تبیان، دستیار زندگی
یکی از موضوعاتی که کش و قوس های فراوانی را در هفته های اخیر در حوزه ورزش ایجاد کرده است وزارت ورزش است ........
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزارت ورزش در اغما


یکی از موضوعاتی که کش و قوس های فراوانی را در هفته های اخیر در حوزه ورزش ایجاد کرده است وزارت ورزش است که پس از  سال ها رنگ واقعیت به خود گرفت اما همچنان در بلاتکلیفی عجیبی به سر می برد.


محمود احمدی نژاد

ورزش یکی از مهمترین عوامل اجتماعی است که می تواند ارتباطات فراوانی را میان کشورهای مختلف جهان برقرار کند و موفقیت در این عرصه می تواند اثرات مثبت فراوانی را میان اقشار جامعه ایجاد کند.

به گزارش گروه ورزشی تبیان؛ ورزش کشورمان در چند سال گذشته با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده است و هیچ گاه نتوانسته است موفقیت های پر شماری را برای کشورمان به ارمغان بیاورد. نتایج ناامید کننده ورزشکاران در المپیک 2008 و عدم پاسخگویی و مشخص نبودن مقصر ناکامی ها باعث شد تا مجلس شورای اسلامی برای برطرف کردن این مشکل راهکاری را برگزیند و آن هم تبدیل سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش بود.

این طرح نزدیک به دو سال پیش ارائه شد و پس از مشکلات فراوان به تصویب رسید تا از این به بعد وضعیت ورزش و نتایج آن تحت نظارت هرمی نشینان قرار بگیرد و آنها بتوانند در صورت بروز نتایج ضعیف به عنوان نمایندگان مردم از ادامه سیر نزولی در ورزش جلوگیری کنند تا صدمات زیادی به جامعه وارد نشود.

پس از قطعی شدن ادغام وزارت ورزش و جوانان کمتر کسی انتظار داشت تا این طرح به تصویب مجلس برسد و همگان انتظار داشتند این طرح نیز همانند طرح های دیگر عقیم بماند و به رویا تبدیل شود. اما برخلاف انتظار و به دلیل اهمیت مقوله ورزش این طرح به سرعت تصویب شد تا آغاز راهی باشد برای شروع مشکلات ورزش.

پس از کش و قوس های فراوان و تصویب؛ این طرح به صورت قانون جنبه اجرایی پیدا کرد و سازمان تربیت بدنی هم چند ماهی در بلاتکلیفی به سر برد تا رئیس جمهور مجبور شود بر خلاف میل باطنی اش وزیر پیشنهادی اش را به مجلس معرفی کند.

این رویدادها در شرایطی در حال رخ دادن است که مهمترین سال ورزشی در پیش رو است. مسابقات المپیک مهمترین رویدادهای ورزشی در جهان به شمار می رود و ورزشکاران رشته های مختلف برای حضور در این تورنمنت اردوها ، مسابقات و شرایط سختی را تحمل می کنند.

تشکیل وزارت ورزش اگر چه همچون بچه ای سر راهی مورد بی مهری دولت قرار گرفت ولی به نظر می رسید اجرای قانون وظیفه ای است که چاره ای جز تمکین کردن از آن ندارد.

در ابتدا رئیس جمهور با ذکر پنج ایراد در نامه ای مخالفت خود را با تاسیس وزارت ورزش اعلام کرد تا هرم نشینان هشدارهای فراوانی را به رئیس جمهور به دلیل نقض قانون اعلام نمایند.

درست در روزهایی که نام های مطرح شده برای پست وزارت ورزش سر و صدای زیادی را در رسانه ها به راه انداخته بود و هر روز یک نفر در دل رسانه ها جا باز می کرد قرعه به نام حمید سجادی افتاد تا استارت تغییرات در مدیریت ورزش و آغاز فعالیت وزارت به صدا درآید.

جدا از تمامی مسائل مطرح شده توسط رئیس جمهور معرفی چهره ای ورزشی برای وزارت ورزش و جوانان امیدهای زیادی را در میان جامعه ورزشی به راه انداخت تا جایی که بسیاری از کارشناسان حمید سجادی را گزینه مناسبی را برای این پست می دانستند که به دلایل مسائل سیاسی بوجود آمده در جامعه متاسفانه با آرای مخالف بسیاری مواجه شد تا مشکلات ورزش بیش از گذشته شود.

وزارت ورزش

تمامی این اتفاقات در حالی رقم خورده است که در سال های گذشته ورزش کشور دستخوش تغییرات گسترده نشده بود و جنس اخباری که این روزها در این حوزه به گوش می رسد با گذشته متفاوت است. تمامی این رویدادها در شرایطی در حال رخ دادن است که مهمترین سال ورزشی در پیش رو است. مسابقات المپیک مهمترین رویدادهای ورزشی در جهان به شمار می رود و ورزشکاران رشته های مختلف برای حضور در این تورنمنت اردوها ، مسابقات و شرایط سختی را تحمل می کنند.

به نظر می رسد در حالی که مسئولان باید خود را آماده برپایی شرایط مناسب برای ورزشکاران کنند تمامی ذهن ها به وزارت ورزش معطوف شده است که نه تنها اخبار خوشی از آن به گوش نمی رسد بلکه درجه اضطراب جامعه ورزش را نیز با افزایش روبه رو کرده است.

اوج اشکالات و نابسامانی ها جایی است که باید در مدت سه ماهه مهلت قانونی مجلس مبنی بر تشکیل وزارتخانه ورزش وزیر جدید معرفی می شد و از اتمام این مهلت تمام اقدامات غیر قانونی و یک اشکال بزرگ محسوب می شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تأیید مصوبه مجلس مبنی بر تأسیس وزارت ورزش و امور جوانان، ۳۰ دی‌ماه این قانون را برای اجرا به دولت ابلاغ كرد كه بر این اساس هم‌اكنون بیش از ۵ ماه از ابلاغ قانون مذكور به دولت گذشته است و امروز رئیس‌جمهور محمد عباسی را سرپرست تعیین و معرفی كرده است در حالی كه طبق قانون، دولت تنها سه ماه برای معرفی وزیر به منظور تصدی وزارت ورزش و امور جوانان " مهلت داشت و می‌توانست برای این سه ماه نیز سرپرست تعیین كند یعنی تا ۳۰ فروردین‌ماه.

اینها در حالی است که محمد عباسی سرپرست غیر قانونی وزارت ورزش اقدام به برگزاری جلسه با مدیران و روسای فدراسیون ها نیز کرده است تا ورزش همچنان در اغما به سر ببرد و ورزش کشورمان همچنان از برنامه ای مشخص و جامع بی بهره باشد.

رضا سیگاری

بخش ورزشی تبیان