تبیان، دستیار زندگی
4 اصل اساسی وجود دارد که هر فردی می تواند با به کاربردن آنها از آسیب دیدن در بحث و جدل جلوگیری کند. این موارد عبارت اند از: جنگ، گریز، خود فریبی و کنار آمدن. هر کدام از این روش ها برای مدت کوتاهی آرامش بخش هستند، ولی در دراز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بلدید چطور مشاجره کنید؟!


4 اصل اساسی وجود دارد که هر فردی می تواند با به کاربردن آنها از آسیب دیدن در بحث و جدل جلوگیری کند.این موارد عبارت اند از: جنگ، گریز، خود فریبی و کنار آمدن.

هر کدام از این روش ها برای مدت کوتاهی آرامش بخش هستند، ولی در درازمدت باعث واکنش معکوس می شوند و در نتیجه باید از آنها اجتناب کرد.

جنگ

وقتی گفتگوی زن و شوهر با بی مهری همراه و عاری از همدردی باشد، بلافاصله حالت تهاجمی به خود می گیرد. معمولاً مردها این روش را در نظر می گیرند.شعار این افراد این است: بهترین دفاع، یک حمله قوی است. این افراد با سرزنش، محکومیت، انتقاد و مقصر جلوه دادن طرف مقابل به یکدیگر ضربه می زنند. انگیزه باطنی آنها این است که همسرشان عقب نشینی کند. آنها فکر می کنند برنده شده اند، ولی در واقع باخته اند. تهدید، همواره اعتماد را در روابط ضعیف می کند. باید بدانید اگر بر خواسته خود پافشاری کنید و دیگران را مقصر جلوه دهید، مطمئناً در رابطه خود شکست می خورید و این کار فقط باعث از بین رفتن صمیمیت می شود.

گریز

گریز هم یکی از راه هایی است که مختص مردهاست و آنها برای این که رویارویی پیش نیاید، از مسئله در می روند. این حالت یک جنگ سرد است، چون آنها اصلاً زیر بار حرف زدن نمی روند و چیزی حل نمی شود.

در این موارد مردها راجع به مسئله صحبت نمی کنند و دست به عصا راه می روند و در اصل با سکوت می خواهند شریکشان را تنبیه و محبت را از او دریغ کنند. به این ترتیب به طور غیرمستقیم و آرام، همسرشان را از عشقی که حق اوست محروم می کنند و مسئله اینجاست که کم کم همسرشان هم به آنها کمتر محبت می کند. آرامش کوتاه مدت به معنی صلح و هماهنگی است، اما اگر راجع به مسائل صحبتی نشود و احساسات نشنیده باقی بماند، در این صورت رنجش ایجاد می شود و در درازمدت، روابط دوستانه و صمیمی قطع می شود. معمولاً این افراد برای رهایی از شرایط ایجاد شده به کار زیاد از حد، خوردن زیاد و اعتیاد روی می آورند.

خود فریبی

این حالت مختص خانمهاست، یعنی آنها برای اجتناب از صدمه در رویارویی با مسئله، وانمود می کنند مشکلی وجود ندارد و با لبخندی بر لب تظاهر می کنند که نسبت به همه چیز راضی و خوشحال هستند. با گذشت زمان این خانم ها به شدت رنجیده خاطر می شوند چون دایم به صورت یک طرفه ایثار می کنند، ولی در عوض به آنچه نیاز دارند نمی رسند. معمولاً این خانم ها از بیان صادقانه احساساتشان می ترسند و می کوشند وانمود کنند همه چیز خوب و عالی است. این مسئله زندگی را آماده یک طوفان سهمگین می کند چون یک نفر همیشه قربانی می شود تا از دعوا جلوگیری کند و این مسئله در طولانی مدت به صورتی انفجاری عمل می کند.

کنار آمدن

این حالت هم مختص خانمهاست.

خانم ها به جای بحث کردن، کنار می آیند و می پذیرند که مقصرند و درباره هر آنچه باعث ناراحتی همسرشان شده قبول مسئولیت می کنند. در مدت کوتاهی که این رویه ادامه پیدا می کند جوی ایجاد می شود که به ظاهر بسیار محبت آمیز و همراه با همدردی است، ولی در نهایت، اصلیت زن و شوهر گم می شود.

این اشخاص برای خشنودی همسرشان به طور غریزی خواسته های او را حدس می زنند، خود را به قالب آنچه را می خواهد، در می آورند و عاقبت از این که دایم خود را فدای عشق می کنند، خسته می شوند. در اصل این افراد خود را کنار زده اند و به هر قیمتی که شده سعی دارند دیگران و بخصوص همسرشان آنها را بپسندند و محبوب باشند و در این مراحل از آنچه هستند صرف نظر می کنند. این مسئله در طولانی مدت مشکل ساز می شود و به صورت بیماری های مختلف نمود پیدا می کند.

ممکن است شما خود را در یکی از این 4 مرحله یا در تمام آنها بیابید. اصولاً آدم ها از یک مرحله به مرحله دیگر می روند. در اصل در هر یک از این 4 فن، منظور فرد آن است که خود را از آزرده شدن محافظت کند که متأسفانه این کار عملی نیست. مفید این است که موارد بحث و دعوا را تشخیص داده و متوقف کنیم.

باید ابتدا خود را از معرکه دور کنیم و بگذاریم مدتی بگذرد. آرام باشیم و دوباره برگردیم و صحبت کنیم. باید حتماً درباره مسئله صحبت کنیم و برای این کار باید تمرین کنیم که با درک و احترام بیشتری با همسرمان رابطه برقرار کنیم. به تدریج یاد می گیریم که از جنگ و جدال اجتناب کنیم.

منبع: جام جم

لینک ها

ناسازگاری در زندگی زناشویی

آیا واقعاً دعوا نمک زندگی است؟

علل ناپایداری ازدواج

خانواده ، كانون آرامش یا بحران ؟

علت یابی و راهیابی مسائل خانوادگی

برخورد مناسب همسران با هم

کتاب های « روان شناسی » ، « خانواده »، « زنان » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.