تبیان، دستیار زندگی
«فخلف من بعدهم خلف أضاعوا الصلاه واتّبعوا الشهوات فسوف یلقون غیّا إلّا من تاب وءامن و عمل صالحاً فاولئک یدخلون الجنه و لا یظلمون شیئا»؛ (مریم، 95 و 60) یعنی: آنگاه پس از آنان جانشینانی به جای ماندند که نماز را تباه ساخته و از هوس‌ها پیروی کردند و به زودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهمترین موانع انجام عمل صالح


گاه دیده می شود که علی رغم اینکه تلاش به ظاهر زیادی در امر انجام عمل صالح می شود ، امانه تنها به این امر نزدیک نشده ایم بلکه روز به روز از این موهبت دور می شویم .


نماز دعا

در این مقاله به مهم‌ترین موانع انجام عمل صالح می‌پردازیم که از تقابل موارد ذیل با عمل صالح مانعیت هر یک فهمیده می‌شود:

1. پیروی هوای نفس

«فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا ، إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا یُظْلَمُونَ شَیْئًا »؛ (مریم، 95 و 60) یعنی: آنگاه پس از آنان جانشینانی به جای ماندند که نماز را تباه ساخته و از هوس‌ها پیروی کردند و به زودی نتیجه‌ی گمراهی خود را خواهند یافت مگر آنان که توبه کنند و ایمان آورده و کار شایسته انجام دادند که آنان به بهشت وارد شوند و ستمی برایشان نخواهد شد.

2. استکبار

«فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ وَیَزیدُهُم مِّن فَضْلِهِ وَأَمَّا الَّذِینَ اسْتَنكَفُواْ وَاسْتَكْبَرُواْ فَیُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا أَلُیمًا وَلاَ یَجِدُونَ لَهُم مِّن دُونِ اللّهِ وَلِیًّا وَلاَ نَصِیرًا »؛ (نساء، 173) یعنی:اما کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند پاداششان را کامل خواهد داد و از فضل خود به ایشان افزون‌تر خواهد بخشید و اما کسانی که از پذیرش حق امتناع ورزیده و استکبار کرده‌اند، ایشان را به عذابی دردناک دچار می‌سازد و در برابر خدا برای خود یار و یاوری نخواهند یافت.

و نیز فرمود: « فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَیُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِی رَحْمَتِهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِینُ ،وَأَمَّا الَّذِینَ كَفَرُوا أَفَلَمْ تَكُنْ آیَاتِی تُتْلَى عَلَیْكُمْ فَاسْتَكْبَرْتُمْ وَكُنتُمْ قَوْمًا مُّجْرِمِینَ »؛ (جاثیه، 30 و 31) یعنی:و اما کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند، پس پروردگارشان آنان را در جوار رحمت خویش داخل گرداند. این همان رستگاری آشکار است و اما کسانی که کافر شدند به ایشان گفته می‌شود:مگر آیات من بر شما خوانده نمی‌شد؟ اما شما استکبار کرده (از پذیرش آیات حق سر باززدید) و مردمی بدکار بودید.

کسانی که خواهان زندگی دنیا بودند،گفتند:کاش مانند آنچه به قارون داده شده به ما نیز داده می‌شد. به راستی که وی بهره‌ی بزرگی از مال و مکنت دارد و کسانی که علم به ایشان داده شده بود گفتند: وای بر شما برای کسانی که ایمان آورده‌اند و عمل صالح انجام می‌دهند پاداش الهی بهتر است. آیات 46 از سوره کهف و 11 سوره هود نیز مؤید همین مطلب است

3. شرک عبادی

«قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ یُوحَى إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ یَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا »؛ (کهف، 110) یعنی: هرکس به ملاقات پروردگارش امید دارد پس باید عمل شایسته انجام دهد و در عبادت احدی را شریک پروردگارش نگیرد.

4.حب دنیا

«وَمَا أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُم بِالَّتِی تُقَرِّبُكُمْ عِندَنَا زُلْفَى إِلَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ لَهُمْ جَزَاء الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ فِی الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ »؛ (سبا، 37) یعنی:دارایی‌ها و فرزندان شما چیزهایی که موجب تقرب شما به ما گردد نیست مگر کسانی که ایمان آورند و عمل صالح به جا آورند. ایشانند که در برابر آنچه کرده‌اند پاداش مضاعف خواهند داشت و در غرفه‌های بهشتی ایمن خواهند بود.

«فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ قَالَ الَّذِینَ یُرِیدُونَ الْحَیَاةَ الدُّنیَا یَا لَیْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِیَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ ،وَقَالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَیْرٌ لِّمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا یُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ »؛ (قصص، 79و80) یعنی: کسانی که خواهان زندگی دنیا بودند،گفتند:کاش مانند آنچه به قارون داده شده به ما نیز داده می‌شد. به راستی که وی بهره‌ی بزرگی از مال و مکنت دارد و کسانی که علم به ایشان داده شده بود گفتند: وای بر شما برای کسانی که ایمان آورده‌اند و عمل صالح انجام می‌دهند پاداش الهی بهتر است. آیات 46 از سوره کهف و 11 سوره هود نیز مؤید همین مطلب است.

به امید آنکه با دور شدن از این موارد ، به انجام عمل صالح موفق شده و راه های رشد وشکوفایی را برای خود ایجاد نماییم .

بخش قرآن تبیان


منبع :

سایت نور الهدی