تبیان، دستیار زندگی
پلیس مالزی در آستانه برگزاری تظاهرات گسترده ضد دولتی مردم در شهر کوالالامپور از بازداشت 236 معترض خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهار عربی در راه مالزی


پلیس مالزی در آستانه برگزاری تظاهرات گسترده ضد دولتی مردم در شهر کوالالامپور از بازداشت 236 معترض خبر داد.


مالزی

به گزارش ایرنا از مالزی، پیش از ظهر دیروز  (شنبه) بیش از 200 نفر از معترضان مالزیایی كه در اعتراض به نحوه انتخابات و لزوم انجام اصلاحات در سیستم انتخاباتی این كشور قصد داشتند در مركز شهر كوالالامپور تجمع كنند، توسط نیروهای امنیتی این كشور بازداشت شدند.

این در حالی است كه به دلیل فضای امنیتی ایجاد شده در سطح شهر كوالالامپور و بسته شدن خیابان ها و كوچه های منتهی به میدان استقلال، بسیاری از افرادی كه قصد شركت در این راهپیمایی را داشتند، نتوانسته بودند به موقع خود را به مركز شهر برسانند و برخی از آنان نیز در بین راه دستگیر شده بودند.

بر اساس این گزارش، بیش از هزار نفر از مخالفان دولت با تجمع در مقایل مسجد ملی این كشور قصد داشتند به طرف ورزشگاه استقلال شهر كوالالامپور حركت كنند كه با جاده های مسدود شده و وجود گسترده نیروهای امنیتی مواجه شدند.

هم چنین به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، معترضین ضد دولتی قصد داشتند با تجمع در یکی از ورزشگاه های شهر کوالالامپور بله

تظاهرات گسترده ای را برگزار کنند اما پلیس مالزی از ساعات ابتدایی صبح در خیابان های اصلی این شهر مستقر شده و با معترضین برخورد می کند.

این تظاهرات از سوی گروه خواهان اصلاحات در قانون انتخابات موسوم به "برسیه" برنامه ریزی شده است.

پلیس مالزی با مسدود کردن خیابان های اصلی پایتخت از ساعات آغازین شنبه خود را برای مقابله با راهپیمایی احزاب مخالف آماده کرد

هر چند در هفته گذشته اعلام شده بود که به واسطه سخنرانی پادشاه مالزی، معترضین برنامه تظاهرات خود را لغو کرده اند اما امروز از این کشور خبر می رسد که گروه های خواهان اصلاحات بر برگزاری این تظاهرات پافشاری می کنند.

ائتلاف برسیه که از ۶۲ سازمان غیر دولتی تشکیل شده ،خواستار برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه شده است .

پلیس از یک هفته پیش با سرکوب مخالفان به محل حزب برسیه حمله نموده و بیش از ۱۰۰ نفر را بازداشت کرده است. در بین بازداشت شدگان یکی از اعضای پارلمان به نام دکتر "جیاکومار دواراج" حضور دارد.

مالزی

آخرین تجمع برسیه در نوامبر ۲۰۰۷ بود ،که در آن ۵۰۰۰۰ نفر به خیابانهای کوالالامپور ریختند. در حال حاضر برگزاری این تظاهرات توسط دولت مالزی غیر قانونی اعلام شده ولی برسیه قول داده که میزان مشارکت مردم در این سال دو برابرسال 2007، یعنی حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر خواهد بود.

در همین رابطه "پاس" حزب مخالف دولت مالزی حدود یک میلیون نفر از اعضای حزب را بسیج کرده که در تظاهرات روز شنبه شرکت کنند .علاوه بر این کوالالامپور از بوجود آمدن هرج و مرج در روز شنبه هراس دارد .زیرا دو گروه دیگر- جناح جوانان حزب حاکم - آمنو و گروه حقوق مالایی پرکاسا- در حال برنامه ریزی برای برگزاری تظاهرات در حمایت از دولت در همان روز هستند.

پلیس محلی مالزی از ساعت اولیه بامداد امروز تمام نقاط منتهی به مركز شهر را تحت تدابیر امنیتی شدید قرار داده و عبور و مرور مسافران، خودروها، اتوبوس های شهری و قطار شهری كوالالامپور را متوقف كرده بود به طوری كه بسیاری از مردم این شهر در برخی مناطق مجبور شدند مسافت های چند كیلومتری را پیاده طی كنند.

پلیس مالزی با مسدود کردن خیابان های اصلی پایتخت از ساعات آغازین شنبه خود را برای مقابله با راهپیمایی احزاب مخالف آماده کرده است.

مالزی

بسیاری از اعضای شاخه جوانان حزب حاكم بر این كشور (آمنو) كه بزرگترین حزب مالزی نیز محسوب می شود، با تجمع در نقطه دیگری از شهر كوالالامپور قصد دارند بر علیه معترضان ائتلاف پاك تظاهرات كنند.

حشام الدین حسین وزیر كشور مالزی روز جمعه در خبری اعلام كرد تجمع حامیان ائتلاف پاك و همچنین مخالفان آنها كه قصد دارند بر علیه آنها تظاهرات كنند در هر نقطه از شهر كوالالامپور غیرقانونی است و می توانند تنها در ورزشگاه استقلال شهر كوالالامپور تجمع كند.

مقامات ائتلاف پاك نیز تا پایان وقت اداری روز گذشته اعلام كردند كه پلیس مجوز حضور آنها در ورزشگاه استقلال را صادر نكرده است و آنها نیز با تجمع در مركز شهر كوالالامپور تجمع اعتراض آمیز خود را برگزار می كنند.

ائتلاف پاك كه خواستار انجام اصلاحات انتخاباتی در این كشور است از سه حزب اسلامی مالزی (پاس)، حزب اقدام مردم (داپ) و حزب عدالت مردم مالزی تشكیل شده كه اعضای آن شامل تعدادی از قومیت های هندی، چینی و مالزیایی می شوند.

این افراد می گویند سیستم انتخاباتی مالزی نیازمند اصلاحات است اما مقام‌های دولتی می گویند تظاهرکنندگان "طرز تفکر کمونیستی" دارند و می خواهند "جنگی علیه پادشاه" راه بیاندازند

بانیان این تجمع گفته اند که به مجوز پلیس نیازی ندارند.

این افراد می گویند سیستم انتخاباتی مالزی نیازمند اصلاحات است اما مقام‌های دولتی می گویند تظاهرکنندگان "طرز تفکر کمونیستی" دارند و می خواهند "جنگی علیه پادشاه" راه بیاندازند.

پلیس گفته است چندین نفر را به دلیل پوشیدن پیراهن هایی با شعارهای تحریک آمیز بازداشت کرده است.

تا لحظه مخابره این خبر، درگیری های پراكنده در سطح شهر ادامه دارد و نیروهای امنیتی با تجهیزات ضدشورش در نقاط مختلف شهر به ویژه در بزرگراه های منتهی به مركز شهر مستقر هستند و مانع از ورودهای خودروهای عمومی و خصوصی و دیگر وسایط نقلیه به مركز شهر می شوند.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:ایرنا ، مهر، بی بی سی