة آمریكا در جهان و گسترش آزادی و دموكراسی مورد نظر آمریكا در كشورهای دیگر بود.

«صدای آمریكا» در واقع ابزاری بود برای اجرای سیاست‌های وزارت امور خارجة ایالات متحده و همچنین تأثیر بر افكار مردم جهان نسبت به ایالات متحده كه از طریق زبان رسانه دنبال می‌شد.

مجموعة صدای آمریكا دارای 44 پخش‌كنندة رادیویی به زبان‌های مختلف و 24 پخش كنندة تلویزیونی است. این مجموعه از بدو تأسیس با هدف استفاده و بهره‌گیری از ابزار دیپلماسی عمومی پایه‌گذاری و تأسیس شد كه گسترة پخش آن، آسیا، اروپا و شمال آفریقا را شامل می‌شود.

رادیوی عمومی ملی (NPR) و مجموعة صدای آمریكا (VOA) هر دو زیر مجموعة هیأت مدیره رسانه‌های خارجی دولت ایالات متحدة آمریكا یا همان BBG هستند و زیر نظر این هیأت مدیره ـ كه اعضای آن متشكل از شورای روابط خارجی آمریكا و نمایندگان منصوب دستگاه وزارت امور خارجه ایالات متحده است ـ اداره می‌شود.

رئیس BBG با رأی مجلس سنای آمریكا انتخاب می‌شود. همچنین BBG زیر نظر «تیم بازرسی ویژة ایالات متحدة آمریكا» فعالیت می‌كند و این تیم گزارش‌های خود را به مجلس سنای ایالات متحده و وزارت خارجه ارائه می‌دهد.

هم‌اكنون بودجة سالیانة صدای آمریكا 800 میلیون دلار است كه از محل مالیات‌های مردم آمریكا تأمین می‌شود.

تاریخچة تأسیس بخش فارسی صدای آمریكا

در آوریل 1979 بلافاصله پس از وقوع انقلاب اسلامی، بخش فارسی رادیو صدای آمریكا ابتداء با هدف جهت‌دهی به انقلاب ایران و در پی ناكامی، با هدف مقابله با انقلاب اسلامی و به چالش كشیدن آن، با 30 دقیقه برنامة روزانه راه‌اندازی شد.

از 22 نوامبر 1979"احمدرضا بهارلو" فعالیت خود را در این رسانه آغاز كرد. در كنار بهارلو، مجریان دیگری همچون رامش راسخ، بهروز عباسی و اكبر ناظمی كه از كاركنان رادیو ایران بودند با هدایت بهارلو كارشان را در بخش فارسی صدای آمریكا آغاز كردند.

(VOA PNN) توسط جیمز گلاسمن (از اعضای ارشد انستیتوی آمریكن اینترپرایز) رئیس جدید هیئت مدیرة رسانه‌های خارجی ایالات متحده اداره می‌شود. وی كه از سال 2007 مدیریت این مجموعه را در اختیار گرفته است از بدو قبول تصدی این مسئولیت، ارتباط بسیار نزدیكی با محافل بهاییان ایالات متحده و حیفا در اسرائیل پیدا كرده است

نزدیك به دو دهه بعد از آغاز به كار احمدرضا بهارلو در مجموعه صدای آمریكا و راه‌اندازی رادیو فارسی، مسئولیت راه‌اندازی تلویزیون این مجموعه نیز به وی سپرده شد. در تاریخ 18 اكتبر 1996، نخستین امواج تلویزیون فارسی صدای آمریكا با اجرای احمد رضا بهارلو برای تمام دنیا پخش شد.

تا سال‌ها بعد، بهارلو خود سازنده و مجری بسیاری از برنامه‌های خبری تحلیلی و سیاسی این تلویزیون بود. بهارلو در ادامه پس از برنامه هفتگی میزگردی با شما، در 11 سپتامبر 2002 برنامه (فصلی دیگر) و در 6 جولای 2003 برنامه روزانه خبرها و نظرها را راه‌اندازی كرد.

وسعت برنامه‌های بهارلو كه خود همزمان ریاست بخش فارسی رادیو و تلویزیون صدای آمریكا را بر عهده داشت بحدی رسید كه مخاطبان هر زمان كه «پیچ تلویزیون» را می‌چرخاندند، بهارلو مقابل دوربین نشسته بود و مشغول اظهار نظر و ارائه تحلیل بود.

امپراتوری بی‌رقیب بهارلو وقتی از هم گسست كه پخش رادیویی صدای آمریكا به بنیاد رادیو آزاد آمریكا سپرده و از مجموعة VOA منفك شد كه این آغازی بر افول این پیرمرد بود.

بهاییان در صدای آمریكا

بهارلو اگر چه خود یك بهایی نبود، امّا تمایل زیادی به نزدیكی با بهاییان داشت. این موضوع بخصوص در استخدام كارمندان بخش فارسی و گزینش همكاران ایرانی وی از میان بهاییان مشهود است.

voa  -ماهواره

نخستین همكاران وی در این بخش رامش راسخ، بهروز عباسی و اكبر ناظمی بودند كه دو نفر نخست از بهاییان نامدار ایرانی در رادیو و تلویزیون دوران پهلوی در ایران بودند.

با آغاز به كار «كنت تام لینسون» به عنوان رئیس BBG، ناگهان شیلا گنجی از بهاییان سرشناس و از اعضای جامعة بهایی در سازمان ملل متحد، در غیاب احمد بهارلو در آوریل 2004 بعنوان رئیس بخش فارسی VOA مشغول بكار می‌شود.

