تبیان، دستیار زندگی
ابرسازه ساختمانی است که از یک پایه به سمت بالا گسترش می یابد. این اصطلاح برای انواع مختلف ساختارهای فیزیکی مانند ساختمان ها، سدها،تونل ها و حتی کشتی ها به کار می رود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن مرادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با ابرسازه ها


ابرسازه ساختمانی است که از یک پایه به سمت بالا گسترش می یابد. این اصطلاح برای انواع مختلف ساختارهای فیزیکی مانند ساختمان ها، سدها،تونل ها و حتی کشتی ها به کار می رود.

آشنایی با ابرسازه ها

به منظور بهبود پاسخ ساختمان به وقوع زمین لرزه از (افزایش مقاومت) روبنای ساختمان ممکن است از پایه و اساس آن توسط مکانیسم های مختلف تعریف شده در مهندسی عمران و یا ماشین آلات دیگر مکانیکی جدا شود.

به عنوان اولین قسمت دو پل "Lupu"  و "Runyang"  که از بزرگترین پل های جهان بوده و در کشور چین قرار دارند را معرفی می کنیم:

پل Lupu

 این پل که تا سال 2009 به عنوان بزرگترین پل قوسی دنیا شناخته می شد ، اکنون پس از پل "Chaotianmen" که در کشور چین قرار دارد و تنها با اختلاف 2 متر به عنوان دومین پل قوسی طولانی در دنیا شناخته می شود.

• این پل بر روی رود خانه "huangpu" و به منظور ایجاد یک راه ارتباطی بین بافت قدیمی شهر شانگهای و بافت جدید این شهر ساخته شده است.

• طول پل 3900 متر می باشد.

 طول دهانه پل 550 متر است.

• این پل از فولاد و بتن ساخته شده.

• هزینه ساخت این پل معادل 302 میلیون دلار می باشد.

 ساخت پل در سال 2002 به پایان رسیده و مورد بهره بررداری قرار گرفت.

آشنایی با ابرسازه ها

پل Runyang

 این پل که تا سال 2009 به عنوان سومین  پل معلق طولانی دنیا شناخته می شد ، پس از ساخته شدن پل "Xihoumen" در چین در سال 2009 اکنون به عنوان دومین پل معلق طولانی چین و چهارمین پل معلق طولانی دنیا شناخته می شود.

 این پل بر روی رودخانه "Yangtze" ساخته شده .

 طول دهانه اصلی این پل 1490 متر است.

• ارتفاع برج های اصلی این پل 215 متر از سطح دریا می باشد.

 طول عبورگاه 39.2 متر می باشد.

 این پل دارای 6 لاین عبور و مرور وسایل نقلیه و یک لاین عبور ویژه عابرین پیاده در هر سمت می باشد.

 ارتفاع مجاز برای این پل 50 متر است.

• هزینه این پروژه بالغ بر 700 میلیون دلار است.

 این پل در آوریل سال 2005 مورد بهره برداری قرار گرفت.

آشنایی با ابرسازه ها

تونل اسمارت

تونل SMART اولین تونل دو منظوره جهان است كه در شهر كوالالامپور پایتخت كشور مالزی ساخته شده است. ساخت این تونل از سال 2003 شروع و در ژوئن 2007 بهره‌برداری از آن آغاز شده است. این تونل ابتدا به‌عنوان مسیری برای انحراف آب‌های خروشان و سیلاب‌های رودخانه‌ای كه از به‌هم پیوستن دو رودخانه بزرگ در مركز شهر حاصل شده است، در نظر گرفته شده بود. ولی سپس با یك ایده جالب و خلاق و با در نظرگرفتن قطر داخلی 8/11 متر، تونل به گونه‌ای طراحی شد كه بتواند در زمان‌های غیراضطراری كه جریان آب چندان قوی نیست به‌عنوان تونلی رفت و آمدی (در دو طبقه) برای وسایل نقلیه جهت كم‌كردن بار ترافیكی یكی از شاهراه‌های مهم و شلوغ شهر مورد استفاده قرار بگیرد.

آشنایی با ابرسازه ها

بهره‌برداری از این تونل در سه حالت می‌تواند انجام بگیرد:

حالت اول: (حالت عادی یا نرمال): زمانی است كه جریان آب رودخانه به قدری كم است كه اساساً نیازی به انحراف توسط تونل ندارد.

حالت دوم: زمانی است كه طوفان‌های كوچك یا متوسط رخ می‌دهد ولی فشار جریان آب زیاد نیست. در چنین حالتی جریان آب به داخل تونل منحرف شده و از طریق مسیر فرعی به پایین‌ترین قسمت تونل هدایت می‌شود. در این حالت دو مسیر عبور و مرور بالایی تونل همچنان بر روی وسایل نقلیه باز است.

حالت سوم: حالتی است كه در زمان طوفان‌های سهمگین رخ می‌دهد. در چنین حالتی كل تونل بر روی وسایل نقلیه بسته می‌شود و پس از اطمینان از خارج‌شدن كلیه ماشین‌ها (به‌وسیله تعداد زیادی ایستگا‌ه‌های رفتارسنجی تا زمانی كه یك وسیله نقلیه در داخل تونل باشد درهای ورودی آب باز نمی‌گردد) جریان سیلاب به‌طور خودكار به داخل تونل هدایت می‌شود. ظرفیت آب در تونل در چنین حالتی به سه میلیون مترمكعب می‌رسد.

ساعت زمان لازم است تا پس از پاك‌سازی تونل درهای آن بر روی وسایل نقلیه باز گردد.. این حالت یك یا دو بار در سال رخ می‌دهد.

آشنایی با ابرسازه ها

روش ساخت تونل

شهر كوالالامپور از نظر زمین‌شناسی بر بستری از آهك قرار گرفته است. ضمناً این شهر از سطح دریا نیز بالاتر است. از مشخصه‌های اصلی این لایه‌های آهكی وجود تخته‌سنگ‌ها، گودال‌ها و باتلاق‌های متفاوت است. با توجه به طبیعت زمین‌شناسی شهر بیشتر ایده‌های طراحی و اجرا به سمت و سویی میل كرده است كه كمترین اثر منفی را بر روی شرایط محیطی و زمین‌شناسی شهر وارد نماید.

محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

megastructures،ویکی پدیا، ماهنامه عمران دانشگاه خواجه نصیر