تبیان، دستیار زندگی
. حال به قسمت اول این گفتگو توجه نمایید : خادم لب به سخن گشود : از آبرویم خرج كردم كه ورزش را متحول كنم اما نخواستند ! امیر رضا خادم :  رئیس مستعفی فدراسیون کشتی– بالاخره  پس از گذشت 3 ماه لب به سخن گشود و در جمع خب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خادم لب به سخن گشود : از آبرویم خرج كردم كه ورزش را متحول كنم اما نخواستند !

گفتگوی مفصل امیررضا خادم از مسائل کشتی را در3 قسمت بخوانید .

امیر رضا خادم : رئیس مستعفی فدراسیون کشتی– بالاخره  پس از گذشت 3 ماه لب به سخن گشود و در جمع خبرنگاران خبرگزاریهایورزش ایران (ایپنا) و كار ایران (ایلنا) به ارائه تحلیل هایشخصیخود در خصوص جریان كناره گیریاز فدراسیون كشتیپرداخت . برایمصاحبه كنندگان نیز قرارگرفتن در برابر قهرمان اول جهان و سوم المپیك و شنیدن گلایه هایش از جریانات حاكم بر ورزش كشور باور نكردنی و غیر قابل پیش بینی بود .خصوصاً زمانی كه خادم كشتی ایران،با اشاره به تابلویقرارگرفته بر رویمیز كارش گفت : از آبرویم خرج كردم كه ورزش را متحول كنم، اما نخواستند.

انا هدیناه السبیل اما شاكرا و اما كفورا

سوال) یكی از سوالهاییكه هنوز مطرح است، جریان انتخاب شدن غیر طبیعی شما برای ریاست فدراسیون كشتی و حمایت های آشكار مسئولان وقت سازمان تربیت بدنی از شخص امیررضا خادم است، ارتباط این موضوع با بركناری خود را چطور ارزیابی می كنید ؟ فكر نمی كنید ایراد ریاست شما این بود كه از ابتدا بر روی یك سطح لغزنده قرار داشتید ؟

امیر رضا خادم: كاملاً با این نظر موافقم، نوع ورود بسیار مهم است، نوع برخورد در آن زمان قطعاً تاثیر منفی خودش را گذاشت و به هیچ وجه نمی خواهم این موضوع را انكار كنم. البته انتخابات فدراسیون كشتی آخرین انتخاباتی بود كه در سطح فدراسیون ها برگزار می شد و 95 درصد از روسای 37 فدراسیون دیگر نیز،با نظر مستقیم سازمان تربیت بدنی روی كار آمده بودند و شاید هیچ حرف و حدیثی در این میان به وجود نیامد، اما تفاوت انتخابات ریاست فدراسیون كشتی با سایر فدراسیون ها در این بود كه من فردی بودم كه از بیرون فدراسیون كشتی قصد حضور داشتم؛اما در سایر فدراسیون ها،‌ مسئولان قبلی كه از امكانات و توانایی هایی برای كسب آراء‌ برخوردار بودند، مدعی ریاست فدراسیون بودند، به هر حال هدف من كار كردن بود و  با این اعتقاد كه مسئولان ورزش با حضور من موافقند و حمایت لازم برای انجام امور صورت می گیرد، وارد میدان شدم؛ اما واقعیت این است كه مساله حمایت سازمان تربیت بدنی در زمان انتخابات ریاست فدراسیون كشتی از من ، باعث بركناری من از ریاست فدراسیون كشتی نشد ، بلكه در این ماجرا ، موضوعات دیگری نیز دخیل بود و هنوز این مساله برای خود من نیز سوال است .

سوال) زمانی كه امیررضا خادم زمام امور كشتی را در دست گرفت ، شایع شد كه انتخاب وی به واسطه حمایت های مرجعی بالاتر از سازمان تربیت بدنی بوده است، این موضوع صحت دارد ؟

امیررضا خادم: پاسخ این شایعه را می توان در نوع كنار رفتن من پیدا كرد ، قطعا ً اگر در هنگام حضور من حمایت از سوی مرجع سیاسی بالایی وجود داشت ، باید در هنگام بركناری هم این مرجع در مقابل تصمیم سازمان مقاومت میکرد، واقعیت این است كه من همان طور كه به تنهایی وارد فدراسیون كشتی شدم، به تنهایی نیز كنار رفتم و فكر می كنم تنها تصور این موضوع از سوی مسئولان سازمان وقت كه نتیجه گیری در كل ورزش را در موفقیت تك تك رشته های ورزشی می دانستند ،باعث شده كه به روی كار آمدن من،اصرار داشته باشند و حمایت های مستقیمی را انجام دهند و نه بیشتر .

