تبیان، دستیار زندگی
در ادامه قسمت قبل با دیگر محل ها ی سری علمی ونظامی دنیا آشنا خواهیم شد:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6  محل سری علمی و نظامی دنیا را بشناسید ! (2)


در ادامه قسمت قبل با دیگر محل ها ی سری علمی ونظامی دنیا آشنا خواهیم شد


برخورد دهنده هادرون : LHC

6  محل سری علمی و نظامی دنیا را بشناسید ! (2)

برخورددهنده بزرگ هادرون یا به طور مختصر ال‌اچ‌سی یک شتاب‌دهنده ذره‌ای و برخورددهنده در سرن در نزدیکی ژنو سوئیس است. این پروژه در 10 سپتامبر 2008 میلادی پس از 20 سال آماده‌سازی، آغاز به کار کرد.

هدف از ساختن آن شناخت اجرام ماده در حد فاصل ده-بیست و سه سانتیمتر، آزمون نظریه استاندارد ذرات، کشف اجزای یافت نشده مدل استاندارد، آزمون نظریه ابرتقارن و نظریه وحدت بزرگ است. از دیگر اهداف مهم این پروژه کشف ذره بنیادی هیگز است که فیزیکدانان ذرات بنیادی وجود آن را پیشگویی کرده‌اند. ذره هیگز یا بوزون هیگز دخیل در ایجاد جرم در ذرات بنیادی است.

دانشمندان هنوز به قوانین فیزیکی که می گویند تکامل دنیا نتیجه سرد شدن ماده از میلیاردها درجه در لحظه مه بانگ به سرمای شدید امروزی است، شک دارند و در پی راستی آزمایی آنها هستند. همان کاهش دمایی که آب را از بخار به مایع و سپس یخ تبدیل کرد. و البته این دنیای سرمازده، مساله را برای فیزیکدانان شکاک پیچیده تر و بغرنج تر کرده است.

با برخورد دادن ذرات بنیادی ریز اتمی ( به خصوص پروتون ) فیزیکدانها گلوله های انفجاری کوچکی ایجاد می کنند. به این صورت می توانند اتفاقات رخ داده در شروع دنیا را شبیه سازی کنند و ببینند که واقعا چه چیزی می توانسته رخ دهد. چیزی شبیه کاری که دانشمندان ژوراسیک پارک انجام دادند و به دایناسورها تجسم دوباره دادند، فقط با چند میلیون سال تفاوت زمانی بر اساس برخی تئوری ها، تمام موارد موجود در لیست نادیده ها - ذراتی مانند گلوینوها، فوتینوها، اسکوارکها و وینوها - قرار است دیده شوند. زیرا تا به حال انرژی لازم برای ایجاد یک برخورد به اندازه کافی بزرگ را نداشته ایم.

هر یک از این ذرات ( در صورت وجود ) می توانند تشکیل دهنده ابرهایی از ماده تاریک باشند. چیزی که به گفته اخترشناسان با نیروی جاذبه اش کهکشان ها و دیگر ساختارهای کیهانی را در کنار یکدیگر نگه داشته است.

یکی دیگر از حلقه های گم شده فیزیک، ذره بنیادیی است که با نام بوسون هیگز یا خدا ذره شناخته می شود. پیتر هیگز از دانشگاه ادینبورگ را به عنوان کاشف این ذره که احتمالا تمامی ذرات دیگر را در بر گرفته است، می شناسند.

آیا ذره کوب می تواند سیاهچاله ای ایجاد کند که باعث نابودی کره زمین گردد؟

6  محل سری علمی و نظامی دنیا را بشناسید ! (2)

تا به حال هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه برخوردها قادر به ایجاد سیاهچاله اند و یا اینکه در صورت ایجاد، این سیاهچاله قادر به آسیب رسانی باشد، مشاهده نشده است. طبق نظریه ریسمان، حتی با نگاه بدبینانه، می توان گفت که ذره کوب هادرون آنقدر انرژی ندارد که قادر به تولید سیاهچاله باشد.

این خبر شاید برای شما امیدوار کننده باشد، اما برای فیزیکدان ها بسیار بد است. زیرا بسیاری از آنها سالها است برای دیدن تولد سیاهچاله، لحظه شماری می کردند.

