تبیان، دستیار زندگی
آرسنال ـ بارسلونا، تقابل بازیكن‌های بی‌نظیر در شرایطی‏، پنجاه سال از برگزاری نخستین بازی پایانی جام باشگاه‌های اروپا در پاریس می‌گذرد كه پایتخت فرانسه در هفده می امسال بار دیگر در نوك پیكان برجسته‌ترین رقابت‌های فوتبال قرار ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا از نگاه مجله یوفا

آرسنال ـ بارسلونا، تقابل بازیكن‌های بی‌نظیر


در شرایطی‏، پنجاه سال از برگزاری نخستین بازی پایانی جام باشگاه‌های اروپا در پاریس می‌گذرد كه پایتخت فرانسه در هفده می امسال بار دیگر در نوك پیكان برجسته‌ترین رقابت‌های فوتبال قرار می‌گیرد؛ البته این مرتبه در قالبی جدید با نام «لیگ قهرمانان اروپا» در 1956، ورزشگاه «پاردوپرانس» شاهد مبارزه‌ی رئال مادرید از اسپانیا و «استادورم» از فرانسه بود و به نظر می‌رسد امسال تاریخ دوباره تكرار شود. البته این دفعه بارسلونا حریف دیرینه‌ی رئال در یك سوی میدان قرار می‌گیرد و آرسنال با یك مربی و شش بازیكن فرانسوی در سوی دیگر.

مجله‌ی یوفا، در یكی از گزارش‌های این هفته‌اش، به بررسی بازی نهایی لیگ قهرمانان اروپای امسال بین مردان كاتالان و توپچی‌های لندن پرداخت.

آنری برابررونالدینیو

تیری آنری و رابرت پیرس ، دو بازیكن فرانسه كه در جام جهانی 1998 با شكست برزیل در «استادوفرانس» قهرمان شد، در دیدار ماه آینده‌ی بارسلونا برابر آرسنال حضور خواهند داشت. این دو مهاجم اگر می‌خواهند افتخار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را به مجموعه‌ی افتخاراتشان یعنی قهرمانی در جام جهانی و جام ملت‌های اروپا بیافزایند، باید بار دیگر چند برزیلی را از پای درآورند. بارسلونا هم می‌تواند برای رسیدن به آرمانش از شش بازیكن برزیلی بهره ببرد.

رونالدینیو، كه در زمان پیروزی فرانسه برابر برزیل در 1998 تنها هجده سال داشت، اكنون به سبب برخورداری از تجربه‌ی دو فصل حضور در پاری سن ژرمن (پس از ترك زادگاهش در 2001)، تعلق خاطر بیشتری نسبت به پاریس احساس می‌كند.

كم كارها

رونالدینیو پس از برانگیختن توجه فوتبال‌دوستان در جام‌جهانی 2002، به بارسلونا پیوست. رفتن به این باشگاه بزرگ ، گذشته از فراگشودن دریچه‌ای نو به روی رونالدینیو، سیر صعودی تند و خیره‌كننده او را در رده‌بندی بهترین بازیكن‌های جهان به همراه داشت. نام بارسلونا خیلی‌ها را مانند آهن ربا سوی خود می‌كشاند؛ اما تا جایی كه به آمار و ارقام فوتبال اروپا مربوط می‌شود، این تیم مانند آرسنال باشگاهی تنبل و كم كار لقب می‌گیرد.

رئال مادرید با نه بار قهرمانی پرافتخارترین تیم در جام باشگاه‌های اروپا است؛ اما ، سهم بارسلونا در تاریخ درخشان این رقابت‌ها با وجود ستارگان پرآوازه‌ای چون مارادونا، كرایوف، لادروپ، هاگی، كومان، استویكویچ، شوستر، لینكه، كلایورت، فیگو و چندین و چند بازیكن دیگر، تنها یك قهرمانی است.

انتظار طولانی

فرانك رایكارد هرگز در نقش یك بازیكن برای بارسلونا به میدان نرفت؛ اما، خیلی زود توانست نامش را در دفتر باشگاه برای همیشه به ثبت برساند. شیوه‌ی خاص مدیریت، انگیزه و حیله‌های تاكتیكی او، سرانجام در فصل گذشته به شش سال ناكامی بارسلونا در بردن حتی یك جام پایان داد. این گروه اكنون در آستانه تكرار این موفقیت است. دمیلسون مرد میانی برزیل پس از بازی دشوار چهارشنبه گذشته برابر میلان در نیوكمپ گفت:«هوادارانمان خوشحالند چرا كه از آخرین حضورشان در دیدار پایانی لیگ قهرمانان زمان زیادی می‌گذرد. آنها تیمی دارند كه بسیار عالی كار كرده است.»

ادمیلسون باید از بازی در پاریس بسیار خوشحال باشد, چرا كه خاطره‌ی قهرمانی المپیك لیون برایش زنده خواهد شد.

گروهی بزرگ

بازگشت به فرانسه و بازی در فینال لیگ قهرمانان اروپا برای لودویك ژولی كه روزی با موناكو چنین تجربه‌ای را به دست آورد، هم خاطره‌انگیز است:« آرسنال تیمی خوب با بازیكن‌هایی عالی دارد كه من بسیاری از آنها را می‌شناسم. فكر می‌كنم این بازی، برای بازیكنان هر دو تیم به ویژه آنهایی كه فرانسوی هستند به یاد ماندنی باشد.»

بی‌تردید آرسنال در دیدار نهایی مانند دیگر بازی‌هایش در این رقابت‌ها، تیمی بیگانه و ناشناخته خواهد بود؛ اما به نظر می‌رسد كه تنها شجاعت بتواند تیم چند ملیتی آرسن ونگر را همچون مبارزه برابر رئال مادرید و یوونتوس، سربلند از زمین بیرون آورد.

جدایی ویرا

شاید موفقیت آرسنال كه نخستین تیم لندنی راه یافته به دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا است، بیشتر به داستانی جالب و كنایه‌آمیز شبیه باشد؛ اما نباید فراموش كرد كه آنها پس از گذراندن مسیری طولانی و جدایی پاتریك ویرا، جادوگر خط میانی‌شان به این مهم دست یافته‌اند. از توپچی‌ها در چند فصلی كه تا مرز قهرمانی در لیگ برتر انگلستان پیش آمدند، انتظار می‌رفت بتوانند آمادگی‌شان را در جهت موفقیت در لیگ قهرمانان اروپا نیز به كار گیرند؛ اما, آنها هرگز چنین نكردند.

بسیار شادمان

ونگر پس از پیروزی سه‌شنبه‌ی گذشته برابر ویارئال گفت:« سال‌ها در مورد موفقیت آرسنال در اروپا تردید وجود داشت، حتی هنگامی كه ما نبض لیگ برتر انگلستان را در اختیار داشتیم. بنابراین باید شادمان باشم كه توانستیم كاری غیر منتظره بكنیم و با تیمی كه در ابتدا شانس نداشت موفق ظاهر شویم. باید بگویم كه راهیابی آرسنال به فینال، نتیجه تلاش‌های من و همكارانم در نه سال و نیم گذشته است. باشگاه همیشه از من حمایت كرده و همواره به تصمیم‌هایم احترام گذاشته است. فكر می‌كنم بردن بازی پایانی می‌تواند برای كسانی كه در این تیم سخت كوشش كردند، بهترین هدیه باشد.»