كنت تام لینسون كه خود از اعضای AIPAC یا همان جامعة لابی یهودیان در ایالات متحده محسوب می‌شود، گروهی از سرشناس‌ترین بهاییان را وارد چرخه مدیریت صدای آمریكا می‌كند كه «آوی داویدی»، «ستارة درخشش» یكی از مهره‌های اصلی رسانه‌های جامعة جهانی بهاییت و مهتاب فرید از جمله مهم‌ترین آنها بودند.

در این میان، آوی داویدی نقش بسیار مهم و تعیین كننده‌ای در روند بهایی سازی صدای آمریكا ایفا می‌كند به گونه‌ای كه یك‌باره تعداد زیادی از كارمندان مسلمان‌زاده صدای آمریكا همچون علی مستعانی و سید رسول افخمی از این مجموعه اخراج یا مستعفی می‌شوند و جای آنها را چهره‌های شاخص تلویزیون «صدای دوست» ارگان رسمی بهاییان در حیفا و اسرائیل می‌گیرند.

به این ترتیب با ورود شیلا گنجی به حلقة مدیریت صدای آمریكا، محفل كارمندان و مدیران بهایی در این رسانة فارسی زبان تكمیل می‌شود و چهره‌هایی همچون اكبر ناظمی، بهروز عباسی، ارژنگ داوودی، رامش راسخ، آوی داویدی، مهتاب فرید و ستاره درخشش در كنار هم قرار می‌گیرند.

مجموعة صدای آمریكا دارای 44 پخش‌كنندة رادیویی به زبان‌های مختلف و 24 پخش كنندة تلویزیونی است. این مجموعه از بدو تأسیس با هدف استفاده و بهره‌گیری از ابزار دیپلماسی عمومی پایه‌گذاری و تأسیس شد كه گسترة پخش آن، آسیا، اروپا و شمال آفریقا را شامل می‌شود

سفر مدیران صدای آمریكا به حیفا

هم‌اكنون نیز (VOA PNN) توسط جیمز گلاسمن (از اعضای ارشد انستیتوی آمریكن اینترپرایز) رئیس جدید هیئت مدیرة رسانه‌های خارجی ایالات متحده اداره می‌شود. وی كه از سال 2007 مدیریت این مجموعه را در اختیار گرفته است از بدو قبول تصدی این مسئولیت، ارتباط بسیار نزدیكی با محافل بهاییان ایالات متحده و حیفا در اسرائیل پیدا كرده است.

شاهد این مدعا، ارتباطات نزدیك وی با بهروز بهبودی مدیر و بنیان‌گذار (Council for Democratic Iran) و از بهاییان سرشناس است.

وی در اوایل سپتامبر 2008 به همراه سناتور تام كوبرن رئیس «تیم بازرسی ویژه» ایالات متحده آمریكا و از اعضای مؤثر سنا برای تصویب بودجة BBG به اسرائیل سفر كرد و در دفتر بهروز بهبودی در حیفا به دیدار وی شتافت.

از آن پس روند بكار گیری بهاییان در تلویزیون فارسی صدای آمریكا به نسبت گذشته اوج گرفته است. پس از استعفای كنت تام لینسون رئیس قبلی BBG كه با فشار شدید سناتور كوبرن انجام گرفت، گلاسمن برای ریاست این شورا پیشنهاد شد.

شیلا گنجی به شدّت تحت حمایت تام لینسون بود و استعفای تام لینسون ضربة بزرگی به شبكةشیلا گنجی وارد كرد.

ریخت‌وپاش‌های بهاییان در خرج كردن بودجه

اخراج شیلا گنجی، هم به دلیل آزرده كردن بوش بود و هم به دلیل ریخت‌وپاش‌های فراوانی بود كه از سوی این بهایی و دار و دسته‌اش صورت می‌گرفت.

voa  -ماهواره

وی از زمان آغاز به كارش در صدای آمریكا، حلقه‌ای از دوستان و نزدیكان بهایی خود را از رسانه‌های رادیویی و تلویزیونی بهاییان در حیفا در اسرائیل به آمریكا فراخوانده و بكار گرفته بود، بطوری كه گزارش‌های رسیده به كمیتة تحقیق و بررسی سنا، آنان را واداشت در این زمینه تحقیقات جدّی صورت دهند.

امّا با آغاز بكار دورة جدید مدیریت در صدای آمریكا و رفتن شیلا گنجی، مدیریت صدای آمریكا میان بهاییان دست به دست شد. به این ترتیب یكی از نزدیكان به جامعة بهایی در رأس هرم مدیریت مهم‌ترین رسانة دولتی آمریكا قرار گرفت كه این امری بی‌سابقه است.

به گفته امیر عباس فخرآور، روشن نبودن هدف برای بیشتر كاركنان این رسانه موجب شده كه نیروهای غیربهایی از فعالیت در این رسانه كنار بكشند.

وی تصریح می‌كند:‌ اطمینان دارم كه مالیات دهنده‌های آمریكایی خبر ندارند كه با پول مالیاتشان در VOA و رادیو فردا، گروهی از مجریان و كاركنان این رسانه‌ها سعی دارند ادای اپرا وینفری، كریستین امانپور، لری كینگ، و بیل اورایلی را در بیاورند و پولدار و مشهور شوند.

در حال حاضر، تعداد بینندگان صدای آمریكا ـ كه روزی ادعا می‌كرد در میان ایرانیان 10 میلیون بیننده دارد ـ به اعتراف عباس فخرآور از NITV لس آنجلسی هم كمتر شده است و همة اینها به مدد سوء استفادة بهاییان از پول مالیات دهندگان آمریكایی، حمایت دولتمردان آمریكایی از آنها و مدیریت بهاییان بر این رسانه است.

فرآوری :قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان


منبع: ماهنامه موعود شماره 107