تبیان، دستیار زندگی
سازمان تبلیغات اسلامی ضمن اشاره به توجه وسیع دین مبین اسلام به رعایت اخلاق گفت : انقلاب اسلامی طلایه دار رعایت اصول اخلاقی در جهان بشریت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انقلاب اسلامی طلایه دار رعایت اصول اخلاقی در جهان بشریت است

دکتر خاموشی

سازمان تبلیغات اسلامی ضمن اشاره به توجه وسیع دین مبین اسلام به رعایت اخلاق گفت: انقلاب اسلامی طلایه دار رعایت اصول اخلاقی در جهان بشریت است.

به گزارش روابط‌عمومی، حجت‌الاسلام دكتر سیدمهدی خاموشی گفت:‌ رعایت ضوابط اخلاقی باید مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد. مسئولیت رسانه ها در راستای حفظ منافع ملی و جلوگیری از تفرقه افکنی است؛ اشخاص در نظام اسلامی دارای قدر و منزلت هستند، حفظ منزلت افراد با رعایت ضوابط اخلاقی و شرعی و حتی عرفی امکانپذیر است.

دكتر سیدمهدی خاموشی ادامه داد: اگر ایران اسلامی ما در طول تاریخ برای مثال نام اشخاص را با القاب یاد می کرده اصحاب رسانه ها نباید از آنها بدون درنظر گیری القاب یاد کنند، چرا که خطاب احترام آمیز با خطاب خالی از احترام تفاوت دارد. ظرافت های کلامی، ظرافتهای اخلاقی و رعایتهای غیبت اشخاص به این معنا که وقتی کسی نیست نباید غیبت وی بشود یا اگر مسئله ای ثابت نشده نباید با نام تهمتی مطرح شود و یا اگر اتهامی مطرح شود مادامی که ثابت نشده آبروی اشخاص به خطر بیفتد، اصول اخلاقی در اسلام است.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: اگر وظیفه من مسلمان این است که از غیبت شخصی جلوگیری کرده و در غیاب وی حفظ احترام وی را داشته باشم تفاوتی میان من، رسانه و محفلی که افراد در آن جمع شده اند وجود ندارد. رعایت این اصول اخلاقی تفاوتی میان یک محفل قانونی مثل مجلس شورای اسلامی یا مجلس سخنرانی من در رعایت ضوابط اخلاقی ایجاد نمی کند. رعایت ضوابط اخلاقی که در دین مبین اسلام به طور وسیعی مورد توجه قرار گرفته در رسانه الزامی است؛ اگر این ضوابط اخلاقی رعایت نشود رسانه ما تفاوتی با رسانه غرب یا رسانه شرق یا کسانی که از اسلام بویی نبرده اند نخواهد داشت. در حکومت و انقلاب اسلامی اصل بر حفظ وحدت، هویت ملی، هویت دینی و آرمانها و ارزشها است و برای حفظ این مسائل یکی از اولویتها حفظ و رعایت حقوق شهروندان و انسانها در قبال یکدیگر است.

حجت‌الاسلام خاموشی در پایان تاكید كرد: نمی توان به ادعای اینکه می خواهیم حکومت را حفظ کنیم به آبروریزی بپردازیم، بلکه باید حفظ آبرو کنیم تا حکومت حفظ شود که این امر را در سیره ائمه طاهرین (ع) چه در زمانی که تصدی حکومت داشته و چه زمانی که در حاشیه بودند مشاهده می کنیم که آنها رعایت تمام اصول اخلاقی را در ضوابط اجتماعی می کردند و ما وظیفه داریم آنها را الگو قرار داده و همانگونه عمل کنیم. انقلاب اسلامی طلایه دار این حرکت فرهنگی در جهان بشریت است و باید این حرکت توسط رسانه ها پاس داشته شود. رسانه‌ها وظیفه دارند از اولی ترین حقوق اخلاقی دفاع کنند و خود نیز در رعایت این اصول پیشتاز باشند.

تنظیم: هومن بهلولی