تبیان، دستیار زندگی
شنا یکی از ورزش‌ها و سرگرمی‌های بسیار مناسب برای کلیه افراد در سنین مختلف، به ویژه در فصل گرما محسوب می‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نباید آب استخر شنا آلوده باشد


شنا یکی از ورزش‌ها و سرگرمی‌های بسیار مناسب برای کلیه افراد در سنین مختلف، به ویژه در فصل گرما محسوب می‌شود. اما همین ورزش مفرح می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی ما در پی داشته باشد.
شنا کردن در استخر
آب استخرها، در اثر اضافه شدن موادی از بدن شناگران (مانند مو، چربی، میکروب‌های دستگاه تنفس و گوارش و سایر باکتری‌های مضر و مواد زائد موجود در روی پوست) آلوده می‌شود. پس محل بسیار مناسبی برای آلوده شدن عده زیادی از مردمی است که از آب استخرها استفاده می‌کنند.

شنا کننده‌ها چه مواردی را باید رعایت کنند؟

- قبل از ورود به استخر از سلامت خود مطمئن باشید.

- قبل و بعد از استخر حتماً دوش بگیرید.

- از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنید.

- از ورود به استخری که به طور کامل پر از آب نیست و یا نجات غریق در محوطه نیست، خودداری کنید.

- از حوضچه کلر که مقدار کلر آن بسیار بالاست حتماً عبور کنید و یا قبل از ورود به استخر، حتماً پاهای خود را در حوضچه ضد عفونی به مدت یک دقیقه قرار دهید.

- از بردن مواد غذایی، ظروف مختلف به ویژه شیشه به محوطه استخر خودداری کنید.

در صورت وجود کدورت (تیرگی) آب وارد استخر نشوید، زیرا در صورت کدورت آب، اضافه کردن مواد گندزدا یا ازن هم تأثیری بر کنترل آلودگی آب استخر ندارد

- قبل از ورود به استخر، باید مثانه خود را تخلیه کنید.

- توجه خاص بانوان به عفونت‌های دستگاه ادراری و تناسلی حائز اهمیت است، چون این توجه مانع از شیوع این عفونت‌ها در آب استخر می‌شود.

- نحوه استفاده از استخر و بهداشت فردی را به کودکان خود آموزش دهید که شامل: استفاده نکردن مواد غذایی در استخر و استفاده از توالت قبل از ورود به آب استخر (ادرار نکردن در آب استخر) است.

- شناگران موظف هستند که قبل از ورود به استخر، بدن خود را با آب گرم و صابون بشویند. همچنین بعد از استفاده از آب استخر همین عمل را انجام دهند تا از آلودگی‌های احتمالی پیش گیری به عمل آید.

- برای حفظ سلامت خود کمتر از 8 ساعت پس از استفاده از استخر، بدن خود به ویژه محل‌های چین خورده مانند لای انگشتان به ویژه انگشتان پا و زیر بغل‌ها را کاملاً با آب و صابون بشویید.

صاحبان استخرها چه مواردی را باید رعایت کنند؟

- گندزدایی مستمر انجام گیرد و بهتر است از کلر برای گندزدایی استفاده شود، زیرا کلر باقی‌مانده در آب، آلودگی ثانویه را از بین می‌برد. همچنین نظافت اطراف استخرها و تأسیسات ضروری است.

- مقدار کلر استفاده شده در آب استخرها باید بین 1 تا 3 میلی گرم در لیتر باشد.

- ریختن وایتکس در آب استخرها به منظور گندزدایی آب درست نیست و روش صحیح آن است که کلر یا پرکلرین در آب استخرها بریزند که باید استاندارد باشد.

استخر شنا

- درجه حرارت آب استخر نباید از 25 درجه سانتی‌گراد بیشتر باشد.

- هم چنین درجه حرارت اطراف استخر نیز نباید بیش از 5 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از آب استخر یا یک درجه سانتی‌گراد سردتر باشد.

- آب استخر باید به دفعات برای تعیین کلر آزاد باقی مانده، مورد آزمایش قرار گیرد. نمونه‌ها باید از قسمت‌های کم عمق و عمیق استخر برداشته شوند. میزان کلر آزاد و باقی مانده در آن، باید بین 6/0 تا 1 میلی گرم در لیتر باشد.

- موجودات ذره بینی در آب استخرها نباید از حد استاندارد فراتر روند. به همین دلیل آب استخرها باید به طور مرتب از لحاظ مقدار و نوع میکروب‌های موجود در آن بررسی آزمایشگاهی شود.

- از پذیرش مراجعان بیش از حد ظرفیت استخر جلوگیری به عمل آید.

- حوضچه اطراف استخر، محل‌های رخت کنی و دوش‌ها به طور مرتب نظافت و ضدعفونی شوند.

- حوضچه کوچکی برای ضدعفونی کردن پای شناگران قبل از ورود به استخر، به منظور مبارزه با بیماری خارش انگشتان پای شناگران احداث شود.

- شناگران قبل از ورود به استخر از نظر سرماخوردگی، هر گونه جوش، بیماری‌های پوستی، التهاب چشم و یا هر عفونت دیگری معاینه ظاهری شده و در صورت داشتن هر یک از موارد فوق، از ورود آن‌ها به استخر جلوگیری به عمل آید.

- برای بازدید کننده باید ورودی و خروجی جداگانه تعبیه شود.

- شناگران قبل از ورود به استخر با آب گرم استحمام کرده و بعد از خروج از استخر نیز بدن خود را خوب شست شو دهند.

جلوگیری از بروز حوادث احتمالی در استخرها

مسئولان استخرهای شنا، باید مراقب باشند:

- در کلیه استخرها، باید برای هر 100 نفر شناگر، یک نجات غریق ماهر حاضر باشد و در ایام تعطیل تعداد آن‌ها دو برابر شود.

- در نقاطی که عمق استخر تغییر می‌کند، باید مقدار عمق در کنار دیوار استخر نوشته شود. همچنین عمق استخر در زیر سکوی شیرجه باید متناسب با ارتفاع سکو بوده و از سه متر کمتر نباشد.

- چنانچه برای روشن کردن آب استخر از چراغ‌های برق در داخل استخر استفاده می‌شود، باید به منظور پیش گیری از برق‌گرفتگی شناگران، ضمن استفاده از کلیه وسائل استاندارد، تمام نکات ایمنی رعایت شود، زیرا خطر برق گرفتگی بسیار جدی است.

- هر استخر باید مجهز به یک خط تلفن و هم چنین شماره تلفن‌های بیمارستان‌ها و اورژانس باشد.

فرآوری : مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


منابع :

سایت آفتاب

سلامت نیوز

مطالب مرتبط :

بهداشت استخرها مهم است

در محوطه استخرها پابرهنه راه نروید

بیماری های پوستی ناشی از آب استخرها

حفاظت از پوست و مو در شنا

استخرهای مطمئن را برای شنا انتخاب کنید

شنا؛ ورزشی مفید و پُرطرفدار

افزایش تعادل بدنی کودکان با شنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.