تبیان، دستیار زندگی
راه آسانتر و مطمئن تری که می تواند خانواده را از تنش ، التهاب ، دلخوری و سوء تفاهم دور کند، برقراری ارتباط صحیح است و کلید این ارتباط گفتن و گوش دادن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راحت بگوئیم،موثر بشنویم


امروزه زندگی ماشینی کمتر مجالی را برای تعامل و ارتباطات انسانی باقی گذاشته، با یک نگاه به  مسافران مترو یا هواپیما و حتی کارمندان یک اداره، در می یابید که بسیاری از افراد فقط در کنار یکدیگر، زندگی می کنند نه با هم. خانواده ؛ کوچکترین واحد جامعه هم ازاین مسئله مستثنی نیست. زندگی خانوادگی فقط به معنی بودن زیر یک سقف نیست. خانواده ای مطلوب است که خانه برای اهالی آن محلی آرام و فضایی امن باشد.


گفتگو

آرامش بخشی مهمترین کارکرد خانواده است. برای داشتن خانواده ای آرام باید درجستجوی عوامل ناآرامی و از بین بردن آنها بود. نا آرامیها دراثر نشناختن یکدیگر یا درک نشدن احساسات و عواطف و یا بد فهمی ها ایجاد می شود.

زن و مردی که با هم زندگی مشترکی را آغاز می کنند از دو خانواده با دو فرهنگ و تربیت مختلف آمده اند و افکار، عقاید، عادات و رفتارهایشان تحت تاثیر آموزشهای قبلی آنها قرار دارد و حالا در این ترکیب جدید می خواهند یکدیگر را بشناسند و برای شناخت چه بسا از شیوه آزمون و خطا استفاده می کنند که اکثرا نتیجه مطلوب ندارد بلکه تولید سوءظن نموده و روابط را سردترمی کند.

راه آسانتر و مطمئن تری که می تواند خانواده را از تنش ، التهاب ، دلخوری و سوء تفاهم دور کند، برقراری ارتباط صحیح است و کلید این ارتباط  گفتن و گوش دادن است.

به راحتی و دور از گلایه و الفاظ تلخ، با مهربانی و امید، احساسات خود را بگویید و احساسات دیگران را به نسبت یک زبان و دو گوشی که خدا به شما داده با آرامش و احترام بشنوید .

با هم گفتگو کنید و هیچ گاه تصور نکنید تمام انتظارات و توقعات شما از چهره تان پیداست و نیازی به حرف زدن نیست.

به راحتی و دور از گلایه و الفاظ تلخ، با مهربانی و امید، احساسات خود را بگویید و احساسات دیگران را به نسبت یک زبان و دو گوشی که خدا به شما داده با آرامش و احترام بشنوید .

علاوه برگفتگوی جمعی خانوادگی که بسیار مهم و مفید است با تک تک اعضای خانواده تان نیز حرف بزنید.با همسرتان به تنهایی صحبت کنید. بگذارید از خودش بگوید. و با دقت و آرامش گوش کنید.

مهم ترین مهارت یک مرد در ارتباط با همسرش، شناسایی و اهمیت دادن به احساسات و عواطف همسر است و پایان دادن به نگرانی ها و دلهره های زنانه ی او. به سادگی بگویید او را دوست دارید.

نوجوان و جوان

با هریک از فرزندانتان نیز بیرون بروید و درشرایطی دوستانه و بدون مزاحم و شریک(موبایل خاموش)درباره آینده ، اهداف و امیدهای او گفتگو کنید ، به او فرصت دهید تا در فضایی محترمانه و صمیمی با شما حرف بزند(باز به همان به نسبت یک زبان و دو گوش) با آرامش گوش کنید و او را هدایت و تقویت کنید.به این ترتیب علاوه بر اینکه از اسارت ذهنیت ها خارج می شویم محبتمان نسبت به اعضای خانواده روز به روز بیشتر می شود .

اگر خوب گوش بدهیم  بهتر به مسائل احاطه پیدا نموده و درست تفسیر و تصمیم گیری می کنیم و آنگاه موثرتر و زیباتر پاسخ می دهیم .

هم خوب و راحت بگوییم و هم خوب و موثر گوش کنیم.

اما ممکن است والدینی اهل گفتگو نباشند .شما به عنوان فرزندان آن ها،اگر والدینتان با این شیوه با شما گفتگو نمی کنند شما با مهربانی و تشویق آنها را به این سبک گفتگو دعوت کنید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : سایت حجت الاسلام شهاب مرادی

مقالات مرتبط :

مناظره های زناشویی

درست صحبت كردن را بیاموزید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.