تبیان، دستیار زندگی
کلخورانی اعلام کرد: برگزاری دومین جشنواره خدمات شهری با هدف افزایش ابتکار عمل مدیریت شهری.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرهنگ سازی در شهر تهران، چگونه؟


کلخورانی اعلام کرد: برگزاری دومین جشنواره خدمات شهری با هدف افزایش ابتکار عمل مدیریت شهری.

شهرداری-فضای سبز-کلخورانی

معاون خدمات شهری شهردار تهران با بیان اینکه دومین جشنواره خدمات شهری از 15 تا 25 تیر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری در بوستان گفت و گو برگزار می‌شود، هدف از برگزاری این جشنواره را آموزش‌های شهروندان در روش‌های مشارکت حداکثری و افزایش ابتکار عمل مدیریت شهری عنوان کرد.

وی ادامه داد: به اعتقاد من باید از برخی نگاه‌های سیاسی و اقتصادی نسبت به شهر دست برداشت و به مشکلات مردم پرداخت ما به عنوان مسئولان شهری موظف هستیم این جشنواره را در راستای فرهنگ سازی مناسب در شهر تهران به نحو احسن برگزار کنیم تا با جذب مخاطبان زیاد به اهداف خود دست یابیم.

اهداف و محورهای بسیاری برای این جشنواره تعریف شده است اما به اختصار می‌توان به آشنایی بیشتر شهروندان با توانمندی و مشکلات شهر تهران، آموزش‌های شهروندان در روش‌های مشارکت حداکثری، آموزش روش‌های ارتقاء فرهنگ شهرنشینی، اطلاع رسانی از هزینه‌های ناشی از عدم همکاری و مشارکت‌های مردم با شهرداری، افزایش ابتکار عمل مدیریت شهری و تشریح ابعاد متعدد آموزه‌های اسلامی در موضوع خدمات شهری اشاره کرد.

پوشاندن انهار برای مبارزه با جانوران موذی در حال بررسی است.

در ادامه این نشست کلخورانی در پاسخ به سئوالی در مورد فعالیت‌ها و اقدامات به انجام رسیده از سوی شهرداری تهران برای مبارزه با جانوران موذی شهر خصوصاً موش، اظهار کرد: به طور کلی موش‌ها را نمی‌توان ریشه کن کرد و تنها بحث کنترل جمعیت موش‌ها مطرح است، چرا که محل رشد این جانوران موذی در معابر شهر و انهار است که متأسفانه به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی توسط شهروندان ادامه حیات آن‌ها فراهم شده است، این در حالی است که شهرداری تهران هر سمی را که برای نابودی این حیوانات موذی استفاده می‌کند به دلیل عدم مشارکت شهروندان و ریختن مواد غذایی پروتئینی در انهار موجب از بین رفتن اثر سم و رشد این موجودات می‌شود.

وی در ادامه افزود: استفاده بیش از حد سموم برای نابودی حیوانات موذی برای انسان‌ها نیز خطرناک است.

در ادامه نشست محمد حیدرزاده مشاور شهردار در امور محیط زیست و رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران نیز در خصوص کنترل این حیوانات موذی گفت: کلان شهرهای بزرگ دنیا همچون لندن و نیویورک نیز با مشکل حیوانات موذی مواجه هستند اما باید بگویم در هیچ جای دنیا ما با انهار رو باز مواجه نیستیم که در تهران و سایر شهرهای ایران با آن مواجه ایم که این به دلیل نوع شهرسازی و انهار است.

وی ادامه داد: البته معاونت عمرانی و شهرسازی تهران با امکان سنجی پوشاندن انهار تهران به دنبال آن هستند تا با سرپوشیده کردن انهار فضای مناسب برای رشد و نمو این حیوانات موذی را از بین ببرند، هر چند کنترل این حیوانات موذی نیازمند فرهنگ سازی و مشارکت شهروندان است.

شهرداری-فضای سبز-کلخورانی

وی در ادامه به طرح جامع شرکت ساماندهی اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح جامع مواردی که مربوط به کنترل جانوران موذی در این طرح است به عنوان سند بالادستی ما قرار گرفته و به طور کامل به آن عمل خواهیم کرد تا توسط این طرح جامع و اسناد فرادستی در کنار مشارکت مردم به خصوص صنوف و سازمان‌های ذیربط بر این مشکل غلبه کنیم.

سرانه فضای سبز تهران در حد استاندارد است.

در ادامه نشست، محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران در خصوص میزان سرانه فضای سبز عمومی شهروندان تهران گفت: هم اکنون سرانه فضای سبز در حد استاندارد است چرا که از نظر ما 15 تا 25 متر عدد خوبی برای سرانه فضای سبز است و بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در حال حاضر این سرانه میان عدد 5/13 تا 14 متر است.

مختاری همچنین تصریح کرد: با وجود استاندارد بودن سرانه فضای سبز اما توزیع عادلانه این فضا در شهر تهران هنوز به طور کامل ایجاد نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اما طی چند سال اخیر با توجه به تدابیر شهردار تهران، سرانه فضای سبز در مناطق 11،10،7 و 17 که از بافت فشرده برخوردارند، افزایش یافته است.

برگزاری جشن پردازش تمامی زباله‌های شهر تهران در نیمه شعبان.

در ادامه مراسم، محمد فیاض مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز از برگزاری جشن پردازش تمام زباله‌های شهر تهران در 15 شعبان 26 تیرماه خبر داد و گفت: روزانه 7 هزار تن زباله در شهر تهران تولید می‌شود که خوشبختانه موفق شدیم پردازش تمامی این زباله‌ها را به عمل آوریم.

محمد فیاض مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز از برگزاری جشن پردازش تمام زباله‌های شهر تهران در 15 شعبان 26 تیرماه خبر داد و گفت: روزانه 7 هزار تن زباله در شهر تهران تولید می‌شود که خوشبختانه موفق شدیم پردازش تمامی این زباله‌ها را به عمل آوریم.

وی در ادامه به کلنگ زنی دومین مجموعه استیصال انرژی از زباله خبر داد و گفت: توسط این مجموعه روزانه 200 تن زباله به انرژی برق تبدیل خواهد شد و محل این مجموعه نیز در حومه جنوب شهر تهران است.

وی با بیان اینکه ما صرفاً به دیوارهایی که قابلیت نقاشی دارند، کشیدن نقاشی را مصوب می‌کنیم، گفت: نقاشی‌های موجود در شهر تهران نیز باید بر اساس لیستی که در سازمان زیباسازی تهیه می‌شود صورت گیرد، و در این خصوص ما به دنبال کاهش حجم نقاشی در سطح شهر تهران هستیم تا دیواره‌های شهر به روش‌های دیگری که ارزان‌تر از نقاشی باشد پوشانده شود.

بنا بر این گزارش، مراسم افتتاح دومین جشنواره خدمات شهری با حضور جمعی از مدیران شهری ساعت 17 بعد از ظهر روز چهارشنبه 15 تیر ماه پس از برگزاری نشست خبری، برگزار شد.

عباس عباس زادگان

بخش اجتماعی تبیان