تبیان، دستیار زندگی
بعضی از آرایشگاه‌ها، به طور غیر قانونی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که اغلب ناشناخته است. این فعالیت‌ها آسیب‌های زیاد و غیر قابل جبرانی را پدید می‌آورند، بدون این که قانونی برای کنترل این موارد ناموجه وجود داشته باشد. که جای تأمل بیشتری از سوی مسئولین امر
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه رئیسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترویج زیبایی با روش‌های غیر قانونی


بعضی از آرایشگاه‌ها، به طور غیر قانونی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که اغلب ناشناخته است. این فعالیت‌ها آسیب‌های زیاد و غیر قابل جبرانی را پدید می‌آورند، بدون این که قانونی برای کنترل این موارد ناموجه وجود داشته باشد. که جای تأمل بیشتری از سوی مسئولین امر دارد.


ارایش-تاتو-خالکوبی-

به غیر از بسیاری از آرایشگاه‌ها که به طور قانونی فعالیت می‌کنند. اما بعضی از آرایشگاه‌ها، به طور غیر قانونی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که اغلب ناشناخته است. این فعالیت‌ها آسیب‌های زیاد و غیر قابل جبرانی را پدید می‌آورند، بدون این که قانونی برای کنترل این موارد ناموجه وجود داشته باشد. که در این مقاله به بعضی از این موارد می‌پردازیم، که جای تأمل بیشتری از سوی مسئولین امر دارد.

از جمله موارد بسیار رایج کارهای غیر قانونی در این آرایشگاه‌ها، انجام کارهایی مانند اعمال زیبایی‌های غیر بهداشتی و غیر استاندارد است. مثل : تاتو یا خال کوبی روی بدن و صورت که اغلب این کارها، بدون نظارت و یا بدون داشتن مدارک رسمی و تخصصی، انجام این زیبایی‌ها در این آرایشگاه‌ها صورت می‌گیرد. آرایشگرانی موجود دارند که برای سودجویی بیشتر، گاهی برای تاتو یا خالکوبی کردن، از یک سوزن چند بار استفاده می‌کنند، که همین این امر باعث ترویج انواع بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی می‌شود. خیلی اوقات این مشکلات عامل رواج بیماری‌های غیر قابل علاج مثل ایدز و هپاتیت می‌باشد.

گاهی اوقات تجویزهای زیبایی مثل کرم‌های خاص، یا دستورالعمل های زیبایی از سوی آرایشگران و یا عوامل آن‌ها تجویز می‌شود. که اصلاً در حوزه تخصصی آن‌ها نمی‌باشد و همین تجویزها باعث می‌شود که انواع بیماری‌های پوستی رواج یابد.  این اعمال تحت شرایط غیر بهداشتی ممکن است باعث عواقبی شود که غیر قابل جبران است. حتی گاهی اوقات باعث فوت قربانیان می‌شود.

و به طور پیشرفته‌تر دیده می‌شود که اعمال زیبایی خاصی مثل لیفتینگ صورت یا سینه و... صورت می‌گیرد که عوارض بسیار زیاد و غیر قابل جبرانی را پدید می‌آورد. اغلب این مراکز برای چنین رفتارهایی که انجام می‌دهند تبلیغات کاذب و نادرستی را توسط تراکت پخش کن‌ها و حتی روزنامه‌های رسمی انجام می‌دهند بدون این که کار و عملکرد آن‌ها از سوی مسئولین امر کنترل و پیگیری شود.

بسیاری از این آرایشگاه‌ها، دست به فروش لوازم آرایشی غیر استاندارد و ساخته شده از مواد فاسد می‌زنند، که در ظاهر لوازم آرایش با مارک‌ها و برندهای معروف می باشند، اما پر شده از مواد سمی و چربی حیوانات مختلف است

علاوه بر این، موارد غیر مذهبی و غیر اخلاقی زیادی در این مراکز صورت می‌گیرد که به هیچ نوعی به طور مشهود صورت گرفته نمی‌شود. در خیلی از موارد دیده می‌شود که در لباس و ظاهر آرایشگاه، مرکزی برای ترویج فساد و فحشا تاسیس می‌شود. مثلاً در بسیاری از موارد آرایشگاه‌های زنانه، مرکز پخش مواد مخدر و محرک می‌باشند. چون کمتر می‌شود که نیروی انتظامی به یک آرایشگاه زنانه مظنون شود. اگر رفت و آ مدها به یک ساختمانی صرفاً توسط مردان باشد، فوراً اطرافیان و اهالی محله مشکوک شده و فوراً به پلیس گزارش می‌دهند. اما یک آرایشگاه زنانه، مرکزی است که اگر خانم‌ها به آنجا مراجعه کنند، کمتر برای اهالی آن منطقه شک برانگیز است.