اشلون : ECHELON

 در 23 فوریه سال 2000 میلادی، پارلمان اروپا گزارش تكان دهنده ای را منتشر ساخت كه جهانیان را در هاله ای از حیرت فرو برد. در این روز، به دنبال اختلافات تجاری اتحادیه اروپا با آمریكا، پس از شصت سال، پروژه جاسوسی سری اشلون فاش شد.

6  محل سری علمی و نظامی دنیا را بشناسید ! (2)

اشلون نام رمز یك سیستم جاسوسی جهانی است كه آژانس امنیت ملی آمریكا آن را طراحی كرده است و علاوه بر آمریكا، كشورهای انگلیس، كانادا، استرالیا و نیوزیلند در آن شركت دارند. طبق آخرین گزارشها، سیستم جاسوسی اشلون از 120 ماهواره ارتباطاتی، اكتشافی و نظارتی تشكیل شده كه در مدارهای ثابتی دور زمین می گردند. علاوه بر این ماهواره ها، تعداد بسیار زیادی گیرنده های زمینی، در نقاط مختلف دنیا نصب شده است تا نقاط كور ماهواره ها را پوشش دهند.

این ماهواره ها و گیرنده ها وظیفه دارند روزانه حدود سه میلیارد تماس تلفنی، فكس و ایمیل را ذخیره كرده، به رایانه های مادر كه در این پنج كشور وجود دارند، انتقال دهند. این اطلاعات پس از ترجمه خودكار به زبان انگلیسی، تحت یك پردازش محتوایی دقیق قرار می گیرند. نرم افزارهای قدرتمند اشلون به فهرستی از واژه های كلیدی مجهزند كه در صورت یافت شدن هریك از آن واژه ها در متن گفتگوهای تلفنی یا فكس و ایمیل، پرونده ویژه ای برای آن اطلاعات تشكیل می شود و با تحلیل محتوای بقیه مطالب آن پرونده، میزان اهمیت خبر ذخیره شده مشخص می شود و به آژانس اطلاعات امنیت ملی آمریكا ارسال می گردد تا اقدامات جاسوسی بعدی درباره آن صورت گیرد.

دارپا : DARPA

دارپا یا سازمان پروژه‌های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته، تاسیس 1958 نام یک سازمان تحقیقات و فناوری زیر نظر وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا است که مسئول گسترش تکنولوژیهای نظامیست. تکنولوژیهایی که بر کل جهان تاثیر می گذارند.

6  محل سری علمی و نظامی دنیا را بشناسید ! (2)

مهمترین مشخصه ای که دارپا سعی کرده است در طی سالها به آن وفادار باشد، کوچک‌ بودن و انعطاف پذیری آن است. کوچکی دارپا از مهمترین عوامل پیشرفت قابل ملاحظه آن در بخش دفاعی بوده است. دارپا هیچ گاه سعی نکرده است که حوزه فعالیتهای تحقیقاتی خود را توسعه دهد و حتی همواره کوشیده است آن را محدودتر نماید. دارپا بعد از گذشت 2 سال از شروع فعالیت خود، کارهای غیرنظامی خود را کنار گذاشت و در سال 1972 به طور رسمی تنها کارهای دفاعی را در دست گرفت. نام آن از آرپا به دارپا تغییر یافت.

دارپا توانست با تمرکز بر تحقیقات صرفا دفاعی، خدمات مؤثری به نیروهای نظامی آمریکا ارائه نماید و از عوامل پیشرفت نظامی این کشور به حساب می آید. در این بین انجام پروژه های هوافضایی اهمیت به خصوصی دارد. دارپا دریافته است که مهمترین بخش در امور دفاعی، بخش هوایی آن است و پیشرفت در این قسمت موجب توسعه دیگر بخشهای نظامی و همچنین فاصله گرفتن این کشور از کشورهای دیگر در زمینه نظامی خواهد شد.

انعطاف پذیری دارپا موجب شده است این مؤسسه همواره خود را با تغییرات محیط مطابق نماید و در دنیا به عنوان یک آژانس کاملا روزآمد به شمار آید.

نگاهی گذرا به پروژه های انجام شده در دارپا خصوصا در زمینه هوافضا روزآمد بودن آن را به اثبات می رساند. دارپا بیش از 25 پروژه عظیم هوافضایی را به پایان رسانده است و با انجام این پروژه ها گام بلندی را در قدرت یافتن نیروی نظامی آمریکا برداشته است. در پایان، چند نمونه از مهمترین پروژه های هوافضایی که دارپا در دهه اخیر انجام داده است، آمده است.

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: ایران ویج، LHC.org