تبیان، دستیار زندگی
وزیر علوم دیروز تاکید کرده بود دانشگاه‌ها باید از اختلاط دختر و پسر جلوگیری کنند، اما دیروز رییس جمهور دستور توقف طرح تفکیک جنسیتی را داده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مخالفت احمدی نژاد با تفکیک جنسیتی


وزیر علوم دیروز تاکید کرده بود دانشگاه‌ها باید از اختلاط دختر و پسر جلوگیری کنند، اما دیروز رییس جمهور دستور توقف طرح تفکیک جنسیتی را داده است ...


احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد در نامه‌ای به وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت «خودداری از بازنشسته کردن بی رویه اساتید تا بررسی و تصویب آئین نامه بازنشستگی اعضاء هیئت علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز جلوگیری از اقدامات سطحی و غیر عالمانه در برخی دانشگاه‌ها مبنی بر اعمال رشته‌ها و کلاس‌های تک جنسیتی تاکید کرد."

این خبری است که پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری بامداد امروز چهارشنبه 15 تیرماه 90 منتشر کرده است. در متن نامه رییس جمهور احمدی نژاد آمده است؛

باسمه تعالی.

جناب آقای دانشجو

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

سرکار خانم دستجردی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

سلام علیکم.

1-شنیده شده است که اساتید بی رویه بازنشسته می‌شوند. ضروری است تا بررسی و تصویب آئین نامه بازنشستگی اعضاء هیئت علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی از هر نوع بازنشسته نمودن اعضاء خودداری شود.

وزیر علوم: اگر امکاناتی وجود داشته باشد که دانشجویان دختر و پسر در کلاس‌های جداگانه تحصیل کنند، چه اشکالی پیش می‌آید؟ آیا مخالفان این طرح می‌میرند؟

2- شنیده شده است که در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌ها و کلاس‌های تک جنسیتی بدون لحاظ تبعات اعمال می‌گردد.

ضروری است فوری از این اقدامات سطحی و غیر عالمانه جلوگیری شود.

در هر دو مورد نتیجه را اعلام نمایید.

بازنشستگی استادان از ابتدای دولت نهم و در دو سال گذشته از دولت دهم، همیشه یکی از حاشیه‌های دولت بوده است. وزرای علوم همیشه تاکید داشتند استادان به سن بازنشستگی رسیده‌اند و به همین دلیل از دانشگاه کنار رفته‌اند. اما استادان می‌گفتند به اجبار بازنشسته شده‌اند و البته اهالی دانشگاه هم چنین بازنشستگی‌هایی را غیرمعمول و بعضاً سیاسی می‌دانستند.

اما تفکیک جنسیتی که یکی دیگر از طرح‌های جنجالی در چند سال گذشته است هم در یکی دو ماه گذشته، تا مرز اجرا توسط چند دانشگاه در سال تحصیلی جدید هم پیش رفت، اما اکنون رییس دولت دستور توقف آن را داده است.

این در حالی است که وزیر علوم به صراحت مسأله را در گفتگوها و مصاحبه‌های خود طرح کرده بود. دکتر دانشجو طی گفتگو با رسانه‌ها تصریح کرد: در جلسه‌ای که در مجلس داشتم نیز اعلام کردم که دغدغه ما دین‌داری است و اکنون هم حرفم این است و نمی‌دانم چطور باید شفاف‌تر از این سخن بگویم.

  تفکیک جنسیتی

وزیر علوم اظهار داشت: اسلامی کردن دانشگاه‌ها دو رکن دارد که یکی محتوا و دیگر ظاهر است. در بحث محتوا یکی از مطالب اصلی بازنگری در علوم انسانی است. چه کسی گفته که می‌خواهیم قانون نیوتن را اسلامی کنیم؟ آیا مخالفان این طرح با گفتن این‌گونه مطالب خود را مسخره می‌کنند؟ ما اعتقاد داریم قانونی مانند قانون نیوتن در جهت اسلامی حرکت کند، نه اینکه بر اساس آن قانون بمب اتم بسازیم و هیروشیما را نابود کنیم.

دانشجو با اشاره به اینکه در اسلامی شدن دانشگاه محتوا اصل است و تا محتوا درست نشود، مشکل حل نخواهد شد، خاطرنشان کرد: ما از پا نمی‌نشینیم تا اول محتوا را درست کنیم. بعد به ظاهر دانشگاه‌ها رسیدگی کنیم، چون دوران مسئولیت ما اکتفا نمی‌کند. پس هر دو موضوع را در کنار یکدیگر اجرایی می‌کنیم.

وزیر علوم با بیان اینکه رکن دوم اسلامی شدن دانشگاه‌ها، ظواهر و نمادهای دانشگاهی است، گفت: عده‌ای به دنبال جوسازی هستند و اکنون اسلامی شدن دانشگاه‌ها به موضوع اصلی رسانه‌ها تبدیل شده است. در صورتی که سیاست اگر عین دیانت است، پس نمی‌تواند با صداقت مخالفت داشته باشد.

وی به نظرات مراجع تقلید در خصوص اختلاط دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: آیت‌الله علوی گرگانی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله جوادی آملی و سایر مراجع اختلاط دانشجویان دختر و پسر را مذموم شناخته‌اند.

رییس جمهور: شنیده شده است که در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌ها و کلاس‌های تک جنسیتی بدون لحاظ تبعات اعمال می‌گردد. ضروری است فوری از این اقدامات سطحی و غیر عالمانه جلوگیری شود

دانشجو با اشاره به اینکه از نظر مراجع تقلید اختلاط حرام است، تاکید کرد: مراجع تقلید بر این امر تأکید دارند که اختلاط زنان و مردان حرام است اما مخالفان طرح اسلامی شدن دانشگاه‌ها معتقدند که چرا رؤسای دانشگاه‌ها وارد این موضوع شدند و در پاسخ به آن‌ها باید گفت پس چه کسی باید در این موضوع ورود پیدا کند؟

وزیر علوم افزود: اگر امکاناتی وجود داشته باشد که دانشجویان دختر و پسر در کلاس‌های جداگانه تحصیل کنند، چه اشکالی پیش می‌آید؟ آیا مخالفان این طرح می‌میرند؟

وی با اشاره به اینکه برخی افراد در برنامه‌ها حتی از BBC و صدای آمریکا بهتر علیه اسلامی شدن دانشگاه‌ها و به نفع اختلاط صحبت می‌کنند، خاطرنشان کرد: نگاه ما به نظرات مراجع تقلید است. ما آموزه‌های دینی را از این مراجع آموخته‌ایم. من فکر می‌کردم که با نظراتی که مراجع تقلید دادند، مخالفان این طرح خجالت بکشند اما باز هم مطالبی علیه اسلامی شدن دانشگاه‌ها مطرح می‌کنند و نظر مراجع برایشان فرقی نمی‌کند.

فرآوری :یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:خبر آن‌لاین. رجانیوز