همچنین بسیاری از موارد ممکن است؛ این مراکز وابسته به باندهایی باشند که دختران و زنان را از این طریق اغفال کرده، به مردان فاسد معرفی کرده و به دامن فساد بکشانند؛ و با انواع فریب مالی و موقعیتی آن‌ها را به گونه‌ای از راه به در کنند.

ارایش-تاتو-خالکوبی-

همچنین بسیاری از این آرایشگاه‌ها، دست به فروش لوازم آرایشی غیر استاندارد و ساخته شده از مواد فاسد می‌زنند، که در ظاهر لوازم آرایش با مارک‌ها و برندهای معروف می باشند، اما پر شده از مواد سمی و چربی حیوانات مختلف است.

حتی در این مراکز افراد سود جو و فاسدی کار می‌کنند که ممکن است، گاهی از عروس‌ها و خانم‌های آرایش کرده عکس گرفته و یا به طور غیر قانونی فیلم برداری می‌کنند و آن‌ها را بر روی سایت‌های غیر اخلاقی به نمایش می‌گذارند؛ و یا به صورت سی دی در آورده و آن را در جامعه توزیع می‌کنند.

گاهی اوقات همین مکان‌ها شرایطی را برای اشاعه فساد و فحشای بیشتر فراهم می‌آورند. ارائه مدهای غربی و غیر معمول بیشتر اوقات در این مکان‌ها تبلیغ و ارائه می‌گردند. ترویج بد حجابی و بی حجابی نیز یکی دیگر از مواردی است که در این مراکز رواج می‌یابد و به تبع آن آسیب‌های دیگری را در جامعه پدید می‌آورند. مثل اینکه در خیلی از موارد این مکان‌ها محل برگزاری شوهای لباس و تبلیغ فشن ها می‌باشد که بسیاری از اوقات، این لباس‌ها به صورت دسته دوم ارائه می‌شود که قطعاً باعث ایجاد بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های پوستی است.

با این حال که بعضی از کارهای زیبایی مختص آرایشگاه‌ها می‌باشد، اما همین فعالیت‌ها نیز نیاز به تخصص دارد مثل کاشت ناخن و ... که حتماً باید فردی که در این زمینه فعالیت می‌کند دوره‌های خاصی را بگذراند. اما اغلب این افراد به خاطر سود جویی بیشتر از افراد غیر متخصص استفاده می‌کنند.

گاهی اوقات تجویزهای زیبایی مثل کرم‌های خاص، یا دستورالعمل های زیبایی از سوی آرایشگران و یا عوامل آن‌ها تجویز می‌شود که اصلاً در حوزه تخصصی آن‌ها نمی‌باشد و همین تجویزها باعث می‌شود که انواع بیماری‌های پوستی رواج یابد

به هر صورت دادن جواز آرایشگاه به افراد باید با توجه به شرایط خاصی صورت گیرد. از جمله ارزیابی سلامت روانی و اخلاقی افرادی که می‌خواهند چنین مراکزی را تاسیس کنند. باید کاملاً مواد مورد استفاده آن‌ها از کانال خاصی کنترل شود تا از استفاده از مواد آسیب زا جلوگیری شود. بهتر است، از طریق اتحادیه مربوطه افرادی به عناوین مختلف وارد چنین آرایشگاه‌هایی شده و به ارزیابی موقعیتی این مکان‌ها بپردازند. حتی بانوان مأمور نیروی انتظامی، به صورت‌های مختلف وارد چنین مراکزی شده و به بررسی همه جانبه بپردازند.

فاطمه رئیسی

بخش اجتماعی تبیان


لینک‌های مرتبط :

• مردانگی زنانه شده 

• تخصصی به نام شایعه سازی