تبیان، دستیار زندگی
موریندا سیتریفولیا که معمولا به نام نونی،توت هندی،سگ خپله،توت ساحل و یا پنیر میوه شناخته می شود،از خانواده درختان گلدار قهوه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توت غول پیکر

توت غول پیکر

موریندا سیتریفولیا که معمولا به نام نونی،توت هندی،سگ خپله،توت ساحل و یا پنیر میوه شناخته می شود،از خانواده درختان گلدار قهوه است.این درخت که بومی آسیای شرقی و استرالیاست،امروزه در سراسر مناطق استوایی رشد می کند.

توت غول پیکر

نونی در جنگل های سایه دار و تاریک و نیز در سواحل شنی و یا سنگی رشد می کند.

میوه این درخت در حدود 18 ماه می رسد و هر ماه در طول سال، تقریبا بین  4-8 کیلوگرم بار می دهد.

این درخت در برابر خاک شور و شرایط خشکسالی مقاوم است.بنابراین می توان آن را در گستره ی وسیعی از زمینهای آتشفشانی، سواحل پراکنده ای از گدازه و یا سطوح سنگ آهک مشاهده کرد.

این درخت می تواند تا 9 متر رشد کند و دارای برگ های بزرگ ، ساده ، سبز تیره ، براقی است که رگه های عمیقی دارد.

این درخت در تمام طول سال گل و میوه دارد.میوه ی این درخت نوعی میوه ی مرکب و چندگانه است که هنگام رسیدن،عطر و بوی تندی دارد و از این رو به عنوان پنیر میوه و یا حتی استفراغ میوه شناخته می شود.

ظاهری بیضی شکل دارد و اندازه آن به 4 تا 7 سانتی متر می رسد. ابتدا به رنگ سبز است و سپس زرد و هنگام رسیدن تقریبا سفید می شود.

توت غول پیکر

دانه های بسیاری در آن وجود دارد. گاهی به نام میوه گرسنگی شناخته می شود. با وجود بوی تند و طعم تلخی که دارد، در هنگام قحطی مواد غذایی و در برخی از جزایر اقیانوس آرام  به عنوان یک غذای اصلی و به صورت خام یا پخته خورده می شود.

بومیان جنوب شرقی آسیایی و استرالیا،این میوه را به صورت خام با نمک مصرف می کنند یا آن را با ادویه کاری می پزند و می خورند.دانه های درون آن وقتی کباب می شود،قابل خوردن می شود.

توت غول پیکر

نونی به خصوص برای مورچه ها بافنده جذاب است زیرا از برگ درخت آن لانه می سازند.این مورچه ها، گیاه را از برخی حشرات انگلی محافظت می کنند.

همچنین،بوی میوه این درخت،خفاش میوه را به خود جذب می کند که به این ترتیب،به پراکنده کردن دانه های آن کمک می شود.

توت غول پیکر

پودر میوه نونی سرشاراز کربوهیدرات و فیبر است.میوه های سبز ، برگ ،ریشه و ساقه زیرین به طور سنتی برای درمان دیابت ،بی نظمی روده،بیماری های کبد و عفونتها مورد استفاده قرار می گیرد.

توت غول پیکر

پوست بزرگ مایل به  قهوه ای - ارغوانی آن برای طراحی روی پارچه مورد استفاده قرار می گیرد.در هاوایی نیز،رنگ زردی که از ریشه های آن را استخراج می شود،برای رنگ آمیزی پارچه مصرف می شود.

اخیراً نیز قصد دارند با استفاده از روغن دانه نونی که حاوی اسید لینولئیک و برای استفاده موضعی پوست مفید است،در مواد ضد التهاب،کاهش جوش و آکنه و حفظ رطوبت استفاده کنند.

توت غول پیکر

ترجمه:رحیمه زرگر

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

سیب چوبی

پیشن فروت

سیب فیلی

ملکه میوه ها 

ایستگاه تصفیه خون

میوه ی لیتچی

بزرگترین میوه ی دنیا

میوه ی ستاره  

میوه ی اژدها     

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.