سوال) آیا ثبات لازم را در سازمان تربیت بدنی وقت برای ادامه حمایت از خود می دیدید و تصور میکردید كه ممكن است حمایت لازم از شما صورت نگیرد، فكر نمی كنید، اعتماد به حمایت دائم سازمان تربیت بدنی استراتژی اشتباهی بود ؟

امیررضا خادم: من خودم را بهترین می دانستم و به همین دلیل بود كه وارد میدان شدم، هیچگاه به موضوع،از دید سیاسی نگاه نكردم و تصورم بر این بود كه كار و عملكرد من می تواند تثبیت و مشخص كننده حضور یا عدم حضورم در آینده باشد. اعتقاد داشتم كه  اگر توانایی ندارم و نمی توانم بهتر از گذشتگان خود،كار كنم بهتر است، اصلاً وارد میدان نشوم. به هیچ وجه فكر نمی كردم هر مدیری كه وارد شود، برخوردهای سیاسی و یا فردی را به تفكرات و تحلیل های منطقی و اصولی در ارتباط با كار كردن، ارجحیت می دهد، من خودم را از جنس كشتی می دانستم و به تمام امور آن اشراف داشتم و تصورم این بود كه اگر روند كارم مثبت و رو به جلو باشد، می توانم برنامه های خودم را پی گیری كنم .

سوال) فكر نمی كنید موضع گیری های شما و خانواده تان در انتخابات ریاست جمهوری در بركناری شما موثر بود ؟ البته به نظر می رسید كه مسئولان گذشته سازمان تربیت بدنی در این زمینه انعطاف بیشتری داشتند، اما ورود شخصی با دیدگاههای سیاسی می تواند در این موضوع اثر گذار باشد ؟

امیررضا خادم: در انتخابات ریاست جمهوری به شخصه موضع خاصی در قبال كاندیدای خاصی نداشتم چرا كه اشراف خاصی روی كاندیداها در ذهنم وجود نداشت ، این موضوع در مورد برادرم (رسول) تفاوت داشت او با شناخت و اعتقادی كه به یكی از كاندیداها (حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری) داشت، موضع گیری كرد كه بعدها این مساله به خانواده خادم بسط پیدا كرد،‌ موضوع من تنها از دید یك فرد ورزشی صرف بود و اگر حمایتی هم صورت گرفت،حمایت یك ورزشكار بود ورزشكاری كه به دنبالش آمده بودند كه از فرد خاصی حمایت كند و این حمایت هم تحت فشارهای خاصی صورت گرفت، اما اگر رسول از شخص خاصی حمایت كرد بحث شخصی وی بود و چون می دانم كه حمایت وی اعتقادی بوده به آن احترام می گذارم . اما واقعیت این است كه خودم گرایش و تعصب خاصی نداشتم.

اما به این موضوع كه مسئولان سازمان با چنین نگرشی من را جابجا كردند، اعتقاد ندارم، مسئولان ورزش كه روی كار آمده اند از مناسبات و توانایی های سیاسی افراد مختلف به واسطه اینكه خود سیاسی هستند آگاهند، نمی توانم قبول كنم كه چنین برخوردی سیاسی باشد، چرا كه اگر سیاسی بود در هنگام بركناری من حمایت هایی از شخص امیررضا خادم صورت می گرفت .

سوال) به تعبیر شما این روزها رد پای سیاست در ورزش به وضوح دیده می شود، با این اوصاف شما نقش سیاست را در بركناری خود كمرنگ می بینید ؟

امیررضا خادم: بله ، امروز ورزش ما صرفا سیاسی نشده، بلكه آلوده به جریانات سیاسی شده است. سیاسی بودن ورزش با سیاست زدگی تفاوت دارد . ممكن است سیاست های كل نظام در ورزش نیز وجود داشته باشد، كه این مساله در تمام دنیا وجود دارد و به آن پرداخته می شود، ‌اما این موضوع با سیاست زدگی فرق دارد. اگر ورزش در داخل و بین خودمان اسیر جریان های سیاسی شود؛ قطعاً نمی تواند پاسخگوی حركت ورزشی كشور باشد و به جز تخریب واقعیت ورزش حاصل دیگری ندارد. شما دیدید كه در انتخابات شوراها دیگر هیچ حزب و گروه سیاسی نتوانست جایگاه محكمی داشته باشد. این شواهد نشان می دهد،شاید در كوتاه مدت بتوان از ابزارهای سیاسی در جهت پیشبرد اهداف استفاده كرد، اما در بلند مدت نتیجه لازم را نمی گیریم، به همین دلیل است كه شما می بینید نسل جدید كم كم از شعار دور می شود و به سول عمل كشیده  می شود. من صراحتاً می گویم كه دید سیاسی به ورزش نمی تواند موفق باشد .