تبیان، دستیار زندگی
دادگاهی در بحرین سه متهم به ارائه اطلاعات محرمانه به ایران را به 10 سال زندان محکوم کرد..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محکومیت دو ایرانی در بحرین


دادگاهی در بحرین سه متهم به ارائه اطلاعات محرمانه به ایران را به 10 سال زندان محکوم کرد..


ایران و بحرین

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، در میان این متهمان، دو شهروند ایرانی دیده می‌شود که اتهام آنها ارائه اطلاعات از مراکز نظامی بحرین به ایران است.

رسانه ها تاکنون نام این شهروند ایرانی را اعلام نکرده اند.

هم اکنون روابط تهران - بحرین به دلیل اعتراض ایران به سرکوب اعتراضات مردمی در بحرین، به شدت تیره شده است و هر دو کشور ، سفیر خود را فراخوانده اند.

دادگاه بحرین همچنین برای این سه متهم هریک علاوه بر 10 سال حبس، جریمه نقدی به میزان 10 هزار دینار بحرین نیز صادر کرد.

متهم بحرینی حضوری محاکمه شد ولی دو متهم ایرانی در دادگاه حضور نداشتند و غیابی محاکمه شدند.

براساس این گزارش رسانه‌های بحرینی مدعی اند دو شهروند ایرانی محکوم شده در این دادگاه، مقیم کویت بودند و شهروند بحرینی را برای دریافت اطلاعات ، به خدمت گرفته تا به اطلاعاتی از برخی تاسیسات نظامی و اقتصادی بحرین دست یابند. در همین ارتباط، شهروند بحرینی در مقابل دریافت 20 هزار دینار کویت، اقدام به عکس برداری از برخی تاسیسات نظامی، اقتصادی ، منازل کارکنان مستقر در پایگاه نظامی آمریکا کرده بود.

دادستانی بحرین گفته است که متهم ردیف اول (شهروند بحرینی) اتهامات خود را پذیرفته است.

دادستانی بحرین پیش از این خواستار صدور اشد مجازات برای متهم ردیف اول شده بود.

نظام بحرین حرمت گفتگوی ملی را نیز نگه نداشت و به عملیات بازداشت و سرکوب تظاهرکنندگانی که خواستار اصلاحات هستند، ادامه می‌دهد

این اتفاق در حالی روی می‌دهد که بحرین از حدود سه ماه پیش تاکنون با موجی از اعتراضات دموکراسی خواهانه روبه رو است که با سرکوب شدید نیروهای امنیتی دولتی روبه رو شد.

پیش از این یک شهروند دیگر ایرانی نیز در کویت به اتهام جاسوسی، به اعدام محکوم شده بود.

این تحولات و دستگیری‌ها در حالی است که علی رغم آغاز گفتگوهای ملی دستگیریها و درگیریهای پراکنده ادامه دارد تظاهرات شبانه و روزانه در جزیره ستره و روستاهای بولر و مصلا ادامه دارد و تظاهرکنندگان در این مناطق خواستار توقف گفتگو با حکومت شده اند و آن را دام حکومت می‌دانند.

نیروهای امنیتی رژیم بحرین دیروز در منطقه نویدرات نیز به غیر نظامیان با گلوله و گازهای اشک آور شلیک کردند نیروهای بحرینی مورد حمایت نیروهای سعودی همچنین به راهپیمایی های مشابه در الدیر ، نویدرات ، سنابس ، جد حفص ، الدیه ومصلا یورش بردند و برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان از بمب‌های صوتی و گاز اشک آور و گلوله‌های جنگی و مشقی استفاده کردند.

 گفت و گوها بیانگر خواست مردم نیست

"خلیل مرزوق" از رهبران جمعیت اسلامی وفاق ملی بحرین گفت: گفتگو بیانگر خواست و اراده حقیقی مردم نیست زیرا جمعیتی که نماینده شصت و پنج درصد رای دهندگان است، در گفتگوها فقط به میزان پنج درصد نماینده دارد . مرزوق از اینکه مسائل سیاسی در گفتگوهای ملی به فراموشی سپرده شود، ابراز نگرانی کرد . مروزق بار دیگر بر مشارکت در گفتگو بر اساس محقق شدن خواسته‌ها و مقبولیت مردمی تاکید و اعلام کرد امور به صورت ناامیدکننده ای به پیش می‌رود و تلاش می‌شود جمعیت اسلامی وفاق ملی به حاشیه رانده شود .

 حمله نظامیان رژیم آل خلیفه به تحصن خانواده‌های بازداشت شدگان

نظامیان رژیم آل خلیفه دیروز به خانواده‌های بازداشت شدگان بحرینی که در مقابل مقر پلیس در منطقه ستره تجمع کرده بودند و آزادی فرزندانشان را خواستار بودند ، حمله کردند .

در میان این متهمان، دو شهروند ایرانی دیده می‌شود که اتهام آنها ارائه اطلاعات از مراکز نظامی بحرین به ایران است

شبکه تلویزیونی المنار با اعلام این خبر افزود : نظام بحرین حرمت گفتگوی ملی را نیز نگه نداشت و به عملیات بازداشت و سرکوب تظاهرکنندگانی که خواستار اصلاحات هستند، ادامه می‌دهد.. بر اساس این گزارش خانواده‌هایی که فرزندانشان بازداشت شده اند و دیروز در مقابل مرکز پلیس ستره تجمع کرده بودند و خواستار آزادی فرزندانشان بودند، بر این گمان بودند گفتگوهای کنونی در رفتار حکومت و سرکوبگری آن تغییراتی به وجود خواهد آورد و جلوی حمله به آنها را خواهد گرفت اما گمان آنان نادرست بود چرا که نظامیان بحرینی به تجمع کنندگان یورش بردند .

ائتلاف جوانان انقلاب چهاردهم فوریه خواستار تحصن عمومی در بحرین شد

دادگاه نظامی بحرین

ائتلاف جوانان انقلاب چهاردهم فوریه بحرین با توجه به ادامه حملات نظامیان رژیم آل خلیفه به معترضان و سرکوب تظاهرکنندگان از مردم این کشور خواست روز پنجشنبه ـ 16 تیر در تحصن عمومی با شعار "تعیین سرنوشت" شرکت کنند . این ائتلاف در بیانیه ای اعلام کرد تحصن در میدان دوشنبه بازار با شعار حق تعیین سرنوشت برگزار و موضع ائتلاف در خصوص کمیته حقیقت یاب و آخرین تحولات در بحرین اعلام خواهد شد .

 گفت و گوها نمایشنامه رژیم بحرین است

دبیر کل جمعیت تجمع ملی دموکراتیک بحرین گفت : آنچه که گفتگو نامیده می‌شود نمایشنامه نظام است و دروغ نظام در خصوص این گفتگو از همان ابتدا مشخص بود .

" فاضل عباس" افزود: نظام ادعا می‌کند گفتگو ناشی از توافق ملی است اما اکنون از اکثریت و اقلیت در گفتگو صحبت می‌کند .

وی خاطر نشان کرد:نظام افرادی را داخل گفتگو کرده است که هیچ عقبه مردمی ندارند و نماینده مردم نیستند. فاضل عباس گفت :نظام به مخالفان و به کسانی که وارد گفتگو شده اند دروغ گفته است و دستور کارهایی به گفتگوکنندگان تحمیل شده است .

دبیر کل جمعیت تجمع ملی دموکراتیک بحرین تاکید کرد: جمعیتهایی که در این گفتگو و نمایشنامه شرکت کرده اند مدت زمان زیادی به حضور خود ادامه نخواهند نداد و ملت بحرین به این گفتگو امیدوار نیست .

 پنج خواسته مخالفان برای گفت‌وگو با رژیم بحرین

جمعیت الوفاق بحرین تاکید کرد: در صورتی که پنج خواسته اصلی انقلابیون در دستور کار طرح به اصطلاح گفتمان توافق ملی قرار نگیرد از گفت‌وگوی رژیم آل‌خلیفه خارج می‌شوند.

یکی از رهبران و نماینده مستعفی جمعیت ملی اسلامی الوفاق بحرین گفت: خواسته‌های جمعیت الوفاق برخورداری از دولت منتخب و پارلمان منتخب با اختیارات کامل و حوزه‌های انتخاباتی عادلانه بر اساس اصل شهروندی و نه طائفه‌ای و استقلال کامل دستگاه قضایی و امنیتی است که همه طیف‌ها در آن حضور داشته باشند.

وی افزود: در صورتی که گفت‌وگوها خواسته معارضان را در ایجاد اصلاحات و تحقق اراده مردم بحرین برآورده نسازد، گزینه‌های دیگری از جمله خارج شدن از گفت‌وگو مطرح است

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: ابنا نیوز و عصر ایران